eller 6mm²,40A dvärgbrytare, omgivningstemp25°,utvändig kabel

Av dessa exempel kan man dra slutsatsen att i en vanlig bostad är det förbjudet iaf..
Men bor du i ett bergrum så kan det vara ok..

Räv3n skrev:
Som behörig får man säkra upp.. Aldrig som lekman.. 13A till 1.5mm2 = max.
Självklart. Det mesta som diskuteras här får endast behöriga utföra.....

sverre skrev:
Hehe, det finns vissa extremlösningar som jag aldrig har sett i verkligheten men som är tiilåtna!

Man kan räkna på kortslutning och överlast var för sig

Exempel 1:
Man har en 4kvmm kabel som är säkrad 20A mot både kortslutning och överlast. Utmed 4kvmm-kabeln droppar man ner 1,5kvmm kablar till fast anslutna objekt som är skyddade mot överlast i respektive apparatskåp (t.ex. motorskydd inställt på 10A).

Exempel 2:
Man har en 16kvmm kabel skyddad mot kortslutning och överlast med en 63A säkring. Utmed kabeln droppar man av 2,5kvmm kablar, denna är då inte skyddad mot vare sig kortslutning eller överlast, men OM den inte är längre än 3m och är förlagd så att kortslutning är utesluten så kan man sätta ett överlastskydd i slutet av ledningen ( endast fast installation).

Dessa extremfall bör inte praktiseras om man inte har tungan i rätt mun!!
Skyddet för kablen i ex 1 finns inte. Storleken på kablen styr max säkring.

förläggning på stege i ett lager i kyl/fryslager kan ju vara värt att räkna på.

förläggning i mark med permafrost är ett annat exempel (är det bestämmelser för klimatkompensering i permafrost?)

sjökabel?

dvärgbrytare16A, omgivningstemp30°,pvc,koppar,b2 förläggning=utvändig kabel,tot nominellt och korrigerat strömvärde 16,5A,
detta ger 1,5mm²

Niklas Ekström skrev:
Skyddet för kablen i ex 1 finns inte. Storleken på kablen styr max säkring.
Jo, 20A säkringen skyddar kabeln mot kortslutning och motorskyddet mot överström.

Kortslutningsskyddet måste sitta i början av kabeln (eller tidigare), medans överströmsskyddet kan sitta var som helst på kabeln, strömmen är ju samma i hela kabeln under belastning!

Normalt är ju säkringen både kortslutningsskydd och överlastskydd, men det GÅR att dela på funktionerna och få till vissa speciallösningar!

master_mimer skrev:
förläggning på stege i ett lager i kyl/fryslager kan ju vara värt att räkna på.

förläggning i mark med permafrost är ett annat exempel (är det bestämmelser för klimatkompensering i permafrost?)

sjökabel?
Ja det skulle ju kunna funka.. Men var är poängen?

Sjökabel.. finns den i 1.5mm2? EKLK då eller?

Poängen är nog att inget av detta är ens applicerbart i de förhållanden som rör villor mm. En del exempel ovan är direkta industritillämpningar som nog inte skall användas nån annanstans än just på industrier där man har egna elektriker.
Gemene man skall definitivt inte byta säkringar etc efter sina egna beräkningar.

Intressant diskus men jag är inte helt övertygad om att det är så smart att säga att det i vissa fall är möjligt att gå utanför gängse normer, det missförstås så lätt. Inget illa ment men en del läsare kanske är idioter.

/Kent

I de fall med överströmsskydd osv, ser jag ingen poäng alls med att ha 16A på en 1.5mm2 kabel.. Har man inte den orken att säkra av en kabel då ska man nog tänka efter om man inte ska byta yrke till taxi chaffis eller liknande.. Inte speciellt jobbigt att sätta en central, speciellt om man har de resurser en industri har..

Säg att motorskyddet skulle haverera, och motorn skulle brinna.. Då går det bra med ström genom 1.5 kvadraten. Det du gör med skydden är ju att begränsa strömmen till den tillåtna.. Om man ska överdriva resonemanget så är den egentligen inte avsäkrad med det högre amperetalet utan det som skydden står inställda på..

Räv3n skrev:
I de fall med överströmsskydd osv, ser jag ingen poäng alls med att ha 16A på en 1.5mm2 kabel.. Har man inte den orken att säkra av en kabel då ska man nog tänka efter om man inte ska byta yrke till taxi chaffis eller liknande.. Inte speciellt jobbigt att sätta en central, speciellt om man har de resurser en industri har..

Säg att motorskyddet skulle haverera, och motorn skulle brinna.. Då går det bra med ström genom 1.5 kvadraten. Det du gör med skydden är ju att begränsa strömmen till den tillåtna.. Om man ska överdriva resonemanget så är den egentligen inte avsäkrad med det högre amperetalet utan det som skydden står inställda på..
Elsystemet av idag är ubbygt på så sätt att ett fel inte ska orsaka någon skada, två fel däremot kan man inte vara helt säker att man klarar sig helskinnad ifrån, så ser det ut i princip överallt.

Man kan ju måla upp vilka skräckscenario som helst, en automatsäkring kan ju också haverera i en bostadscentral, vad gör man då?

Det jag vill säga är att det finns olika lösningar för olika tillfällen.

Ta t.ex. Telemecuaniqes motorskydd av typen GV2, där har du även inyggt kortslutningskydd, då behövs ingen säkring!
Sedan finns det ju effektbrytare av allehanda slag, dom kan man ställa in på exakt strömgräns och man kan även ställa in utlösningstider mm, allt för att nyttja det aktuella kabelförbandet maximalt.

Men som alltid har myntet en baksida!
Klena kablar ger större effektförluster, och är kabeln i drift 24/7 så kan det löna sig att istället gå upp i area för att minimera förlusterna

Tänk vad långt från min ursprungliga fråga man kan hamna, nu är vi ju inne på "mitt" område med industriel..

/L

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.