C cassandranojdh skrev:
Hur ska man annars tolka bilden på gruppcentralen, där finns ju bara en spisgrupp med en 10 A säkring?
Den skrevs 1922..:crysmile:
 
Agge87 Agge87 skrev:
Den skrevs 1922..:crysmile:
Så kan det vara, kanske. Som jag skrev förut, TS kanske kunde tillhandahålla en bild på gruppcentralen?
 
C cassandranojdh skrev:
Hur ska man annars tolka bilden på gruppcentralen, där finns ju bara en spisgrupp med en 10 A säkring? Fast det vore ju bättre om man fick se en bild på själva gruppcentralen.
Det är en bild på gruppschemat, inte centralen. Det kan mycket väl finnas 3 ST diazeder som är märkta 1 på centralen så att bara gå på vad som står i gruppschemat hjälper ingenting här tyvärr.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Det är en bild på gruppschemat, inte centralen. Det kan mycket väl finnas 3 ST diazeder som är märkta 1 på centralen så att bara gå på vad som står i gruppschemat hjälper ingenting här tyvärr.
Nä, just det - en bild på gruppcentralen vore inte så dumt.
 
tommib
Det är en HSB-lägenhet från 1982. Det är trefas.

Frågan är varför det är säkrat 10 A när det är 2,5 kvmm framdraget? Man kanske inte tyckte att det behövdes mer.

Svaret på TS fråga är att man kan återanvända sladdstället från den gamla spisen och det kommer gå utmärkt att koppla in den som det är. Var observant på inkopplingsanvisningen på nya spisen, plinten ser inte nödvändigtvis likadan ut.
 
Anledningen till att jag engagerar mig i denna tråd är att jag har ett liknande problem. Jag har ett fullkopplat 3-fas perilex och jag vill byta till induktionsspis, men det verkar som om Bosch/Siemens induktionsspisar genomgående är tvåfas, dvs. en fas till hällen och en till ugnen (ja, de är ju kopplade fas - N förstås eftersom elementspänningen är 230 V). Då får man inte ut så mycket effekt i hällen.
 
tommib
Nej, det är korrekt. Jag kan inte se varför BSH gör så men det är korkat. Köp ett bättre märke.

Även TS prospektiva spis är utförd för tvåfas (maxeffekt 7,9 kW, vilket är lite udda). Trefasspisar har vanligen en maxeffekt på 10.4 kW.
 
tommib tommib skrev:
Det är en HSB-lägenhet från 1982. Det är trefas.

Frågan är varför det är säkrat 10 A när det är 2,5 kvmm framdraget? Man kanske inte tyckte att det behövdes mer.

Svaret på TS fråga är att man kan återanvända sladdstället från den gamla spisen och det kommer gå utmärkt att koppla in den som det är. Var observant på inkopplingsanvisningen på nya spisen, plinten ser inte nödvändigtvis likadan ut.
Schemat ser ut såhär. https://media3.bsh-group.com/Documents/9001693751_A.pdf
Frågan kvarstår hur mycket effekt man kan få ut i hällen om bara två faser används. Jag har som sagt fått indikeringar på att alla BOSCH/Siemens induktionsspisar är tvåfas, även om de kopplas som i det översta schemat i bilden.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är korrekt. Jag kan inte se varför BSH gör så men det är korkat. Köp ett bättre märke.
Du håller med mig i min förmodan, Tommi? Då är alltså Bosch/Siemens ett blindspår om man har trefas framdraget till spisplatsen?
 
tommib
Ja, du får titta på spisens maxeffekt.

Eller så köper du ett bättre märke som inte tillverkar B-produkter.

För att förtydliga: Om man har trefas fram, vilket är det normala, så är det bättre att köpa en så kraftig spis som möjligt. Ja, det går säkert utmärkt att laga mat även med en toppeffekt på 7.9 kW men förr eller senare stör man sig på att det inte går att maxa två plattor och ugnen samtidigt.

Nästan alla lösa induktionshällar är utförda för tvåfas och då lägger man till en enfasugn för att få komplett funktionalitet. Måste man ha det paketerat som en spis så får man leta noga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, du får titta på spisens maxeffekt.

Eller så köper du ett bättre märke som inte tillverkar B-produkter.
Så blir det nog för min del. Startade en annan tråd i ungefär samma ämne, men detta är ju svar nog. Borde kanske titta på E-lux i alla fall. Min gamla E-lux 400 V 3~ fungerar ganska bra fortfarande och den är en bit över 20 år gammal. Men allt var ju bättre förr!

Och det blir väl ett råd till TS också. OM hon har 3-fas i perilex-uttaget (att hon har nolla i uttaget är ju fastslaget, annars skulle de gamla induktionsspisen inte ha fungerat) så kan det vara anledning att fundera på om man ska nöja sig med en spis med lägre effekt, som Siemens HL9S5E040U, eller uppgradera till någonting kraftigare. Men då blir det ett annat märke!
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Ja, du får titta på spisens maxeffekt.

Eller så köper du ett bättre märke som inte tillverkar B-produkter.

För att förtydliga: Om man har trefas fram, vilket är det normala, så är det bättre att köpa en så kraftig spis som möjligt. Ja, det går säkert utmärkt att laga mat även med en toppeffekt på 7.9 kW men förr eller senare stör man sig på att det inte går att maxa två plattor och ugnen samtidigt.

Nästan alla lösa induktionshällar är utförda för tvåfas och då lägger man till en enfasugn för att få komplett funktionalitet. Måste man ha det paketerat som en spis så får man leta noga.
Toppeffekten gäller väl hela spisen?. Om hällen enbart går att enfaskoppla som bör det inte gå att få ut mer än 3680 W vid 16 A säkring (man får förmodligen effektbegränsa spishällen då). Men hur farao får signaturen Eromlin det att fungera med två faser till hällen i sin Bosch HLS79W350U
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-8#post-4320042
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/515/515073-87dd3dc9fb01b5ca449a854655ce3d56.jpg

Där är ju alla tre faserna inkopplade på plinten och det går kabel från plintens alla skruvar vidare in till spisen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.