E
eagle76: Det löser sig ,var ute och tvättade av typskylten .380v/220v 0,75hp. har alltid trott det var en enfasare har haft den liggande ett bra tag.Men nu blixtrade det konstigt i den gamla, så nu måste jag nog ta tag i det .Skulle ha tag i en på och av knapp till bandsågen och gärna med nödstopp.
4 svar · 4,1k läst
rindöbo
rindöbo: En katt kröp in i skåpet utanför vårt hyreshus där jag bodde som liten, såg inte katten men den finns inte längre....
15 svar · 3,1k läst
S
SvenD: Kabeln heter Li2GYw och verkar tillverkas mest i Tyskland. Den finns sannolikt bara på Bauhaus. Jo, det är ju inte tillåtet att gå med två systemspänningar eller grupper i samma rör, så 12 V delen är helt skiljd från 230 V, dvs de går aldrig i samma rörsystem utan möts endast vid trafona.
9 svar · 5,7k läst
Mithor
Mithor: Hej, Jag letar efter en butik eller elgrossist i Göteborgstrakten som har utställning/monter där man kan se hur strömbrytare, eluttag ser ut när de är monterade för att kunna visa för frugan. Jag är främst intresserad av Eljos Senso-serie, men andra alternativ kan också vara intressanta. Hoppas på tips, Mikael
0 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Men nu ska fas, neutral och skyddsjord följa varandra, i 99,9% av fallen iaf. Annars är det fel gjort.
11 svar · 25,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Precis mitt intryck, men segheten skulle jag nog klassa som mjukstart. Helt tyst som du säger. Jag har testat den pyttelilla 13.51 och normskenevarianten 13.81. Med frågan om "kvalitet" är jag främst ute efter långsiktig kvalitet på fabrikatet. De har ju hållit på sedan -54 och i Sverige sedan 2002.
2 svar · 2,9k läst
C
callel: Någon som har bra/dålig erfarenhet av markslöjds 12v IP44 inbyggnadsspottar? Är intresserad av http://www.markslojd.se/Products/Product2.aspx?ItemId=8966 och funderar på att fråga elektrikern om dem då de är riktigt prisvärda om de nu håller hyffsad kvalitet. Som jag förstår det leveraras de med transformator, och för ett paket om 5st lampor inkl transf. kostar de ca 500:- vilket
0 svar · 3,7k läst
T
Torpet: Tackar, tar nog hit en elektriker i morgon så får han koppla in så det blir rätt,
3 svar · 3,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Jag borrade bara två hål i kanterna av botten och skruvade ihop dosorna, blev helt jämnt trots att jag inte ens mätte nåt.
8 svar · 2,2k läst
pefo
pefo: I ditt fall här handlar det om en SELV eller PELV krets (beroende på om det förekommer jordning eller inte). Eftersom dessa kretsar skall vara skyddade mot elchock så gäller reglerna för skyddsseparering, dvs fysiskt årskilda eller omgivna av en mantel av isolering som tillägg till grundisoleringen eller avskärmade med en jordad metallskärm. Du tittar också i en äldre upplaga av
16 svar · 8,2k läst
snickarboden
snickarboden: ampz>Korrekt uppfattat. /Kent
16 svar · 16,8k läst
L
Logano: Läs denna tråd - http://forum.byggahus.se/el/82391-inkoppling-av-kombidimmer.html
2 svar · 6,3k läst
B
Bluff: Hej Fick det att funka själv. Var tvungen att ta bort en del av inanmätet och skruva fast i själva dimmern innan jag "snäppte" dit det utanpåliggande. /Johan
1 svar · 4,0k läst
P
Per72: Conrad.se har frekvensomformare på upp till 0.37Kw. Om det går att styra enfas motorer med dessa kan jag inte svara på. Mer information finns på moeller.se eller moeller.com. Lura dig inte av att de matas med enfas in. De lämnar ifrån sig 3x230V ut. Priset ligger på cirka 2400
8 svar · 11,3k läst
E
elmont: Det handlar inte om nån raketforskning, men lite om att det finns många olika vägar att gå. Det kan vara mycket enerverande och komma till ett jobb någon annan har börjat med och gjort saker som man kanske förstår på en gång, om det vore jag som skulle komma så ställer jag hellre upp gratis och ger råd, än jag ska komma och inte förstå vad och varför du gjort som du gjort (även
3 svar · 4,0k läst
M
Mats: hyr en byggsug på en gång. Betongdammet dödar en vanlig direkt
4 svar · 6,6k läst
B
b2b2: Har för mig att jag sett statistik över elolycksfall i vissa europeiska länder för några år sedan. Har för mig att Sverige låg rätt högt på denna lista med olycksfall !!! Detta beroende till viss dell att vi hade elektriska järnvägar som ökade statistiken. Tror att Frankrike låg väldigt bra till. Vore kul om någon har sådan här statistik för detta . Som sagt bara vaga minnen
6 svar · 6,6k läst
·
M
Ok?
