J
jimnor: Skall montera spottar i takfoten och min elektriker vill att vi skärmar av alla möjligheter till att insekter och dyrligt kan ta sig inom det angivna minimimåtten som spottarna har angivet. Har letet och finner inga vettiga annordningar för 230v spottar för detta... Tacksam för feedback!
0 svar · 2,1k läst
M
mrfrenzy: Dom billiga små elverken är mittpunktsjordade med 110V potential mot båda polerna.
2 svar · 2,5k läst
M
mariaarvidson: Ok... Får nog ringa en elfirma som får komma ut och kika! Tack ändå! :)
3 svar · 2,3k läst
·
P
PST: Även diazed-säkringarna kan lösa ut när åsksyddet "träder i funktion", alltså huvudsäkringen..Men det är liksom meningen det...
3 svar · 2,4k läst
pefo
pefo: Helt riktigt som ni påpekar. Hade man velat visa strömmen helt värdemässigt korrekt så måste effektivvärdet konverteras till toppvärdet. Samma sak gäller följdaktligen också för spänning. Den som känner för det kan ju multiplicera strömmen angiven med sqrt(2). I övrigt är det vektoraddition som gäller. Nu var ju strömvärdena inte huvudsaken utan att visa de inbördes
27 svar · 12,3k läst
A
Ante_M: När man tittade på undersidan hällen på kopllingbilden där var allt glasklart. Då det var hur lugnt som helst att koplla in den, så nu är man äntligen gång med matlagningen. 2 fas 400V och en över till ugnen perfekt, tack för hjälpen
12 svar · 5,9k läst
J
jakim: Det har figurerat siffror på 100 tusen extra för en "intelligent" installation. I ett nybygge.
5 svar · 2,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Man undrar ju då hur en radiator i gjutsten med hängare för handdukar klassas. Radiatorn kan ju gott och väl börja långt ner mot golvet utan att hängarna hamnar under 60cm.
3 svar · 4,2k läst
B
b_hasse: Jag vet inte vad som är tillåtet, men jag har tittat på hur godkända reservkraftsomkopplare ska anslutas. Jag hittar ingen reservkraftsomkopplare som bryter PE eller PEN, vilket känns självklart. Det finns både 3-poliga och 4-poliga reservkraftsomkopplare. De 4-poliga bryter faserna och N, och kan alltså bara användas där PE och N har separerats. En 3-polig omkopplare kanske kan
17 svar · 15,6k läst
H
hempularen: Då kommer ytterlkigare en säkerhetsfråga. Du skriver att ni förlängt kablarna. På de flesta transformatorer (gäller de flesta sk. "elektroniska" transformatorer) så får man inte ha mer än 2m kabel mellan transformator och armatur. Det handlar dels om att kablarna strålar ut radiostörningar, men också om viss risk för överhettning av transformatorn. Det finns elektroniska
7 svar · 4,0k läst
M
mrfrenzy: Ja det blir givetvis en hel del dyrare, men tystnad kan vara nog så värdefullt, jag betalar gärna en tusenlapp extra för att få en tyst badrumsfläkt tex....
6 svar · 8,0k läst
J
jazon: provade koppla dit i alla. det gick inte så bra. får ingen ström och inte hittar jag vilket som är det första heller =( hade underlättat endel om ag hade hittat det oxå så man kunnat felsöka lite iaf
6 svar · 6,8k läst
M
magjo: är det ngn som provat spottar med lågenergi lysrör i? dessa ser mkt intressanta ut!!:)
5 svar · 3,9k läst
A
aprina: Gäller inte om och tillbyggnad av befintilg anläggning, eller?
8 svar · 5,3k läst
Springare
Springare: Tack :) Kan man sammanfatta det så här? Första siffran (damm): 0 Inget skydd. 1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm. 2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm. 3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm. 4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm. 5 Dammskyddad 6 Dammtät Andra siffran (vatten): 0 Inget skydd 1 Skyddad mot droppande vatten 2 Skyddad mot droppande vatten.
5 svar · 5,0k läst
J
jakim: Oki, tack! Ljusrelät är ett Eltako, jag vet inte typbeteckningen. Jag kan återkomma.
