Hej
Vid nyinstallation idag kan man uppenbart använda installationskabel med eller utan skärm.
Vid vilka tillfällen är det ett krav på skärm?
Frågan gäller inomhus i vanlig villa/garage samt utomhus korta sträckor, typ någon meter till utomhuskontakt.
Skärmen ska förbindas med PE-ledaren i ändpunkterna eller hur?
/OlleG

E
Alla kablar har produktblad där användningsområden finns specade.
Biledaren ska anslutas till jord i ANTINGEN matande ände ELLER i slutet av kabeln.

E Emil_K skrev:
Alla kablar har produktblad där användningsområden finns specade.
Biledaren ska anslutas till jord i ANTINGEN matande ände ELLER i slutet av kabeln.
ELLER i bägge ändar, helt efter vad man vill uppnå med jordningen an manteln.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Nämn ett tillfälle då biledaren i en vanlig installationskabel, i bostadsmiljö, ska anslutas till jord i båda ändar så ska jag erkänna att jag hade fel.

I jorbruksfastigheterbehövs skärmen. För extra säkerhet mot råttor. Men inte annars, den är dock mycket lättare att få snyggt förlagd.

Mellan frekvensomformare och elmotor kan det också behövas skärm.

E Emil_K skrev:
Nämn ett tillfälle då biledaren i en vanlig installationskabel, i bostadsmiljö, ska anslutas till jord i båda ändar så ska jag erkänna att jag hade fel.
"Ska" är en sak, men det är inte fel att göra det, iaf inte i en snutt inne i en bostad.
Det här har vi ältat förr, känner jag...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar så långt.
Frågan om när man MÅSTE använda skärmad kabel då?
/OlleG

E
De flesta skärmade installationskablar får förläggas i rör i mark, vilket oskärmade inte får.

Skärmade och oskärmade kraftkablar får förläggas i mark med eller utan rör. En del lämpar sig även väl för nedplöjning.

O OlleGra skrev:
Frågan gäller inomhus i vanlig villa/garage samt utomhus korta sträckor, typ någon meter till utomhuskontakt.
/OlleG
Inte här iaf, använd utomhusgodkänd kabel.

Nästan aldrig, det jag kan komma på är till vissa frekvensstyrda maskiner.
Sedan kan ju beställare, försäkringsbolag mm ställa krav men det är ju inte elföreskrifterna.
Och hur och var en kabel får användas regleras av tillverkaren som anger dess användningsområde.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för ett tydligt svar elmont!
/OlleG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.