prototypen
prototypen: Anslut lampan och mät, troligen noll då. Det finns fler trådar i ämnet aktuella. Kapacitiv koppling är nog svaret. Protte
1 svar · 3,0k läst
P
petersv: I 20mm rör kan man nog lyckas övertyga även en EKK. På jobbet drig elektrikern ut 30 år gammal kabel ur rör. Undvik silikonsprey, de kan härda med tiden. De vattenbaserade gelerna ska gå bra att dra ut om man återfuktar (blåser vatten genom röret. Teflon har jag hört elektriker säga bra saker om långtidsegenskaperna på.
18 svar · 13,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Som gammal klättrare kan jag väl ändå se charmen i att soloklättra (alltså utan säkring), men att stoppa handen i väggutaget bara för att... "Det är så skönt när man slutar" då eller. :-) För att det här inlägget inte bara skall vara OT, här är tabellen från Berkeley-försöken, notera speciellt frekvensberoendet (ursäkta formateringen jag hittar inget sätt att
37 svar · 20,3k läst
N
NiBaBaD: Hej Bygger tak över vår huvudingång, typ en farstukvist. Behöver förslag på belysning. Vill inte ha standard - lampa på väggen. Är ute efter ågot roligare. Funderar på infälld lampa i taket, men hittar ingen rolig. Skulle även vilja ha två stegs belysning, dvs "myslys" normalt men med en rörelsedeckare som aktiverar "hitta nyckelhålet" belysning. Allt i samma amatur om möjligt.
0 svar · 3,7k läst
E
el3an: Solar m.m Det är svarta rör likadana som OMG men ej galvade. Tillverkare: JABICK exempel på E nr: 1403010
13 svar · 3,6k läst
M
-MH-: Många tack, idag har jag en säkring för vardera diskmaskin, kyl/frys, köksfläkt och takvärme (som skall bort). Samt tre faser för spisen, och tre faser för hällen (som skall bort). Så det bör räcka.
7 svar · 7,0k läst
E
el_richard: mellan 15-20 tusen, för en enklare installation. + moms
3 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Det finns en websida med ramavtal som gäller vid statlig upphandling av elmateriel (som jag fattar det ): http://www.avropa.nu/templates/ramavtal____1126.aspx Prsilistan där är inte helt färsk, men ännu mer intressant är det sista dokumentet med rabattsatser på olika materiel. De har typ 85% rabatt på stora delar av sortimentet. Om man jobbar lite mer på samma sida så hittar man
13 svar · 4,4k läst
E
elmont: Den var billig, men tyvärr tror jag att den är i minsta laget. Jag skulle tro att du behöver en som är dubbelt så stor.
6 svar · 4,2k läst
3
305: [citat] Mycket bra fråga. Förlåt jag var trött... Ska vara att hälften av uttagen i köket är JORDADE. Resten är ojordade (över samma köksbänk). Den kombinationen gillar inte jag....
8 svar · 6,1k läst
E
el3an: Tillägsbokstav C: Skydd mot beröring av farliga delar med verktyg. Provföremål = provningssond med 2,5 mm diameter, 100 mm längd.
1 svar · 5,4k läst
spocks_beard
spocks_beard: www.nybleus.se/other/symbolguide.pdf
0 svar · 7,6k läst
B
bosse77: Tackar så mycket för alla snabba svar. MVH bosse77
5 svar · 3,0k läst
E
Elsheriffo: Summer 230V Hager 1 modulbredd E 53 385 07
1 svar · 3,1k läst
S
Spoon195: tack för alla svar!
18 svar · 10,4k läst
·
M
mrfrenzy: Det lustiga är att på samma plats som min biltemadimmer smällde två säkringar på två år innan den till slut gick sönder, har en märkesdimmer suttit i tjugo år utan att smälla en enda säkring. Och ja det var (F)linka säkringar
26 svar · 5,8k läst
E
el_richard: rörutlopp vid lampa, dosa ovanför lampa...
8 svar · 5,5k läst
M
Mellanbarn: [citat] Instämmer, mycket förvirrande. Hur passar skarvtråden in i det trådlösa hemmet. :D Påminner om när jag fixade "trådlös" telefon till mor o far. Den gamla dom hade krävde en tråd till telefonjacket. Den nya skulle ha en till telefonjacket och en till eluttaget. Trådlöst:confused:
9 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Vad gäller din sakfråga så finns det inget helt enkelt svar, jag tror att du kan låta lampan vara inkopplad via ex. en takdosa med lampkontakt om den sitter i rätt zon i badrummet. OCH om du har jordfelsbrytare.
5 svar · 2,3k läst
O
o2cui2i: Tack Tack Tack Tack!!!
2 svar · 38,2k läst
pefo
pefo: Den märkt -25 funkar garanterat även när Kung Bore tagit fram kniptången. En personskyddsautomat är ett överströmsskydd och jordfelsbrytare kombinerat.
1 svar · 14,8k läst
·
pefo
pefo: Normen när det inte finns exakta regler brukar väl vara "så här brukar jag/vi alltid göra". Det vanligaste är nog att man monterar den understa som om det vore singelfack och sedan bygger uppåt. I våra bostäder iaf så vänjer vi ju oss ganska snart vid den höjd som är och kan då hitta brytarna i mörkret när vi måste på muggen mitt i natten!
5 svar · 3,5k läst
Fotografen
Fotografen: Kortis nånstans, troligvis värmeelementet. Prova att köra en testomgång kallt.
4 svar · 3,0k läst
M
Mats: Kravet på flerpolig brytning gäller inte om man har JFB på centralen även om det fortfarande är en synnerligen god ide. Anledningen är att man inte ska råka bryta ifrån den ena fasen och sen vara och pila i dosan och upptäcka att den andra fortfarande var spänningsförande Sökfunktionen hittade även detta Reglerna säger så här: Du får dra två faser till två olika grupper i rör
13 svar · 11,5k läst
M
Mats: kommer du åt en ledare så är det radien*radien*Pi
3 svar · 3,9k läst
W
woodrat: Jag går från propp 1 (fas1) till jfb nr 1 och tar med mig nolla och jord i en 3x1.5 mm EKK. Jag går från propp 2 (fas2) till jfb nr 2 och tar med mig nolla och jord i en 3x1.5 mm EKK. Jag går från propp 3 (fas3) till jfb nr 3 och tar med mig nolla och jord i en 3x1.5 mm EKK. Kopplar sedan jordfelsbrytarna till resp förbrukargrupp. Kapslar jorfelsbrytarna med normkapsling. Alltihop hamnar
12 svar · 9,4k läst
F
falukorv: [citat] Varsågod!!
14 svar · 6,9k läst
prototypen
prototypen: [citat] Det finns huvudbrytare med större anslutningsklämmor där man rymmer 2 grova, t.ex. hagers 80 A. (lika stor som 40 A) Protte
11 svar · 3,7k läst
prototypen
prototypen: Nej, en centralmonterad JFB löser inte för strömavbrott eller spänningsspikar ( om de inte är så höga att de orsakar överslag till något som är jordat)(mycket ovanligt) Protte Gelia kan väl vara lite si och så.
2 svar · 2,3k läst
CHEMAS
CHEMAS: bild på motorn.
5 svar · 2,1k läst
·
CHEMAS
5 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.