1 075 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Hög anslutnignseffekt?
Hej!
Har köpt mig en inbyggnadsinduktionshäll. Dock är jag lite frågande till hur mitt stackars proppskåp ska reagera.
Det står i databladet att anslutningseffekten är 7200W på induktionshällen. Vad menas med det? Så mycket effekt går väl inte att leverera, speciellt inte som hällen är kopplad för att anslutas till enfas?! Eller tänker jag helt fel?
Om jag kopplar in den, enfas, 230V*16A(har en 16A säkring och 2,5mm2 kabel framdragen till spisen sen innan) så får jag väl 3680W som max... eller hur?
Vad innebär detta?
Har köpt mig en inbyggnadsinduktionshäll. Dock är jag lite frågande till hur mitt stackars proppskåp ska reagera.
Det står i databladet att anslutningseffekten är 7200W på induktionshällen. Vad menas med det? Så mycket effekt går väl inte att leverera, speciellt inte som hällen är kopplad för att anslutas till enfas?! Eller tänker jag helt fel?
Om jag kopplar in den, enfas, 230V*16A(har en 16A säkring och 2,5mm2 kabel framdragen till spisen sen innan) så får jag väl 3680W som max... eller hur?
Vad innebär detta?
Har du tur så går det att koppla om hällen till 2 faser + nolla eller t.o.m. 3 faser + nolla
Jo, det går att koppla om till två faser iaf... Men de två faserna är sammankopplade från fabrik, men det är två både L1 och L2 uppmärkta på anlustningskabeln. Men hur räknar man egentligen? Med anslutningseffekt?snaggletooth skrev:
Jag menar om hällen är på 7,2 kW, vilket var betydligt mera än jag inbillat mig att spishällar drog, då kan jag ju knappt värma händerna på plattan innan jag passerat vad en enfas anslutning kan leverera... Dessutom ska ju ugnen kopplas in...
detta är helt sjukt att det tillåts men tydligen är det en trend nuförtiden att sälja spisar som behlöver 25A ENFAS!!!
det betyder 6mm2 ledningar och ett spc. uttag, men som nämnts tidigare så kanske den går att koppla som 3fas+N och då klarar du dig aldelles säkert med ett vanligt perilexuttag och 3x10A säkr..
vad har du för matning fram till spisen idag?
det betyder 6mm2 ledningar och ett spc. uttag, men som nämnts tidigare så kanske den går att koppla som 3fas+N och då klarar du dig aldelles säkert med ett vanligt perilexuttag och 3x10A säkr..
Nej, den går bara att koppla som 2fas+N.electrocuted skrev:detta är helt sjukt att det tillåts men tydligen är det en trend nuförtiden att sälja spisar som behlöver 25A ENFAS!!!
Finns 3*16A 2,5mm2 redan framdraget. Vad tror ni? Kommer jag klara mig på det?
Hur räknar man förresten effekt på 2fas? Vad blir spänningen?
I vårt avlånga land har man normalt en 16A 3-fasgrupp till spis eller häll/ugn. 2 faser till hällen och en till ugnen. Inget konstigt med det och hällarna går normalt att koppla om. Enda anledningen till att de går att köra på enfas är att samma häll också säljs i resten av europa där elsystemen kan se lite annorlunda ut. Här finns också anledningen till varför allt numera går på 230V isf 400V att finna... tillverkarna vill pressa tillverkningskostnaderna genom att kunna använda samma sorts delar i så många modeller som möjligt.
I äldre hus och lägenheter kan det bli problem då dessa inte är anpassade för 3x16A till spisen. Men då får man se till att ordna fram det om man ska ha nya grejer som slukar energi!
I äldre hus och lägenheter kan det bli problem då dessa inte är anpassade för 3x16A till spisen. Men då får man se till att ordna fram det om man ska ha nya grejer som slukar energi!
se upp med nollan, den kanske inte finns dragen till perilexen i äldre installationer, just pga att man hade 3 fas 400V spisar förr, som inte snedbelastade så jävulskt som de nya.. som jag alltid sagt.. allt var bättre förr!
Klicka här för att svara