P
PST: En annan nackdel med Alt 1 är att du skapar en stor "50Hz antennslinga", som ger onödigt stora EM-fält bäst är att ha så liten yta som möjligt mellan matande fas och nollan.
10 svar · 7,8k läst
·
dustbunny
dustbunny: Fina grejjer... med tanke på mitt renoveringsobjekt (wc) 40cm skulle nog sitta fint där..
5 svar · 4,5k läst
·
M
Marc E: Du kan med fördel tejpa runt pottorna för spottarna.;) Annars kommer det att bli ett rätt skapligt luftflöde upp där som drar med sig inomhusfukten. Och du Elmont: jag vet att det är ytterst sällan som rören dras i våg och lod, men det är oftast på grund av tidsbrist och att allt ska göras till lägsta summa hela tiden. Denna "satans" bygghets förstör allt för många nybyggen, så
38 svar · 13,4k läst
T
tomastomas: Ingen som helst nytta. Men den sitter där inkopplad i uttaget på omformaren och sätter jag då in stickproppen från cirkulationspumpen, ja då blir den inkopplad. Vare sig man behöver den eller ej. /Tomas
2 svar · 2,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Aha såg bara den som va på direkt länken. Det va ju bra. Och som pefo skriver så stannar nog den där direkt om man slår av strömmen till den.
7 svar · 11,5k läst
·
pefo
pefo: 10A och 13A diazed går i samma passdel, röd.
6 svar · 7,5k läst
gnistjagare
gnistjagare: Detta går att göra på flera än ett sätt. 1: På min tidigare firma var det jag som hade behörigheten på min filial. Ingen annan hade AB på denna filial, så alla låg under min behörighet. 2: jag har även haft behörigheten för ett företag med 3 filialer i Sverige. Detta på en övergångsperiod på 1 år som beviljades av elsäk. Alltså måste varje företag ha en behörighet per
17 svar · 12,2k läst
pefo
pefo: Det finns ju alltid gränsdragningar där personliga bedömningar spelar in. Men helt klart är ju att det är klart olämpligt att använda material avsedd för fast installation till att göra en 'skarvkabellösning', så jag förstår att den behöriga i detta fall tog bort grejorna. Eller att göra nånting som skall göras som en fast installation mha skarvsladdar och grendosor.
6 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Så görs det på "mitt" företag också. Överaltl där skarvsladdar får en tendens att permanentas så anlitas elfirman till att dra riktiga uttag istället. Vi har en som är ansvarig för elmiljön på hela siten, och han ser till att sådana permanenta skarvsladdar arbetas bort, allt enligt regelverket, japp.
10 svar · 2,6k läst
B
borge: [citat] Metal lådan sitter tilll vänster med en säkring. sedan 15 cm mellanrum och en gamal baklite vidbrytare ( huvudbrytare ) och sedan kommer mätaren. Huset har fyra våningar. För övrigt är det lustigt monterat på en skiva i en garderob i dörröppningen.
3 svar · 4,9k läst
F
Floppman: [citat] Du vet ju vad du gör, men det finns många i detta land som inte gör det. Ska du göra som "man" ska, så ska du felanmäla. Tycker elmonts inlägg ovan sammanfattar diskussionen bra!
23 svar · 21,9k läst
L
looptroop: Tack. Första svaret fick mig dubbelkolla specifikationen. Det var helt enkelt lite taskig angivelse på säkringen för 400 V spisen på hemsidan. Köpte iaf spisen för 8895:- och är mycket nöjd. :) http://www.vitvarumaklarna.se/prodview.asp?pid=3635
6 svar · 4,8k läst
E
el_richard: Ofta man sett en 1-fas mätare MEN en 3-fas spis.... 3-raders gäng central med 2-faser utan mätning... Undra om man som elektriker är skyldig att åtgärda eller anmäla det. (tror i och för sig ej det...)
11 svar · 4,7k läst
F
frohike: Långborr är nått man hyffsat lätt kan tillverka själv, En rundstav på 6-8 mm samt ett vanligt hss-borr samt en svets. Finns även långborr i varianter där man skruvar ihop några delar. I ditt fall när du kostar på dig Brighthandle så har du uppenbarligen krav på hur det ser ut. En utanpålåggande karmöverföring är inte snyggt i ditt fall. Utan Du skall helt klart ha en infäld
2 svar · 4,8k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Håller med, men efter det så tycker jag att du ska göra likadant med varje gruppsäkring för att få en total bild.