2 svar · 7,4k läst
pefo
pefo: Ugnen kopplar du på en av 230V en-fasanslutningarna. Hällen kopplar du läpligen in på 3-fasanslutningen, L1 och L2 till varsin fas, N till nollan (både blå och vit), och PE till skyddsjorden, gulgrön. Gör inte misstaget, som verkar vara vanligt, och koppla blå/vit till nånting annat än N. Kopplar du den på den tredje fasen i 3-fasanslutningen så får du 400V isf 230V till hällen och
1 svar · 13,5k läst
J
JerkaV: Va bra, då blir det både snyggt och enkelt att genomföra på en och samma gång. Tack för snabba svar.
5 svar · 6,9k läst
P
petersv: Jordfelsbrytare märkta "S" är fördröjda. Heter mera korrekt "Selektiv jordfelsbrytare". Det är de som används när man ska bygga hierarkier av jordfelsbytare. Se http://www.abb.se/product/ap/seitp329/d77450984de0be55c12573aa003b24a3.aspx Typiskt användningsområde skulle vara en 300mA selektiv i huvudsäkrningsskåpet och sedan en eller flera 30mA skydd i säkringscentralerna.
13 svar · 5,4k läst
·
Pen
Pen: [citat] Visst skulle utrustningen fungera lika bra på 48VDC. Håller absolut med dig. Men kopparkostnaden blir som sagt 6 ggr högre i distributionsnätet inom huset. Angående större förbrukare håller jag inte riktigt med dig. Jag har bara en asynkronmotor i hemmet som inte har varvtalsstyrning och det är värmepumpens kompressor. Men bättre (och förvisso dyrare) värmepumpar har
27 svar · 5,4k läst
M
magre: Vill bara slå ett slag för den firman i Gbg där vi köpte delar av våran armatur, Europaljus. Helt klart mest prisvärd på marknaden och vilken service! Lugnt och sansat och tydliga. Passade oss som handsken..
0 svar · 2,5k läst
M
mrfrenzy: jag köpte ett jordat 2-vägs bårebo att ha provisoriskt för byggström medan jag väntade på att mina elko från elbutik skulle komma, kan säga att det är ganska dålig kvalitet, osmidigt att skruva ihop och man får jucka med kontakten för att öppna petskyddet.
2 svar · 5,9k läst
gadeberg
gadeberg: [citat] http://www.elbutik.se/product.html?product_id=268848&search_page=
18 svar · 5,3k läst
·
S
stegu75: LT betyder väl att du ska ha en tändtråd där från tex lyset eller en separat strömbrytare. Så är mina kopplade i allafall och dom funkar bra.
3 svar · 12,9k läst
W
weavex: [citat] Nej, det är som El_-micke säger. Det är en sparkoppling, den använder man i vissa fall och då kan man klara sig med en tråd mindre än vanlig trappkoppling.
6 svar · 7,5k läst
pefo
pefo: Alla typer skall lösa inom 0.1s om kortslutningsströmmen blir tillräckligt stor. En B 3-5X, en C 5-10X och en D 20X märkströmmen.
10 svar · 9,7k läst
F
FlyFear: Nu var det ju på villor som du ville ha, det här är en uppsats som handlar om elpojektering av en kontorsbyggnad. Men alltid lär man sig ju något nytt... http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_vxu_diva-596-2__fulltext.pdf
7 svar · 12,2k läst
A
ampz: Enklaste lösningen borde väl vara en jordfelsbrytare som övervakar strömmen i PE? Strömmen i PE ska i normalfallet vara noll. Men vid avbrott i PEN så kommer det definitivt att gå en ström i PE-ledaren. Dilemmat är väl vilka trådar jordfelsbrytaren ska bryta i ett sådant fall. Faser och nolla är självklara, men ska den även bryta PE? Det kan ju faktiskt tyvärr vara så att flera
53 svar · 34,8k läst
E
el_richard: [citat] Anlitade inte en elektriker för jobbet... Det var ett fel. Det andra felet var nog att hällen inte fick en neutralledare... Din Häll krävde med all sannolikhet 240 Volt. Bara att köpa en ny... Men du kan ju se det som en DYR läxa...
11 svar · 5,2k läst
O
OlaE: Hej. Köpte en PAX 990 på http://www.smarthem.se, fraktfritt och allt :) Har inte fått den installerad än dock då badrummet inte är klart än. När jag var i kontakt med PAX på deras support (tel. 0157/75603) nämnde dom att det går att koppla den (PAX 990) med en varvtal och effektregulator. Se t.ex: http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=9302447 Då kan du få 2 olika lägen. Jag
7 svar · 11,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.