D
Derbyboy: Det är olika personer men det kommer lösa sig. Du kan vara lugn….
44 svar · 5,3k läst
J
Johan Lindell: Den här då? Komplettera med förhöjningsram.
8 svar · 2,0k läst
·
S
spider22: [citat] Ser bra ut
8 svar · 1,5k läst
·
E
_Erik_: [citat] Kanon, tack för svar!
2 svar · 1,2k läst
·
Z
ztamas: [citat] Jag håller helt med att kostnaden blir kanske inte så högt med grön avdrag, osv. Men mitt mål är att ha prylar som kan återanvändas i hushållet. Dvs. en energimätare ska inte kosta 1000:- och kan enbart användas av laddboxen, utan jag vill gärna ha tillgång till mätdatan via API och nån gränssnitt och ha möjlighet att använda den i framtiden. Därför var jag ute efter
7 svar · 4,4k läst
E
elmont: Har aldrig sett mer än dubbla uttag för fast montage utomhus, MEN det finns sammankopplings detaljer för att koppla ihop flera ip 44 uttag, i alla fall om man använder ELKO eller ELJO/SCHNEIDER Tex mellanstycke IP55 - E18 443 95
3 svar · 1,6k läst
J
Juniordahl: Problemet löst! Tidrelät satt på fel position bytte plats med det andra relät, sen va det en kontakt som hade blivit kopplad fel så dom två grejerna gjorde att den inte fungerade. Tack för hjälpen även om jag vart seg att svara här Mvh
24 svar · 3,9k läst
·
F
fredrik.johansson: Det som är viktigt är att det finns en nolla framdragen i uttaget. Det är lätt att mäta fram om du har ett mätinstrument. av skylten på den gamla spisen framgår att den har 220v elementspänning, vilket betyder att den kräver nolla. Har den gamla spisen fungerat bra kan man med andra ord vara tämligen säker på att du har en nolla framdragen. (Annars hade gamla spisen brunnit) Du kan
1 svar · 619 läst
J
jonaserik: Jepp är det en vanlig VVB av märke Nibe så är den 2 fasig, 400 V, bara 2 ledningar in på patronen, troligtvis har patronen gått sin väg, bara byta. Det med att JFB löser, är en klar indikation på att patronen spruckit och överledning till jord blir. En orsak till detta är att om du har kalk i vattnet så avsätts det på patronen och den blir inte av med värmen och då blir dom för
3 svar · 1,1k läst
M
Mats_R: Tack för hjälpen!
3 svar · 767 läst
·
A
albatorsk: Super! Tack!
2 svar · 1,8k läst
Hep
Hep: Valfri telefonfixarfirma kan lösa det, men jag skulle inte bry mig. En begagnad sexa med garanti får du för en dryg tusenlapp, eller för max tusen privat, och bara felsökningen brukar kosta större delen av det.
1 svar · 632 läst
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Boggi och Milox För en offgridlösning (solceller eller roterande generator) är det viktigt att skyddsfunktionerna fortfarande fungerar. Jordning, ingen återmatning på externa nätet (reservkraftomkopplare) och utlösningsvillkoret (att kortslutningsskydd fungerar) är några viktiga funktioner. [citat] En ” roterande generator” t.ex. en synkronmaskin kan leverera ca 2–3 ggr
40 svar · 8,4k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Korrekt, så är det såklart, Jag använde, kanske lite slarvigt ordet jordfelsbrytare som i begreppet "portabel jordfelsbrytare" vilket nästan alltid (alltid numera?) innehåller en nollspänningsutlösare. Men det är bra att vara tydlig, det uppskattar jag.
