2 109 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Jordfelsbrytare slår ifrån, ventilation.
Hej! Tar gärna emot snabba svar här!
Vaknade upp kl 05 och inser att allt i huset slagit ifrån, går ner till jordfelsbrytaren och försöker slå till utan framgång. Skruvar ut alla säkringar och kommer till slut fram till att det är våran ventilation på vinden som är problemet.
Jag har en Systemair VR 400 E. Har snabbt hunnit läsa att det kan vara värmebatteriet som är knas men vet inte hur man kopplar ur just det.
Första gången detta händer och igår var det 15 minus och idag 0. Kanske har något med det att göra att det vände så fort.
Någon som tror sig kan veta vad det är för fel?
Vaknade upp kl 05 och inser att allt i huset slagit ifrån, går ner till jordfelsbrytaren och försöker slå till utan framgång. Skruvar ut alla säkringar och kommer till slut fram till att det är våran ventilation på vinden som är problemet.
Jag har en Systemair VR 400 E. Har snabbt hunnit läsa att det kan vara värmebatteriet som är knas men vet inte hur man kopplar ur just det.
Första gången detta händer och igår var det 15 minus och idag 0. Kanske har något med det att göra att det vände så fort.
Någon som tror sig kan veta vad det är för fel?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Enligt https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0AyxNrOG8PJHqf4lT2e_ng
Så ligger Electrical reheater battery på modul F märkt ELH om det hjälper.
Så ligger Electrical reheater battery på modul F märkt ELH om det hjälper.
Jordfelsbrytare känner av summan av husets samtliga elapparaters läckströmmar och när den kommit upp till gränsen så bryter den. Värmelemement är en vanlig källa till läckströmmar pga. Dess konstruktion med keramisk isolering av glödtråden. Denna isolering spricker med tiden och läckströmmen ökar med ökad användning. Normalt sett inga problem med själva funktionen. Ventilation bör då kanske inte ingå i husets personskyddsfunktion med jfb då den är/bör vara en fast installation. Tillfälligt koppla ur värmaren och sen dra en separat matning utan jfb til enheten är väl en väg framåt. Att byta värmare kan hjälpa men onödigt.
Jfb ligger brukar vara en central koppling i elcentrsl men elmontör kan koppla in faser utan denna då med komplettera med en fassäkring kopplad utan denna funktion till att ansluta till ventagg. Om det enbart är denna på samma fas så behövs ej heller ny dragning ske.
Kan du koppla ur värmedelen så tillfälligt, hade själv en knapp för det men kanske i nån meny på panel. så köper du dig tid till elen är fixad.
Kan du koppla ur värmedelen så tillfälligt, hade själv en knapp för det men kanske i nån meny på panel. så köper du dig tid till elen är fixad.
Pratat med elare nu. Han föreslog att avvakta och se ifall temperatur utomhus gjort att det blivit fukt eller kondens på värmebatteriet så det slår ifrån JFB. Så ska testa detta att låta ventilationen vara avstängd ett tag och se om det torkar upp så jag kan slå på det igen utan att JFB löser ut.
Klicka här för att svara