1 464 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Mystiska saker händer med vår el...
Köpte ett kedjehus för ca 4 månader sedan och där det är en luftvärmepump i hallen och sedan elelement. På kvällen för ett par dagar sedan när det var riktigt kallt och vi hade på de flesta maskiner som finns i huset så fick vi ett kort strömavbrott. Efter det så har elen varit "svajig" på vissa ställen på undervåningen. De fel som jag märkt hittills är:
Luftvärmepumpen funkar bara i "kalla" lägen. Slår man på värmeläget som vi alltid har på nu när det är kallt så händer det inget. Inte heller i autoläge. Igår kväll såg jag att det var is på hela vänster långsida på utedelen och den försökte jag ta bort. Utedelen är "död" men just då lät det lite i alla fall.
Utelampan nära värmepumpen kommer och går. Ibland funkar den. Ibland inte.
Taklampan i hallen nära värmepumpen svajar i styrka.
Torkskåpet går igång men blir inte varmt.
Spishällen funkar men inte ugnen. Märkte idag att om jag sätter igång ugnen och sedan skruvar upp graderna så ökar styrkan på värmepumpen i de "kalla" lägena!
Vissa element funkar. Andra inte.
Jag har kollat propparna både inne och de som finns i ett skåp utanför dörren och allt ser ok ut.
Har jag som är totalt okunnig inom detta område missat något självklart? Några goda råd? Ska ringa elektriker imorgon.
Luftvärmepumpen funkar bara i "kalla" lägen. Slår man på värmeläget som vi alltid har på nu när det är kallt så händer det inget. Inte heller i autoläge. Igår kväll såg jag att det var is på hela vänster långsida på utedelen och den försökte jag ta bort. Utedelen är "död" men just då lät det lite i alla fall.
Utelampan nära värmepumpen kommer och går. Ibland funkar den. Ibland inte.
Taklampan i hallen nära värmepumpen svajar i styrka.
Torkskåpet går igång men blir inte varmt.
Spishällen funkar men inte ugnen. Märkte idag att om jag sätter igång ugnen och sedan skruvar upp graderna så ökar styrkan på värmepumpen i de "kalla" lägena!
Vissa element funkar. Andra inte.
Jag har kollat propparna både inne och de som finns i ett skåp utanför dörren och allt ser ok ut.
Har jag som är totalt okunnig inom detta område missat något självklart? Några goda råd? Ska ringa elektriker imorgon.
Men allt är bara svagt? Inget är "för starkt" eller lyser för mycket?
Har du inte bytt alla tre huvudsäkringarna, mätarsäkringarna, gör det. Färgploppen kan sitta kvar även om den gett upp.
Har du inte bytt alla tre huvudsäkringarna, mätarsäkringarna, gör det. Färgploppen kan sitta kvar även om den gett upp.
Redigerat:
Ja.R robert77 skrev:
Det låter som problemen vi fick i våran bostadsrätt. Byt säkringarna och köp en multimeter så kan du enkelt kolla spänning nästa gång du får myskoheter med strömmen.
Skulle tro att du har typ 70 v på en fas och det beror på att en säkring har gått
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Typiska fenomen när en huvudsäkring har gått och det är en/flera tvåfasbelastningar anslutna och igång.R robert77 skrev:På kvällen för ett par dagar sedan när det var riktigt kallt och vi hade på de flesta maskiner som finns i huset så fick vi ett kort strömavbrott. Efter det så har elen varit "svajig" på vissa ställen på undervåningen. De fel som jag märkt hittills är:
Luftvärmepumpen funkar bara i "kalla" lägen. Slår man på värmeläget som vi alltid har på nu när det är kallt så händer det inget. Inte heller i autoläge. Igår kväll såg jag att det var is på hela vänster långsida på utedelen och den försökte jag ta bort. Utedelen är "död" men just då lät det lite i alla fall.
Utelampan nära värmepumpen kommer och går. Ibland funkar den. Ibland inte.
Taklampan i hallen nära värmepumpen svajar i styrka.
Jag gick ut och bytte den översta säkringen och då kom allt igång igen! Hoppas det håller i sig. Säkringen såg "normal" ut och inget skilde den från de övriga så det är bra att veta till nästa gång.
Tack för tipset och alla sparade pengar på att slippa ta hit elektriker.
Är orsaken antagligen överbelastning? Vi hade enormt mycket saker igång samtidigt när det hände.
Tack för tipset och alla sparade pengar på att slippa ta hit elektriker.
Är orsaken antagligen överbelastning? Vi hade enormt mycket saker igång samtidigt när det hände.
Ja du beskrev att ni hade hög belastning vid tillfället.
Smältsäkringar, ”proppar”, har en tunn tråd som går av vid överbelastning, och en liten fjäder som ska poppa ut färgmarkeringen. Det är inte alltid som markeringen flyger bort, trots att säkringen överbelastats.
Det är alltid relativt enkelt, riskfritt och tillåtet att testa att byta ut säkringarna när det krånglar.
Går nästan att jämföra med IT- supportens eviga mantra att man ska starta om utrustningen…
Smältsäkringar, ”proppar”, har en tunn tråd som går av vid överbelastning, och en liten fjäder som ska poppa ut färgmarkeringen. Det är inte alltid som markeringen flyger bort, trots att säkringen överbelastats.
Det är alltid relativt enkelt, riskfritt och tillåtet att testa att byta ut säkringarna när det krånglar.
Går nästan att jämföra med IT- supportens eviga mantra att man ska starta om utrustningen…
R robert77 skrev:Jag gick ut och bytte den översta säkringen och då kom allt igång igen! Hoppas det håller i sig. Säkringen såg "normal" ut och inget skilde den från de övriga så det är bra att veta till nästa gång.
Tack för tipset och alla sparade pengar på att slippa ta hit elektriker.
Är orsaken antagligen överbelastning? Vi hade enormt mycket saker igång samtidigt när det hände.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
