1 791 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
1-fas byggfläkt påverkar summerton mellan neutralledare & skyddsjord
Har ett lite huvudkliande problem som jag hoppas experterna på forumet kan reda ut.
En ansluten stickpropps byggfläkt orsakar avsaknad av kontinuitetspip/summerton mellan neutralledare och skyddsjord ute i anläggningens vägguttag. Alla mätvärden vid oansluten byggfläkt är som sig bör. Mätningen sker med en fluke t150. Det är ingen engångsföreteelse utan detta fenomen har skett flera gånger med olika 1-fas byggfläktar. Hur påverkar egentligen induktansen instrumentet så den tappar summertonen? Instrumentet ska kunna mäta kontinuitet upp till 400 kΩ.
En ansluten stickpropps byggfläkt orsakar avsaknad av kontinuitetspip/summerton mellan neutralledare och skyddsjord ute i anläggningens vägguttag. Alla mätvärden vid oansluten byggfläkt är som sig bör. Mätningen sker med en fluke t150. Det är ingen engångsföreteelse utan detta fenomen har skett flera gånger med olika 1-fas byggfläktar. Hur påverkar egentligen induktansen instrumentet så den tappar summertonen? Instrumentet ska kunna mäta kontinuitet upp till 400 kΩ.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förstår inte riktigt hur du menar.
Är byggfläkten ansluten till elnätet eller är den urkopplad?
Är den ansluten till elnätet så har troligen JFBn löst ut när du försöker att kontinuitetsmäta mellan nolla-jord.
Är den oansluten så ska det vara oändligt motstånd mellan nolla-jord.
Är byggfläkten ansluten till elnätet eller är den urkopplad?
Är den ansluten till elnätet så har troligen JFBn löst ut när du försöker att kontinuitetsmäta mellan nolla-jord.
Är den oansluten så ska det vara oändligt motstånd mellan nolla-jord.
Är uttaget spänningssatt när du kontinuitetsmäter?M Mohojo skrev:
Är fläkten igång när du mäter?
Är fläkten igång så har du ström i nollan, då har du potentialskillnad mellan nolla & jord i uttaget.
Förlåt, blev en hel del förvirring här inser jag.Demmpa skrev:
Byggfläkten är ansluten till elnätet och snurrar fint, JFB finns. Mäter jag då i vägguttag med fluke t150 så får jag ingen summerton när jag mäter mellan neutralledare och skyddsjord. Drar jag ut stickproppen till byggfläkten så får jag summerton mellan neutralledare och skyddsjord. Det är alltså ingen riktigt kontinuitetsmätning jag gör.
Alltingen är spänningssatt och jag får korrekta mätvärden mellan fas-neutral och fas-jord samt neutral-jord vid oansluten byggfläkt.
Instrumentet skickar en svag ström mellan testprobarna och mäter spänningsfallet. Har du redan något som drar ström så påverkas mätningen. Det enda som är fel är att du mäter resistans på ledningar som det går ström i. Du kommer sannolikt att få precis samma resultat med ett strykjärn eller en vattenkokare. Ibland får man ett resultat som är gott nog när man resistansmäter på en spänningssatt anläggning. Men får man inte det så är det bara att bryta strömmen och mäta igen. Eller för säkerhets skull göra till vana att alltid mäta utan belastning. Man vet ju inte hur mycket mätningen påverkats.
Som jag skrev i mitt andra inlägg så beror fenomenet på att du belastar nollan med ganska höga strömmar. Då blir det automatiskt spänningsskillnad/potentialskillnad mellan nolla & jord i uttaget.M Mohojo skrev:
Denna spänningsskillnad stör kontinuitetsmätningen.
Tack, ja det är logiskt och jag köper din tes. Det som gjort mig förbryllad är att jag har mätt i många vägguttag i elanläggningar med stora enfas laster igång och bara fått detta fenomen när byggfläktar varit inblandade.Demmpa skrev:
Som sagt. Ibland blir resultatet rätt även om man gör fel. Vilken effekt har byggfläkten? Har du provat med en annan lika stor last i just detta uttag? Det kanske är fläkten som genererar skräp på nätet som stör mätningen mer än bara belastningen.M Mohojo skrev:
Om du mäter växelspänning mellan nolla och jord ute i anläggningen, vad får du då med resp utan byggfläkt?
En byggfläkt borde fö vara ganska skräpfri som last, det är kanske skräpet som gör det lättare för instrumentet att fungera trots spänningsskillnad, innehåll med högre frekvens som filtreras bort eller bara ignoreras? En ren växelspänning på 50 Hz kanske är svårare?
En byggfläkt borde fö vara ganska skräpfri som last, det är kanske skräpet som gör det lättare för instrumentet att fungera trots spänningsskillnad, innehåll med högre frekvens som filtreras bort eller bara ignoreras? En ren växelspänning på 50 Hz kanske är svårare?
Byggfläkten är på 2kW. Jag har inte tillgång till anläggningen längre så inga fler mätningar kan göras. Min handledare hade stött på det här problemet förut med 1-fas byggfläktar men kunde tyvärr inte gå in mer i detalj därav mitt inlägg här. Han verkade iallafall obrydd eftersom alla mätningar var korrekta med urdragen stickpropp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med en enfaslast kommer det att gå ström i nollan, Nollan är ingen ideal ledare med 0 ohm resistans och det ger ett spänningsfall i nolledaren och kanske så långt bort som till transformatorn om det är 5 ledarsystem hela vägen.
I skyddsjorden flyter ingen ström och spänningsfallet är 0 volt.
I vägguttaget ska det då gå mäta en spänning och det är den spänningen som stör kontinuitetsmätningen.
Problemet blir större med femledarsystem hela vägen då grannens enfaslast kan störa ut kontinuitetsmätningen.
Det rätta blir att dra med sig en egen tråd ansluten i elcentralens skyddsjord.
Protte
I skyddsjorden flyter ingen ström och spänningsfallet är 0 volt.
I vägguttaget ska det då gå mäta en spänning och det är den spänningen som stör kontinuitetsmätningen.
Problemet blir större med femledarsystem hela vägen då grannens enfaslast kan störa ut kontinuitetsmätningen.
Det rätta blir att dra med sig en egen tråd ansluten i elcentralens skyddsjord.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden