El
Fotografen: [citat] Skulle den inte sända ut den minsta lilla störning bakvägen skulle den stjälpa ekonomin för hela projektet...som någon redan skrev är den nedbantad till under taket för någon standard men inte mer än nödvändigt, det kan vi nog vara säkra på. I övrigt ger jag mig inte in på detaljer, är som sagt novis på solpaneler.
Stabbsson: [citat] Fick det tipset av elektrikern på jobbet idag, att försöka en liten regel imellan att fästa i. Det får bli ett projekt när jag väl öppnat väggen då det idag är liggande 2 tum 2. Men det ska nog lösa sig :ok:
silad: Har pratat med elkillen nu och han kommer hem och installerar en egen 16A säkring med kablage bara till klyven så det blir rätt gjort. Tack för allt engagemang.
mexitegel: Precis, därav mitt val. Dessutom är det på ett ställe så trångt att det är i princip omöjligt att spika fast från sidan.
Tiger79: Efter att ha demonteras pumpen funderar jag på om den har sugit i sig vattnet. Anslutningen till vattenpumpen läcker lite.
freka859: Aha. Slang eller rör passar direkt på den. Det underlättar ju förstås. Tack för hjälpen.
Leifur: [citat] Eller så kan man försöka hålla sig till topic och ge fan i att fjanta sönder varenda tråd.
merbanan: De legala problemen anser jag man kan arbeta runt mer eller mindre bra med lite kreativitet. Om det redan finns elanslutning för värme så kan den kopplingen återanvändas. Om strömmen ej mäts så fördelas ju kostnaden för strömmen enligt andelstalet och det är inte orimligt att anta att man i medel brukar ungefär lika mycket ström varvid att dela enligt andelstal är "rättvist". Om
GK100: [citat] Ja det är inget oväntat där och PNO kan man som jag ser det lita på väldigt mycket i dessa frågor då han dristar sig skriva något. Långt över forumets vanliga brus och dravel nästan i klass med Bo Siltberg.
Allmänobildad: För att bibehålla trapptändningsfunktionen ska ljusbrun in på vågpil på dimmern, svart och grå in på varsin L. För att även den andra lampan ska fungera ihop med dimmern och trappbrytaren måste den mörkbruna kopplas ihop med tändtråden som går till den trappkopplade lampan, det kan nog göras i en kopplingsdosa eller takdosa. Om det räcker med att bara använda dimmern till båda
JohanLun: Min erfarenhet är att Z-wave inte alls är rakt av kompatibelt, men jag kör Veras server. Tror andra är bättre än vera som idag är rätt gammalt... Jag har funderat på att uppgradera föräldrarnas sommarhus som vi barn behöver börja se över då föräldrarna denna säsong inte längre orkar åka ut och fixa höst och vår. Vi har närmare, men ändå så långt att man helst inte vill
harka: 1. vad är det för uppvärmning? om det är värmepumpar inblandade med elpatron för stöttning kan det vara att elpatronen har få gå mera (möjligen något tokigt med värmepumpen) 2. och det är samma personer i hushållet över de fem åren? 3. går det att slå fast till vilken månad när höjningen till en högre nivå skedde? eller har det varit någon/några månader när
HenrikTornquist: Nu är det hela löst. Det satt en dosa i källaren, på andra sidan väggen från säkringsskåpet. Där delades det till ugn och spis. Nollan till spisen var klippt, av någon obskyr anledning. Trådarna till ugnen är av någon anledning bara 1,5mm² men det får bli en senare fråga att åtgärda. Tack för all input.
Bo.Siltberg: Då gamla hällen bara var inkopplad på en fas så kommer du att belasta en fas som häll+ugn inte har belastat tidigare vi pratat om tidigare i tråden. Det kan göra att mätarsäkringen löser vid normal användning. Men ta det problemet ifall det inträffar. Vad vi däremot inte har pratat om är kontrollen - den säkerhetsmässiga kontrollen. Det är då skyddsjordningen jag tänker på. Om
cotillion: Du kommer inte kunna mata en central med den. Du har ingen ledare som duger som PEN och biledaren är inte jord. Svart för övrigt förmodligen en fasledare där.
Leif i Skåne: [citat] Det gå att vicka ut kablarna som nämnts. Men elektrikern klipper bort hela blocket och kastar skalar ledarna, tar ett nytt block och kopplar rätt nästa gång, det tar några sekunder i stället.
tommypeters: Som avslutning på min tråd kan jag i alla fall skriva att det gick smidigt för elektrikern att binda en lina i den röda jord-tråden, dra den tillbaka och sedan dra en nolledning och en grön-gul jord fram till Perilexuttaget, bara några timmar efter att vår induktionsspis blev levererad. Fin tajming :-)
witten: Vi gick igenom det här i den stora elbilstråden för ett tag sen. 6A är den minsta (max)strömmen som kan kommuniceras mellan bilen och boxen, men bilen kan välja att ladda med hur lite den vill upp till överenskommen laddström.
Allmänobildad: Hide-a-lite comfort quick outdoor är en riktigt bra armatur. Godkänd för öppet takfotsmontage, dragavlastning för både kabel och flexrör på anslutningsboxen. Något dyrare än vad du tänkt dig kanske. Vi säljer den för 650:- ink moms i samband med installation. Men då har man en kvalitetsprodukt som förmodligen överlever de flesta andra ljuskällorna i huset.
Appfly: Tack för svaret, bra då vet jag att jag kan använda den som tänkt och bygla mellan insatserna.
Lyckyman77: Jag har ej mätt upp än vad dessa sytrådar levererar. Men blev lite smått orolig när du sa 220v i dem. Men vad jag tror är så inte fallet. För när jag trycker på knappen hör jag klonket från relät. Vet vart de sitter, men har inte förmågan att kolla upp det då vi har skivor runt huset för att skyla plintarna och eliminera allt för mkt insyn under huset. Men mest troligt skiter
Bjor: Har läst att det kan bli kondens i flexslang om man drar den i kallvind. Jag ska dra en i krypgrunden och samma sak borde bli ett problem då. Kan men monter en kopplingsdosa där slangen kommer ut i krypgrunden och sen dra en EKK kabel under grunden. Sen isolera men nå i flex slangen där den går genom trossbotten och in i kopplingsdosan? Eller en annan lösning?
Bo Bartholdson: Hej! Det fungerade perfekt! Tack snälla för hjälpen! Mvh Bo
Bjor: Vad ska man täta rören mrd, och då där slangen kommer in i dosan? Borde de vara en idé att göra nå hål i flexslangen på den lägsta punkten? Jag ska dra slangen under huset, krypgrunden.
Allmänobildad: Be din installatör skicka in en föranmälan till nätägaren, och invänta därefter offert. Offerten från nätägaren får du gratis och i värsta fall inser du att det blir på tok för dyrt och betalar bara installatören dennes minimidebitering för föranmälan.
blackarrow: Språkbruket är väl ett av problemen i eltrådar… (lite överspelat inlägg men jag postar ändå). [citat] Bilden är inte bara otydlig, den är upp och ner med avseende på den tryckta påklistrade etiketten. :oops: Vänder man på bilden ser man en ”8.” och ett S-märke och två P. ;) [bild] Man behöver förstå symbolen för brytare (och för det behövs lite fantasi. :oops: ).