Finns det någon symbol som visar om ett uttag är godkänt för överkoppling?
Har en bänkarmatur som jag skulle vilja sätta ett uttag bredvid.
Uttaget i bänkarmaturen är märkt med en symbol som ser ut ungefär såhär: -o-
Dessutom finns det klämmor för fas, nolla, jord med plats för vardera 2 ledare.

Kan detta uttag användas för överkoppling?

I bänkarmaturen (lysrör) finns som brukligt möjlighet för vidarekoppling, men denna möjlighet nyttjas redan.

Praktiskt taget alla uttag är konstruerade för att kunna koppla vidare från. Nu har jag inte sett din bänkarmatur men antar att det skall gå att vidarekoppla till 'nästa armatur' uttaget på samma sätt som man gör med belysningsdelen.

Nu får du inte använda armaturen som kopplingsdosa.

Nähä? Och vad gör man då när man kopplar vidare till nästa armatur när man seriekopplar flera efter varandra? Är armaturen inte förberedd för vidarekoppling så får man naturligtvis lösa det på ett annat sätt, exvis sätt uttaget först och koppla vidare till aramaturen.

Det kallas överkoppling.
Som kopplingsdosa menar jag 3 st kablar... du vet vad jag menar.
Självklart ska man sätta uttaget först men det var väl inte frågan här eller hur ?!

Du menar förgrening och det håller jag med om. Men om armaturen medger vidarekoppling, beroende på hur den ser ut internt, så ser jag inget problem med det. Vanligtvis matas bänkarmaturer med en matning som går till lysrör (via brytare) och uttag i armaturen. En del typer av dessa går att vidarekoppla så man slipper ha flera matningar till flera armaturer över en lång bänk.

Följdfråga: Funderar på att lägga en 16A / 2.5mm2 slinga till bänkarmaturer med uttag. Kanske inte så lämpligt att vidarekoppla?

det är ingen fara att överkoppla dom BARA amaturen är godkänd för 16A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.