Hej.
Vi har kopplat in en spishäll (3-fas) och allt fungerar fint.
Problemet uppstår när ugnen (230) kopplas in på hällens kopplingsplint enligt bruksanvisning, då löser jordfelsbrytaren ut.
När jag kopplar ugnen med vanligt stick i intilliggande vägguttag så fungerar allt fint igen.
Vad kan detta bero på?
 
Hällen är sannolikt inte trefas.
Kan du visa bild på kopplingsplinten?
Har du modellbeteckningar?
 
är du säker på att det är jordfelsbrytaren som löser ut? eller är det spisens säkringar?

löser den ut så fort ugnen kopplas in? eller först när spis och ugn är påslagna?

välkommen till forumet!
 
Lappar på hällen, det kopplades enligt 3N. Ugnen har jag inte så mycket info på
Elektrisk schemas för installation av spis kopplad enligt 3N. Typskylt på en Bosch hushållsapparat med modell och specifikationer.
 
harka harka skrev:
är du säker på att det är jordfelsbrytaren som löser ut? eller är det spisens säkringar?

löser den ut så fort ugnen kopplas in? eller först när spis och ugn är påslagna?

välkommen till forumet!
Jordfelsbrytaren löser ut när ugnen slås på.
 
T TrailT skrev:
Problemet uppstår när ugnen (230) kopplas in på hällens kopplingsplint enligt bruksanvisning, då löser jordfelsbrytaren ut.
Vad är det för special? Ugnens brux?
 
Hur ansluter du ugnen?
 
. Elkopplingsschema visar anslutningar för olika spänningar, markeringar vid punkt 1 och 5.
Ugnen är kopplad på punkt 1 & 5.
 
Och jorden?
 
T TrailT skrev:
.[bild]
Ugnen är kopplad på punkt 1 & 5.
Verkar dumt. Stod det så i bruxen?
Jag hade kopplat hällen enligt 2N (om säkringarna/kablarna orkar det) och ugnen separat på den fas som inte används till hällen.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Det är ju i princip så det blir även om man skarvar i hällens plint. Ja det står att man kan göra så i manualen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju i princip så det blir även om man skarvar i hällens plint. Ja det står att man kan göra så i manualen.
Nej, det är det väl inte. Nu förbrukar ju både häll och ugn el från samma fas. Så blir ju inte fallet med 2N-inkoppling av hällen och ugnen på den icke av hällen använda fasen.
 
Hällen är sannolikt inte trefas i praktiken.
 
D
Hällen drivs på 230 V. Det torde räcka med en fas per två plattor (är väl fyra totalt). Låt hällen få två faser och ugnen en egen fas. Visst delar de båda apparaterna på samma nolla? Jag fattar dock inte poängen med att skarva vidare ugnens ström i hällens kopplingsplint. Är det inte bättre att den grenas ut från kopplingsdosan i väggen?
 
D Daniel 109 skrev:
Och jorden?
På angiven plats för detta i samma box.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.