Hej!

Jag ska dra el för spottar under köksskåpen, men är lite fundersam på det bästa sättet att dra kablar/rör.

Spottarna är infrästa i botten på överskåpen och ett hål är borrat till skåpet baksida.

Frågan är vad det bästa sättet att sedan dra kablarn till trafon. Man vill ju ha möjlighet att byta spotten och kabeln i efterhand utan att behöva montera ner skåpet.

Jag funderar på att sätta trafon uppe på skåpet bakom takanslutningen om det går att bygga takanslutningen öppningsbar så att man kan byta trafon om den går sönder.

Frågan är bara hur man ska dra kabeln på bästa sätt...

/Jonas

Bakom skåpet måste vara bäst.
Fräs in ett VP-rör som slutar ovanför skåpet.

Problemet som jag ser framför mig är övergången från rör till det långborrade hålet.

Vill ju inte hamna i det lget att kabeln inte går att gra igenom för att den fastnar på kanten till hålet eller röret i övergången...

Det kan ju vara lite struligt men dra i en dragtråd
när du monterar skåpen eller kablarna till spottarna.

Ska göra samma sak, men fräsa in spottarna själv. Hade tänkt att fräsa skåpen i bakkant mot spisfläkten, och trafon tänkte jag gömma bakom spisfläkten (blir relativit enkelt att byta den om det skulle behövas) Bara att lyfta ned spisfläkten. Där kommer också 230V och tändttråd att finnas för trafon.

Ta ned skåp får man nog räkna med om de har kabeldragning i sig. Skåpen vill jag hålla så rena som det går invändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.