Hej,

Har en dosa i taket som saknar lamputtag och som det suttit ett lock på hela tiden. Tänkte ansluta en lampa och med lampan kom en anslutningskabel med 0.75 mm tjocka kablar. Går dessa att koppla ihop direkt med de 1.5 mm kablar som finns i taket, med exempelvis vanliga WAGO klämmor? Jag har även anslutningskabel med 1,5 mm kablar i förrådet som jag kan byta ut till om det är bättre. Eller måste jag ansluta ett lamputtag, köpa stickpropp för lampor?
 
tommib
Använd Wago221, det funkar på alla typer av ledare. Om det är lämpligt att koppla så i ditt fall är svårare att svara på.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Använd Wago221, det funkar på alla typer av ledare. Om det är lämpligt att koppla så i ditt fall är svårare att svara på.
Tack! Då behöver jag bara svar om hur jag borde koppla för att det ska bli rätt.
 
Har du någon bild på den lampa som du har tänkt montera. Alltid lättare att ge information när man ser vad som skall monteras.
Monterar du ett lamputtag som du sedan ansluter lampan till så är det ok med en gång. Där finns inget att fundera över. Men ibland kanske man vill utesluta ett lamputtag eftersom det inte riktigt passar ihop med till tänkt armatur. I detta fall är en bild på armaturen alltid bra...
 
R roli skrev:
Har du någon bild på den lampa som du har tänkt montera. Alltid lättare att ge information när man ser vad som skall monteras.
Monterar du ett lamputtag som du sedan ansluter lampan till så är det ok med en gång. Där finns inget att fundera över. Men ibland kanske man vill utesluta ett lamputtag eftersom det inte riktigt passar ihop med till tänkt armatur. I detta fall är en bild på armaturen alltid bra...
Ser ut sådär :)
 
  • Modernt takmonterat sputnik-ljuskrona med kromade armar och klar glödlampor, med oavslutad installationsdel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armaturen kommer tydligen inte att sitta rakt över dosan där elen kommer fram. Då finns som jag ser det två lösningar att välja mellan. Den säkra och kanske mest rätta: Sätt ett uttag som lampan kopplas i samt dra tråden i en kabelkanal eller annan typ av kabelinfästning bort till armaturens upphängningskrok. Dock så är ju kanske inte uttagen det snyggaste men det säkraste.
Sedan finns den andra lösningen där man skarvar trådarna inne i dosan och täcker dosan med ett lock, helst då ett lock med kabelutsläpp. Sedan drar man kabeln kanal eller liknande enligt första lösningen fram till armaturen.
 
R roli skrev:
Armaturen kommer tydligen inte att sitta rakt över dosan där elen kommer fram. Då finns som jag ser det två lösningar att välja mellan. Den säkra och kanske mest rätta: Sätt ett uttag som lampan kopplas i samt dra tråden i en kabelkanal eller annan typ av kabelinfästning bort till armaturens upphängningskrok. Dock så är ju kanske inte uttagen det snyggaste men det säkraste.
Sedan finns den andra lösningen där man skarvar trådarna inne i dosan och täcker dosan med ett lock, helst då ett lock med kabelutsläpp. Sedan drar man kabeln kanal eller liknande enligt första lösningen fram till armaturen.
Tack för svar. Vad är skillnaden rent säkerhetsmässigt?
 
Sätt ett lamputtag och låt sladden hänga i en "naturlig" båge mellan lamputtag och "armaturkopp".
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Tack för svar. Vad är skillnaden rent säkerhetsmässigt?
I den andra lösningen är inte kabeln dragförankrad efter skarven. Min rekommendation är att sätta ett lamputtag och ansluta kabeln där. Om du sedan vill låta kabeln hänga i en båge eller fäster upp den med en kabelkanal eller likvärdigt, det är något som du själv får bestämma.
 
Då blir det ett lamputtag, tack för er input!
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Om man skulle köra enligt alternativet med fast anslutning i dosan. Så måste du ha en dragavlastning, om det skall vara rätt säkerhetsmässigt. Sätter du ett uttag och kontakt så har du avlastning i kontakten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.