Mats: den har varit uppe ett par varv nu så jag stänger här
3 svar · 2,0k läst
·
S
stegu75: Tack för svarena,då fick jag svar på min nyfikenhet.:-)
4 svar · 7,9k läst
K
Kaffekokare: [citat] Om han har automatsäkringar borde man väl kunna använda denna i kombination med en shunt som slår ifrån matningen till pumpen? I så fall får han manuell återställning.
16 svar · 6,9k läst
E
elmont: Newbe_nr1, tyvärr (för din skull) så försöker jag undvika att ge råd till folk som jag tror inte har en aning om vad dom sysslar med. Och tro det eller ej, men jag säger inte att du ska ta dit nån som kan, ett sådant beslut ligger helt och hållet på dig. Jag skulle heller inte tala om för någon hur man startar en bil för att han vill köra, kan han inte det tycker jag att han är
8 svar · 9,1k läst
·
B
Boge: Kanon, tack båda två för hjälpen denna sena kväll. Good night America....wherever you are...
14 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hädangångna masugn 1 på SSAB Luleå hade 127V, var uppförd 1948 ungefär. Elektrikerna där brukade sucka tungt över svårfunna jordfel ...
5 svar · 9,7k läst
H
hempularen: Och när det ändå dras så passa på och dra ytterligare en så du kan dela upp väggutageb i köket lite, en brödrost och kaffebryggare samtidigt, kanske vatrenkokare till tevatten samtidigt...
3 svar · 4,3k läst
E
el_richard: [citat] Jag har inga synpunkter, men förslag.. Montera färdiga ramper från osram med 20 watt halogenlampor, finns även vägguttag till denna. Riktigt bra kvalitet, samt bra reflektor, vilket ger bra ljus. Finns säkert hos den lokala lampaffären. http://www.osram.se/_nav/documentViewer.aspx?dID=141
5 svar · 3,4k läst
S
SvenD: Om jag inte minns fel så fick ojordade uttag tidigare inte säkras mer än 6 A. Tanken var att den som vill koppla in en större effekt skulle göra detta i ett jordat uttag. Det går som bekant att ansluta jordade stickproppar i ojordade uttag men inte tvärt om. Lite ologiskt kan tyckas. Någon annan som känner igen detta?
6 svar · 16,0k läst
M
-MH-: Nej, det är 2cm mellan gipsplattorna och bakomvarande gamla masonit/glespanel-vägg. :-) Lagom för att dra VP-rör lite hur man vill, alltså.
14 svar · 48,7k läst
bax
bax: Men det behöver inte vara kortslutning, det räcker ju med att man ligger nära märklast ~10A så kan det bli varmgång pga "svetsningen". Detta kan dock hända i en diazedcentral också.
17 svar · 8,6k läst
M
MrNiceGuy: tack, men jag tror inte Eljos 3-vägs passar i denna variant heller. Blir nog till att öppna upp ett hål i gipsen så man kommer åt med vanliga dosor.
11 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.