21 svar · 8,4k läst
M
MrNiceGuy: Börjar själv var inne på tidstariff-teorin. Snurrade på vredet och där fans värden från 10-60 vilket ju är misstänkt likt antal minuter på en timme.... Jag ska stänga ner och mixtra lite på dagtid i helgen. På kvällarna tycker familjen att det är så trist att gå omkring i mörker pga mina infall... :-)
11 svar · 5,7k läst
·
M
Marc E: Som tdigare sagts, så skall absolut inte ett element jordas om övriga anläggningen är ojordad. Tänk dig in i situationen att du har en golvlampa som sitter i ett ojordat uttag. Ett fel i lampan gör att den blivit strömförande. inget farligt i sig att ta tag i den, FÖRRENS du oxå tar tag i dt jordade elementet som sitter bredvid. Då har du plötsligt skapat en dödsfälla. Blanda aldrig
15 svar · 12,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] http://forum.byggahus.se/el/4929-aer-det-haer-verkligen-raett.html
5 svar · 11,9k läst
M
MatsT: Hej, Dragning av VP rör i bastu (för 12 V lampor o högtare). Är det något man behöver tänka på, tänker närmast på värmetålighet där man går genom bastuvägg in i basturummet. I övrigt går rören naturligtvis bakom isolering o kablage är värmetåligt. Skillnader i VP rörkvalitet ? Hälsningar Mats
0 svar · 4,7k läst
vojma
vojma: Skulle kunna tänka mig att de är lite smäckrare iom att själva hålet inte är lika stort. Det finns dubbla lamputtag som rymms i en dosa. /V
1 svar · 3,1k läst
M
Micke!!!: [citat] Prova Tryck ner Alt-knappen samtidigt som du skriver 253 på det numeriska tangentbordet till höger :) ² en annan bra användbar ASCII-kod är 230=µ (åtminstone när man pysslar med elektronik...)
26 svar · 36,9k läst
J
jakim: Det finns även max antal ledare i en viss storlek på rör. Ska du t.ex. ha flera tändtrådar så kan det vara så att du måste gå upp i rörstorlek.
7 svar · 5,7k läst
Snailman
Snailman: Vi kan nog förutsätta att trådskaparen bygger en villa och inget flerbostadshus/fabrik
19 svar · 6,0k läst
A
aprina: Allpolig brytare eller stickpropp är bra! Om det blir en kortslutning i skrotet så är det bra om man når brytaren snabbt, inte lätt att fibbla med säkringarna då. Eller om du ligger och skakar med en fas genom kroppen...
3 svar · 3,8k läst
J
Jonas_Svensson: [citat] Om det vore så väl :)
6 svar · 3,6k läst
E
el_richard: [citat] Vilken typ av bil är bäst? Vart ska du ha spottarna? Är det almänn belysning? Lite mer bakgrunds fakta är inte fel. Vilken typ av tak har du?
2 svar · 2,4k läst
phl
phl: Nope, rycker jag handsken och stoppar i den igen släpper ju elektromagneten till underspänningsskyddet vilket drar motorskyddet. Körde med Drummeln runt de gängade hålen så att gjutjärnet blev blottat sedan kompletterade jag med taggbricka.
30 svar · 7,4k läst
B
blocce: Kollar också på uplights för infällning i plankgolv och har några exempel på belysning som funkar både ute och inne. Gemensamma nämnaren är att det är LED-belysning som gäller... Billigast är nog Clas Ohlsson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14851286 Tror dock detta är mer stämningsljus med stor spridning och verkar vara rätt kallt ljus (8000k)... Om nån har
10 svar · 11,0k läst
·
H
hempularen: Hur det är med BB1 eller BB2 och rätt att koppla isär jord och nolla i centralen vet jag inte, men som privatperson skall man under inga omständigheter ge sig på det. Riskerna för fel av typen "glömde" skruva ihop igen är aldeles för stora, framförallt om man inte fullt ut begriper konsekvenserna av att glömma koppla ihop igen. Ett lite säkrare sätt att mäta upp detta är att man i
5 svar · 4,5k läst
P
petersv: Ja. Stickproppen du tänker på kallas CEE 7/7. Den är kompatibel med uttag CEE 7/4 ("Schuko", Typ F, vanlig svensk och tysk standard) samt med franska uttag av typ E.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.