Jag har idag ett proppskåp till huset där det får plats 6 grupper. Dessa är idag fulla och jag har planer på att sätt ain ett elaggregat i våran bastu. Saken är då den att den går på 3x16A och detta har jag ju inte plats för idag. Är det någon som hare en uppskattning på om det först är möjligt att utöka detta på något sätt oh vad det isåfall skall kunna kosta att först utöka propskåpet o sedan dra in elen till bastun som i princip sitter på andra sidan väggen från proppskåpet?

E
jag tycker det vore bäst att byta ut centralen -för det är en gammal med proppar?- till en ny autmatsäkrings central
dels för säkerhaten å sen för skötsel efteråt
slipper ha proppar tillhands tex
at utöka med en gammalcentral är dyrare i längden...........
centralen går ca på 1000:- +jobb

Har fått prisuppgift från två elfirmor på orten om på att byta ut en befintlig gängsäkringscentral med 8 grupper till automatsäkringscentral med 2 st jfb.
Jag har fått prisuppgift på runt 7-7500:- inkl matriel och arbete. Då har jag ändå erbjudit mig att märka upp varje kabel som går in till centralen med vart de går, samt infällningen av normkapslingen.

Själv tycker jag att det låter väl mycket.

Har gjort ett överslag på matrielen enligt följande
Automatsäkringar: 24*25:-=600:-
JFB: 2*400:-=800:-
Huvudbrytare=100:-
Normkapsling infälld (48moduler)=1000:-
Detta är priser utan rabatter från www.expressel.se. Kan själv köpa till lägre pris via jobbet men de elektriker jag varit i kontakt med tar inte jobbet om de inte får sälja matrielen.

Totalt. 2500:- Sen skulle då arbetet kosta 5000:-, och enligt deras egen uppgift skulle det ta mindre än en dag att fixa detta.Vet att det kan bli problem med att jfb löser ut ibland och felsökning krävs. Har försökt få ett fast pris på matriel och arbete för bytet och sedan löpande räkning på evebtuell felsökning men det har inte varit aktuellt.

Tänk vad mycklet lättare det är med upphandling i jobbet än när man gör det som privatperson. I jobbet är det självklart med skriftliga anbud, i stort sett omöjligt som privatperson. Samma sak gäller vilken betalningsform som används fast, löpande med pristak, löpande räkning eller kombinationer av dessa former . Skriftliga leveranstider, etc.

Mikael_L
Elektrikerna har en ackordprislista som går att hitta någonstans på nätet, men jag kommer inte ihåg var, just nu.
Jag vet inte om det finns någon tid för ditt jobb, men man kan ju kolla.

E
byter en firma en central är han ansvarig för allt soom är installerat på den
å man måste kolla alla grupperna efter centralen
det är inte bara byta ut å kopppla in..............

pefo
jag har vänner -faktiskt har jag det *L*L- som har dataföretag å de har två datorer
en laptop å en stationär på kontoret per person
säljer nått program men gör mest installation/programmerar m.m
å de tar ca 600-700 timmen för det
inga servar m.m.m.m.m.

behöver inte ett elföretag en ansvarförsäkring?

Om jag försöker få tillbaka tråden dit den var när jag startade den så undrar jag bara om det går att utöka proppskåpet för en rimlig kostnad istället för att i nuläget byta ut mot automatsäkringar då detta projekt har en ganska tight budget.

hedde skrev:
Om jag försöker få tillbaka tråden dit den var när jag startade den så undrar jag bara om det går att utöka proppskåpet för en rimlig kostnad istället för att i nuläget byta ut mot automatsäkringar då detta projekt har en ganska tight budget.
Till att börja med, allt går.
Dock beror det lite på hur fallet ser ut vad du kan och får göra.
En ganska enkel sak som du nog kan svara på direkt är ifall du har jordfelsbrytare installerad redan? (Överlåter till experterna att svara på om du måste ha eller inte)
Finns det plats rent fysiskt för att kunna placera en liten central i anslutning till den du har idag?

Jag skall kolla upp det idag när jag kommer hem. Köpte huset rätt nyligen och har inte forskat vidare noggrannt utan mest konstaterat att jag inte har tillräckligt med platser för att sätta in ettbast aggregat, därför funderar jag på att istället sätt ain ett vedeldat aggregat då det suttit ett där tidigare, men jag måste isåfall ta dit sotaren som får provtrycka.

Mikael_L
Din fråga är lite svår att besvara, bara så där.

Beroende på husets nuvarande elstandard så kan en rejäl utökning och ombyggnad, åtminstånde på sikt, vara det allra vettigaste.

Har du i nuläget endast en central med 6 st säkringar (grupper) så verkar det vara gammal och föråldrad el i huset. Börjar du utöka lite i etapper så blir det allt tråkigare vad åren går. :(

Jag funderar på om det skulle kunna gå att smälla upp en helt ny och fräsch och stor central bredvid den gamla, men inte koppla in något annat än just din bastu + JFB i den just nu.
Men sen kan du på sikt lägga över allt från den gamla till den nya + alla nya grupper du snart kommer upptäcka att du behöver.
Men jag är inte tillräckligt kunnig för att säga om denna lösning fungerar och/eller är lämplig.

