Jo, nu undrar ni varför jag skriver så, men så här är det.

Skulle kolla upp en grej på flera grupper så jag slog av huvudbrytaren på centralen.
När jag var klar ville jag bara kolla en sak.
Huvudbrytaren på min central är fortfarande av, och vi har elmätaren till lägenheten i trappuppgången så jag ville bara kolla in den.
Förväntade mig att det fina lilla hjulet skulle stå stilla men nop. Det rörde på sig!!

Kabeln mellan elmätaren och min central är max 5 meter.
Är det "effektförlusterna" på kabeln som den "mäter"?

Förklara gärna.

Kanske dom har kopplat trappbelysningen på din mätare? Kabeln kan det knappast vara, då skulle det nog ryka..

Har du en gammal brytare eller fel på den kan den släppa igenom ström ändå.. Kanske bara på en fas...
Annars har du tittat på fel mätare..
Den ska inte kunna röra på sig annars.. Kontakta genast din elleverantör isf..

Nej det tror jag inte. Den har en egen central nere i källaren. Alla lägenheter har egna mätare på samma våning som själva lägenheten ligger på.

Ja, jag blev lika paff. Nu är det ju ingen snabb hastighet på hjulet men dock det rör på sig kanske 1 mm /3 sekunder eller så

räven: Mätarna är från 86, de ska byta till "energiboxen" nu innan april e slut. Kanske det förändrar allt. Jag har bara en fas i lägenheten

kolla så att din huvudströmbrytare inte är trasig, är inte alls ovanligt. Skulle tippa på att det är den som är boven..
när du slår av den .. släcks verkligen allt då?

Linjemontoren skrev:
kolla så att din huvudströmbrytare inte är trasig, är inte alls ovanligt. Skulle tippa på att det är den som är boven..
när du slår av den .. släcks verkligen allt då?
I så fall borde mätaren stanna om alla säkringarna skruvas ur (eller löses ut).
Har du testat det, HemJohan?

/Hasse

HemJohan skrev:
räven: Mätarna är från 86, de ska byta till "energiboxen" nu innan april e slut. Kanske det förändrar allt. Jag har bara en fas i lägenheten
Om du endast har en fas och lyset slocknar när du slår från huvudbrytaren så fungerar den. Testa annars med att även skruva ur alla säkringarna.

Rör nu mätaren sig ändå och du är 100% säker på att du läser av rätt mätare ska du kontakta din elleverantör innan mätarbytet sker. Då har du chans att få pengar tillbaks pga en felaktig mätare, alt fel installerad.

Gör det redan på tisdag!

Nu var väl det här en gammal virvelströmsmätare som inte har någon elektronik, men det väcker ju frågan vem som betalar energinotan för den el som moderna elektroniska fjärravlästa mätare förbrukar. Kan man gissa att det inte är elbolaget? :rolleyes:

Ska testa skruva ut ALLA proppar (vaddå det är ju bara 7:p)
Postar sen igen.. Kan passa på att ta två bilder, med ca 5 sek emellan så får ni se hur "mycket den rör sig"

// Johan

Så nu är bilderna uppe...

Jag fick vänta på den röda markeringen. Kolla noga, det är inte mycket men dock den har rört på sig mellan att bilderna tog.
Och ja, huvudbrytaren var avstängd, och alla proppar urskruvade.

dsc08353.jpg

dsc08354.jpg

Tiden emellan, ca 10 sekunder

Ser ju ut som om något ligger och drar ca 1W..:confused:

Ja precis och det är inte min anläggning då allt är urkopplat!
Fattar inte ett skit av det heller...
Kan det vara induktans mellan olika kablar, dvs grannens rör går ju bredviud mitt rör i väggen fram till lägenheten?

Kan det inte vara nån egenförbrukning i mätaren 1 watt är ju nästan ingenting

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.