19 785 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
Automatsäkring till skruvpropp
"jag har hört från en kompis" att "nån" har bytt ut säkringstråden i 16A säkringar mot 25A trådar... kräver ju lite pill att trimma säkringar så men man sparar ju en del..Bezt skrev:
fast då hade ju "kompisens kusins kompis" en matarkabel som klarade 25A då..
Har det inte i ett par trådar kommit fram folk som har trimmat sina säkringar ?
Testade att pilla isär ett par säkringar o sätta ihop igen för att testa om det var så lätt, o minsann det var det. Dock var nog mina bra gamla lr vädligt fuktiga för mojset innuti var i tre stora klumpar som krävde nästan våld för att få ut.
Testade att pilla isär ett par säkringar o sätta ihop igen för att testa om det var så lätt, o minsann det var det. Dock var nog mina bra gamla lr vädligt fuktiga för mojset innuti var i tre stora klumpar som krävde nästan våld för att få ut.
bemärk att jag inte uppmanade till nånting alls, jag formulerade in lägget med tanke på att det inte skulle uppmana till nåt, bara upplysa....
jag kan erkänna själv att jag har trimmat huvudsäkringarna på detta vis innan jag skaffade dessa autosäkringar. detta är ett "smart och säkert" sätt att suga lite mer ström, det finns idioter som lindar ståltråd runt säkringarna osv..
Djalbert: om det var trasiga säkringar du pillade isär så kan släcksanden ha blivit till klumpar för att en ljusbåge har smält lite av sanden.
den är till för att släcka ljusbågen som blir när tråden går av.
jag kan erkänna själv att jag har trimmat huvudsäkringarna på detta vis innan jag skaffade dessa autosäkringar. detta är ett "smart och säkert" sätt att suga lite mer ström, det finns idioter som lindar ståltråd runt säkringarna osv..
Djalbert: om det var trasiga säkringar du pillade isär så kan släcksanden ha blivit till klumpar för att en ljusbåge har smält lite av sanden.
den är till för att släcka ljusbågen som blir när tråden går av.
Njae låter sådär att trimma säkringar, tänk om det skulle bli elfel med brand och de gör en undersökning och kommer underfund med något. Duktiga tekniker då iofs..=)
Hur fungerar en effektvakt egentligen? Och hur installeras de?
Hur fungerar en effektvakt egentligen? Och hur installeras de?
En effektvakt stänger av någon effekthungrig belastning som inte är kritisk när strömmen behövs till annat. Till exempel under dom fem minuter som diskmaskinen värmer vatten och du råkar damsuga samtidigt, då stängs elvärmen av. Det hinner inte bli kallt i huset under den korta tid och när den slås på igen sen så tar den igen förlorad tid.
Man monterar tre stycken strömtransformatorer i elcentralen som mäter belastningen på huvudsäkringarna. Sen är det en liten mätare som mäter på dessa och skickar signal till elpannan när den ska stanna, eller till en kontaktor som bryter en varmvattenberedare till exempel.
Nu med moderna elmätare så kan förhoppningsvis fusk med huvudsäkringar och annat upptäckas automatiskt.
Man monterar tre stycken strömtransformatorer i elcentralen som mäter belastningen på huvudsäkringarna. Sen är det en liten mätare som mäter på dessa och skickar signal till elpannan när den ska stanna, eller till en kontaktor som bryter en varmvattenberedare till exempel.
Nu med moderna elmätare så kan förhoppningsvis fusk med huvudsäkringar och annat upptäckas automatiskt.
electrocuted: Släcksand, Så hette det ja!
Nej dom var inte utbrännda, hade bara legat på hyllan bra länge i garaget.
Testa dock inte för att snika åt mig ström, utan för att se hur lätt det var, o uppenbarligen var det nått som de flesta som har tummen på rätt ställe skulle kunna åstakomma, med en del otrevligheter som följd.
Nej dom var inte utbrännda, hade bara legat på hyllan bra länge i garaget.
Testa dock inte för att snika åt mig ström, utan för att se hur lätt det var, o uppenbarligen var det nått som de flesta som har tummen på rätt ställe skulle kunna åstakomma, med en del otrevligheter som följd.
Klicka här för att svara