Hej.
Vi har kopplat in en spishäll (3-fas) och allt fungerar fint.
Problemet uppstår när ugnen (230) kopplas in på hällens kopplingsplint enligt bruksanvisning, då löser jordfelsbrytaren ut.
När jag kopplar ugnen med vanligt stick i intilliggande vägguttag så fungerar allt fint igen.
Vad kan detta bero på?
Vi har kopplat in en spishäll (3-fas) och allt fungerar fint.
Problemet uppstår när ugnen (230) kopplas in på hällens kopplingsplint enligt bruksanvisning, då löser jordfelsbrytaren ut.
När jag kopplar ugnen med vanligt stick i intilliggande vägguttag så fungerar allt fint igen.
Vad kan detta bero på?
Hällen är sannolikt inte trefas.
Kan du visa bild på kopplingsplinten?
Har du modellbeteckningar?
Kan du visa bild på kopplingsplinten?
Har du modellbeteckningar?
Hur ansluter du ugnen?
Och jorden?
Det är ju i princip så det blir även om man skarvar i hällens plint. Ja det står att man kan göra så i manualen.
Nej, det är det väl inte. Nu förbrukar ju både häll och ugn el från samma fas. Så blir ju inte fallet med 2N-inkoppling av hällen och ugnen på den icke av hällen använda fasen.D Daniel 109 skrev:
Hällen är sannolikt inte trefas i praktiken.
Hällen drivs på 230 V. Det torde räcka med en fas per två plattor (är väl fyra totalt). Låt hällen få två faser och ugnen en egen fas. Visst delar de båda apparaterna på samma nolla? Jag fattar dock inte poängen med att skarva vidare ugnens ström i hällens kopplingsplint. Är det inte bättre att den grenas ut från kopplingsdosan i väggen?