11 svar · 4,9k läst
·
Fairlane
Fairlane: Det är bra att försöka förstå. Det är aldrig skadligt. Bilden på Kjell är korrekt. Vad som behövs för att lampan ska lysa är fas (via tändtråd) och nolla, vid lampan. Du behöver inte jord för att lampan ska lysa, men är bra/nödvändigt av andra skäl. Blå har du redan framdragen till lampan enligt bild, så det du behöver är en sluten krets som leder fram ström i
5 svar · 12,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: L1 + N kan kopplas till en stickpropp och L2 + N till en annan stickpropp om du behöver flera matningar. Ett exempel på enkel logiklösning med 2 st 3-fas - kontaktorer ( går att förenkla ytterligare ) : [bild]
9 svar · 2,2k läst
·
A
Avemo: Man brukar inte orka pumpa tillräckligt med en cykelpump. Skall du få rätt tryck gör du enligt följande: 1. Öppna vattenkranen och titta på manometern vilket tryck den visar när tryckströmbrytaren slår till. Anteckna trycket. 2. Stäng av pumpen och spola vatten tills det slutar komma. Lämna kranen öppen. 3. Pumpa upp lufttrycket till strax under det antecknade trycket. Om du hör att
10 svar · 5,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Ett tips är att lägga något nötskydd där det skavt, en slangbit eller liknande annars blir det gärna samma sak igen.
4 svar · 4,1k läst
·
C
Construo: Hej ! Någon som vet vad som gäller kring avstånd byggnad nära en lågspänningsledning inom ett fritidshusområde. Har läst mig till att avståndet ska vara minst 5 meter om det gäller en högspänningsledning med max 55 kv. Men enligt kartor jag fått är det alltså en lågspänningsledning som går på min tomt.
0 svar · 1,1k läst
V
viggen_l: Har exakt samma model av sken system. Konverterade det för ett tag sen till led. Tog ur ringtrafon och satte dit en dimmbar led driver
11 svar · 2,2k läst
·
T
Tovin: [citat] Ok, tack så mycket för bilderna (y)
10 svar · 6,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det finns motiv till fördel för alu i Svenska hushåll såvisst. Bara det inte blir onödigt grova areor - det var vad jag ville säga.
18 svar · 3,5k läst
leby
leby: Ja, ex REL-02 om jag fattar produktbladet rätt. Du kan då även styra den andra belysningen som ligger på den använda brytaren av dubbelbrytaren
1 svar · 22,2k läst
·
A
Avemo: Det går att skydda den gamla centralen med jordfelsbrytare också. Om det är en enfasmatning till lägenheten kan hela den gamla centralen kopplas över befintligt jordfelsbrytare. Om det trefasmatning till lägenheten går det att byta befintlig jordfelsbrytare till en fyrpolig. Det får plats i befintlig kapsling eftersom det är två lediga moduler. Gör du det så höjs säkerheten ännu
19 svar · 4,4k läst
·
E
Evakatarina: [bild] [bild] Ja, byggfabriken har mycket bra grejer! Eljo renova har jag sett tillräckligt... Det lutar väl åt att det får bli en lösning i köket då och inte i garderoben bakom. När jag nu i alla fall har er ”på tråden” skulle jag ändå vilja få klarhet i det här med att bryta strömmen på nollan i exempelvis en enpolig sladdströmbrytare eller felkopplad väggströmbrytare
9 svar · 1,6k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Visst kan man tycka att 16A huvudsäkring skyddar 2,5mm2 kabeln mot överbelastning, men de säkringarna sitter ju i ”slutet” på kabeln. En kabel skyddas av säkringar i matande ände. Skulle det bli en kortslutning före huvudsäkringarna så är det nätägaren säkringar för serviskabeln som skyddar ledningen. Dessa kan typiskt vara på 35A och 35A i en 2,5mm2 kabel är ingen bra
5 svar · 2,3k läst
E
Erik-Persson: [citat] Men också 3 ggr mer pålitligare.
4 svar · 1,1k läst
F
ferlin75: [citat] Nu har jag mätt, nollan fanns framdragen 230 volt över fas nolla och 400 volt över fas - fas. Spis inkopplad!
26 svar · 14,9k läst
·
B
Berroni: Hej! Vet inte om min fråga går under detta ämne. Annars får admin ta bort inlägget. Jag har funderingar på att läsa till elektriker på Distansia och undra om någon här har gått den utbildningen, har kännedom om den eller känner någon som är bekant med den kan berätta lite om den? Fördelar och nackdelar. P g a mitt nuvarande jobb har jag ingen möjlighet att gå en vanlig ”på
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.