Och i vilket fall måste nog en elektriker komma och titta och bedöma läget.

mape17 skrev:
Har fått prisuppgift från två elfirmor på orten om på att byta ut en befintlig gängsäkringscentral med 8 grupper till automatsäkringscentral med 2 st jfb.
Jag har fått prisuppgift på runt 7-7500:- inkl matriel och arbete. Då har jag ändå erbjudit mig att märka upp varje kabel som går in till centralen med vart de går, samt infällningen av normkapslingen.

Själv tycker jag att det låter väl mycket.

Har gjort ett överslag på matrielen enligt följande
Automatsäkringar: 24*25:-=600:-
JFB: 2*400:-=800:-
Huvudbrytare=100:-
Normkapsling infälld (48moduler)=1000:-
Detta är priser utan rabatter från www.expressel.se. Kan själv köpa till lägre pris via jobbet men de elektriker jag varit i kontakt med tar inte jobbet om de inte får sälja matrielen.

Totalt. 2500:- Sen skulle då arbetet kosta 5000:-, och enligt deras egen uppgift skulle det ta mindre än en dag att fixa detta.Vet att det kan bli problem med att jfb löser ut ibland och felsökning krävs. Har försökt få ett fast pris på matriel och arbete för bytet och sedan löpande räkning på evebtuell felsökning men det har inte varit aktuellt.

Tänk vad mycklet lättare det är med upphandling i jobbet än när man gör det som privatperson. I jobbet är det självklart med skriftliga anbud, i stort sett omöjligt som privatperson. Samma sak gäller vilken betalningsform som används fast, löpande med pristak, löpande räkning eller kombinationer av dessa former . Skriftliga leveranstider, etc.
Tycker inte att 7000kr inkl moms låter som ett överpris för en ny central med två jfb. Priserna du angav ovan ligger under normalt ut-pris (EXKL MOMS) för en normal elfirma. Tror vi tar drygt 400kr exkl moms för en Hager JFB.

Tycker du att priset är för högt från de två firmor du frågat.. fråga fler då! Nån kanske har lite göra och vill pressa priset.. men för ett sådant här litet jobb är de rätt meningslöst för oss elfirmor att "arbeta gratis". Alltid massa spilltid på sådant här jobb.. man ska skriva ut centralförteckning osv.

Förstår inte varför dom inte vill ge skriftliga anbud? Vi ger alltid skriftliga anbud! Det är bra för både oss och kunden. Vi gör ingen skillnad där på privatpersoner eller företag. Samma gäller betalningsform osv.

Är väl ingen som tvingar dig att gå över till en modern central, smäll upp en likandan som du har idag eller ett mindre. JFB är bra, detta kan du också smälla i en kapsling vid sidan.
Personligen föredrar jag plastkapslade, har varit med om att få sig en kyss som nån galning inte kunnat hålla strömförande ledare där de hör hemma utan dessa har fått kontakt då jag dragit av locket.. :/
Sen så är det snyggt och smidigt också, lätt att utöka i framtiden.
Skriver denna text till hedde, inte mappe.

Re:Rrrrr
Låter som du bedriver din verksamhet seriöst.

Har idag varit i kontakt med en av firmorna och pratat lite. Förra gången tog jag det via telefon.
Nu gällde de priserna jag fått PLUS moms. Men jag fick priset uppdelat på mtrl och arbete.
2750:-+5200:-=7950:- PLUS moms. Jag blir så trött.

Sen sa han istort sett rakt ut att: "sådana här småjobb är inte så intressanta, kan du inte fixa något mer när du ändå håller på". Han måste ha gått en kurs i merförsäljning.

Sen frågade jag lite om när han kunde tänkas göra jobbet. Tidigast i februari.

Det blir till att kolla runt med ett par andra, men alla har väl fullt upp här i stockholmsregionen, det hade kanske varit lättare i västerbotten.

Blir kanske tvungen att fixa det själv till slut, har ju jobbat som instrumenttekniker på en massaindustri ett par år. Men jag vill ju ha papper på bytet, så det är väl bara att jaga vidare.

/m

Jfb lär inte bara vara bra utan ett rent måste. Rätt dumt att ha bastuaggregat körande utan jfb.

Sen så lär det i värsta fall ta ett tag att felsöka då man sätter in en jfb så visst kan tiden och pengar springa iväg om man har lite otur. Dock så är det kanske bättre att det bara är pengar och inte liv som försvinner, vilket i värsta fall kan bli resultatet om man struntar i jfb.

/Kent

mape17 skrev:
Nu gällde de priserna jag fått PLUS moms. Men jag fick priset uppdelat på mtrl och arbete.
2750:-+5200:-=7950:- PLUS moms. Jag blir så trött.
Jag förstår att du blir trött. Priset som en firma lämnar till en privat kund ska alltid inkludera moms!

Nu har jag rensat lite här så nu håller vi oss till vad tråden gäller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.