El
Fredrik99: [citat] Under omständigheterna tror jag att jag tar den risken, kanske lämnar en dragtråd i det oanvända röret. Flexslang kan ju vara eländigt att efterdra kablar om det inte är ordentligt klamrade men upplever vp-rör som bättre på det sättet, och som sagt målet är ju att svängarna i båda ändarna skall vara ordentligt klamrade men att raksträckan däremellan är helt lös.
tommib: Jag skulle använt RDOE (H07RN-F) om du får in den i strålkastaren, annars RDO (H05RN-F). Den ansluts i en dosa, förslagsvis en U56, med dragavlastning. Om du vill kan du använda en strömbrytare (typ Aqua Stark med dragavlastningsnippel). Riktig överkurs är en säkerhetsbrytare. Är strålkastaren fast monterad skulle jag ansluta den fast också. Nackdelen är väl att man inte kan byta
Anden2: Tack för bra svar, nu har det klarnat kring märkdatan (logiskt när man får det förklarat för sig :) ). Har beställt en ny SLT6-700ILS. Den fysiska storleken är samma för alla tre, vilket underlättar då den nya borde passa i de befintliga fästena.
Logad: Dwn grå grova på vänster PE är nog en PEN. De översta skenorna är nog varsin skyddad N. Det sitter 2 st JFB i centralen och någon oskyddad N verkar inte finnas. Underst kan man ana strömtransformatorer så dosan där är nog till effektvakten. Att man drar blå från PE till JFB är väl rätt vanligt. Fasskenorna ser sågade ut och jag ser inget ändskydd. Finns det ett lock till
Fairlane: Jag fick precis lite ny information från min syster. Hon hittade inget årtal eller serienummer på elementet (kanske finns det något på baksidan), men det visar sig att hon har haft ett problem med belysningen ute på framsidan i många år. Glödlamporna går sönder väldigt lätt, ljuset fladdrar och blinkar, vilket gör att jag får känslan att det är klappkontakt någonstans i den
norrbottenssnickaren: Hej. Hittar ingenting vettigt hos grossen. Skulle behöva en liten kontaktor/relä som klarar runt 2000-3000w enfas elmotorer. en normkontaktor med en kontakt känns helrätt men de specar sällan vad de klarar för motorlaster. en minikontaktor blir på gnällen för otymplig. Ngt tips? Finns det kanske några kraftreläer som skulle kunna funka? - 230vac spolspänning - liten - enpolig funkar
Centano: Kanske läge att låta någon annan fixa lampan åt dig så det inte blir fler olyckor.
lotper: Japp, enig. Trist bara när man vill ha saker fixade på momangen
Mikael_L: Jag var för en dryg vecka sen första gången i en kompis nyköpta sommarstuga. Där upptäckte jag förutsättningarna för elen, mätte och räknade lite. Det var C10 dvärgsäkringar till 1,5 mm2. Detta klarade inte alls kraven. B10 hade kanske på gnällen klarat utlösningsvillkoret, men jag anser att B6 var max. Men för att klara tillåtet spänningsfall så var det nog 2A eller 4A som
Bo.Siltberg: Nä, ordningen har ingen betydelse för funktionen. Fel i radiatorn kan vara enkla att laga om man är lite elektronikkunnig, men knappast värt att lämna till en verkstad.
Plaincollar: Okey, byta till pss i centralen, inte komplettera med jfb. Men om man gör så, sitter inte dessa seriekopplade på det viset?
Uffe A: [citat] Förstår du vad du ska göra? Har inte din lärare gått igenom kretsschema med er? Som det är nu har du blandat huvudkrets och styrkrets Fundera på hur kontakterna på motorskyddet (B1 och B2) fungerar. 95-96 är NC och 97-98 NO Funderar på vad normalt läge för ett motorskydd är De här kontakterna ska sitta i styrkretsen, men som det ser ut på din ritning så sitter 97-98 på
elmont: [citat] Och då kan det vara så att du måste komplettera tråddragningen bakom elementen för att koppla in dina element. Men det ser och fixar din elektriker, men tala om att han ev måste dra i en nolla så att han har grejer med sig då han kommer.
Sittställning: AA precis, som sagt man behöver inte ens brytare om man inte vill. Vi har en puck till fönsterbelysning som inte ens har en knapp.
etompau: De anslut-grejor jag har titta på och använt (begränsat antal) har haft tunn plåt och halvdåliga skruv- eller snabbkopplingar. De funkar men är inget som jag skulle använt i några större mängder. Deras nya renova-kopior ser trevliga ut och lär funka. S-märkta. Sedan är frågan hur hållbarheten ser ut över tid och om serien kommer att finnas kvar om 5 -10 år. Priset på grejorna
elmont: Det syns på enlinjeshemat på lådan uppe till vänster hur ledningarna går, och det är lådan nere till vänster som har inkommande och ska vara plomberad. Lådorna uppe till vänster sitter efter mätaren och behöver inte plomberas. Ska man in och jobba i anläggningen kan man skruva ur huvudsäkringarna, men vill man bara bryta för att vara säker på att ingen ström förbrukas kan man
Uffe A: [citat] Var det i din tråd om två lampor den skulle postas? Hittar ingen bild där heller :thinking: Men problemet är ju löst så det ordnade ju sig ;)
norrbottenssnickaren: [citat] https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/rc-tillbehor/kablar-till-rc/mjuk-silikonkabel-05-mm-p67310 en silikonkabel kanske vore ngt? Ganska tjock isolering dessutom och till tex mxs7 mfl är kabelparterna enkelisolerade precis som dessa. :)
jonaserik: Svar nej det blir inte värre med 3-fas, det som är bra med 3-fas-VVB är att det går att dela upp effekten enkelt. vill du få ner belastningen på ena fasen, så lossar du bara den blå på patronen ( den som ev ligger dubbelkopplad ) isolerar den eller viker undan, då är VVB på 2 kW och ett element i reserv om ett pajar. En 300liters VVB med 2 kW laddas upp under natten och det räcker
Utsliten och utdömd: [citat] Dem flesta golvvärmesystem (el) har två termostater. En som gjuts in i golvet (Golvtemp) och en som sitter i manöverdonet (lufttemp). Väljer ni att golvet ska styras med avseende på golvtemperatur så går det sätta den i annat rum.
Fairlane: [citat] Frågorna jag ställde var ändå rätt konkreta, men det är bra att problemet är löst på ett förhoppningsvis säkert sätt.
Derbyboy: Det är olika personer men det kommer lösa sig. Du kan vara lugn….
ztamas: [citat] Jag håller helt med att kostnaden blir kanske inte så högt med grön avdrag, osv. Men mitt mål är att ha prylar som kan återanvändas i hushållet. Dvs. en energimätare ska inte kosta 1000:- och kan enbart användas av laddboxen, utan jag vill gärna ha tillgång till mätdatan via API och nån gränssnitt och ha möjlighet att använda den i framtiden. Därför var jag ute efter
elmont: Har aldrig sett mer än dubbla uttag för fast montage utomhus, MEN det finns sammankopplings detaljer för att koppla ihop flera ip 44 uttag, i alla fall om man använder ELKO eller ELJO/SCHNEIDER Tex mellanstycke IP55 - E18 443 95