Hej,

Jag har sökt lite om vad folk får betala för sin byggel under byggtiden. Jag hittade inte så mkt så därför fråga jag vad som är rimligt att betala/förbruka på en månad?

Vi har en byggfläkt i vårt hus. Huset är på 170 kvm. Vad jag hört med andra som byggt under likande förtusättningar så har de betalat ca 1500-2000 i månaden. Vår räkning är på 6800 kr för februari månad. Visst det är en vintermånad, men vi bygger i Blekinge och där har inte vintern varit särskilt kall....

Vad kan man kräva av elleverantören, specad faktura eller hur funkar sånt? Klart jag betalar om det stämmer, men när andra som bygger samtidigt har helt andra siffror och andra hus som byggts av samma husföretag oxå har helt andra siffor så undra man ju om det verkligen stämmer.

Hoppas på lite svar!

Låter konstigt om de inte har mätning på elen.. Det är ju inte svårt att mäta..
Vad har du anmält att du har för värme då? De måste ju ha något att uppskatta elen till isf..
Vilket elbolag?
Det låter iofs inte oskäligt mycket.. Har man en stor värmefläkt ståendes på så sticker det iväg..

Vi har Affärsverken...
Det är ju en fläkt som står på, inte hela dagarna, men hela nätterna iallafall. Men eftersom samma byggfirma byggt andra hus på samma sätt med fläkt igång och där har det då varit helt andra värmekostnader så börjar man ju undra.
De mäter elen på fjärravläsning. Så det är säkert inte felavläst..man vill bara veta vart all el tagit vägen. Vi har fått att den stod på en viss summa förra månaden och ny summa denna månaden. Men deras egen uppskattade årsförbrukning (var de nu tar den uppgiften) är lägre än vår månadskonstnad.
En vän till oss som precis byggt klart började spekulera i om nån kopplat på sig på vår elcentral...men det känns långsökt...

Om man räknar med 300:- fast avgift + 1 krona per kWh då blir det 9,3 kW kontinuerligt dygnet runt !!! det låter väldigt högt...om inte din byggfläkt är på 9 kW och går kontinuerligt förstås.

Skillnaden mot dina grannar kan ev. vara hur långt ni kommit i byggprocessen...är ditt hus isolerad, dorrer och fönster färdigmonterade...har byggfirman en gemensam arbetsbod (uppvärmd) som är ansluten till din byggcentral.

Börja med att kolla storleken på din byggfläkt

FLKR

Affärsverken har jag aldrig hört talas om..
Kolla kilowatten på fläkten så är det lättare att se om det är rimligt, men troligen så är det de.. Eftersom du har avläsning så är det mätt iaf..
Kanske har du en större fläkt, varmare innetemperatur, längre byggtid med dåligt isolerade väggar just denna månad. Det är omöjligt att säga när man så lite vet om situationen..

1500-2000:-/mån låter lite å andra sidan.. Vad har ni hållt för temperatur? Samma som grannarna?

Ska kolla storleken på fläkten!

Första halvan av månaden var huset inte så bra isolerat, men då körde vi på tillfällig värmepanna för golvvärmen.

Tack för svar, alltså detta kan ju stämma, men eftersom alla jag pratat med reagerat så vill man ju gärna höra med fler.

vi hade förresten gjort av med ca 5100 kw/h på 29 dagar.....

jenben skrev:

=7,3kW dygnet runt i 29 dagar.

jenben skrev:
Vissa gör av med så mycket på ett år...

Jag förbrukade 1413kWh under januari - februari dvs 2 månader. Då är väggarna nästan färdigt isolerade, saknas 45mm, och taket är endast 100mm isolerat. (Saknas 300mm lösull). Jag kör med en 5kW byggfläkt på lägsta effekt och med en 10kw diesel värmare när jag jobbar på kvällarna. Jag vädrar flitigt för att få ut fukten. Jag bygger enplan 155kvadrat byggyta. Jag brukar försöka hålla kring 15 grader med byggfläkten när jag inte är där och 18-20 när jag jobbar med dieselbrännaren. Jag jobbar mest ensam och har en kompressor som största förbrukare förutom värmen.

Den som gör av med 5000kWh på ett år på en 150kvadratare med enbart direktverkande el ska jag nominera till nobellpriset tror jag... Visst gå det om man lever med utekläderna på sig.. Jag kännde en tant som hade mössa på sig inomhus för att hon var så snål..

Bor man inte i huset är det en annan sak.. Då behöver man inte göra av med någon el alls om man inte vill..

Räv3n skrev:
Den som gör av med 5000kWh på ett år på en 150kvadratare med enbart direktverkande el ska jag nominera till nobellpriset tror jag... Visst gå det om man lever med utekläderna på sig.. Jag kännde en tant som hade mössa på sig inomhus för att hon var så snål..

Bor man inte i huset är det en annan sak.. Då behöver man inte göra av med någon el alls om man inte vill..
Nej det var inte uppvärmnings elen jag tänkte på. Det var bara en reflektion på förbrukning i allmänhet. En ny direktel villa förbrukar kanske kring 20 000kwh i värme vilket ger 1700kWh per månad. Ok ,utslaget på ett år men ändå.

Poängen är att 5000kwh på en månad är väldigt mycket.

Ursäkta jag utryckte mig klumpigt.
:)

Men då är det optimal uppvärmning med radiatorer under varje fönster för kallras osv.. I detta fallet verkar det som att en enda stor byggfläkt pumpar på energi för att försörja hela huset. Har man sen inte isoleringen i väggarna osv så springer det fort iväg. Det är svårt att värma upp ett hus från endast en värmekälla iaf i den här storleksordningen. Visst är 5000 mycket men inte orimligt.

var huset färdigisolerat och alla dörrar och fönster på plats? snickarna (inte elektrikerna) kanske lämmnar alla dörrar öppna hela dagarna?

Det intressanta, som vanligt i alla jämförelser av denna typ, är ju hur många kwh som är förbrukade och inte hur många kronor räkningen är på.

Elpriset kan ju som bekant skilja enormt beroende på vilka avtal man har. Även från samma leverantör.

ja och byggström är väl betydligt dyrare än att låta elektrikern sätta upp fasadmätarskåpet på en ställningen under byggtiden och betala vanligt elpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.