4 106 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Ledlampor (splittat ämne)
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kan du ge ett exempel på en LED-ljuskälla, med E27 sockel, som kan ersätta en vanlig 60W's glödlampa?Magda78 skrev:Utvecklingen inom LED har gått fort bara det senaste halvåret.
För ett halvår sedan hade jag hållt med er, men nu ser jag ingen glödljuslampa som inte kan bli ersatt med LED.
Förutom 250 watts halogen strålkastare och uppåt där lumen överstiger 15 000 .
Den starkaste spotlight i LED jag sett ger 14 000 Lumen.
All inomhus belysning kan ersättas till 90 % med fullgott resultat men med en massa andra fördelar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Intressant. De flesta 11w's kompaktlysrör, som finns som glödlampsersättare, ger kring 900lm. Detta med lägre effekt. Senaste jag kollade kostnade för en LED glödlampsersättare kostade den kring 700:- (förvisso en 7w) i listpris. Ett 11w's kompaktlysrör ligger på 50:-. Kompaktlysrör finns upp till Ra90.Magda78 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 880 inlägg
Jag har flyttat ett stort antal inlägg från tråden om inbyggnadsburkar, tråden hade spårat in helt på LED lampor som var ganska OT från originalämmnet.
Vi har energibesparing på så sätt att vi använder LED lampor i flera armaturer. Men vad hittar man LED lampor i Sverige till bra pris? ?? Fattning (sockel) E27 o GU 10 som är vanliga hos oss.
En bekant som bor i Holland fick av ett energibolag en uppsättning för att byta ut sina vanliga lampor. Förstår att det är vanligt ute i världen med LED lampor, vissa länder överväger att förbjuda edisons gamla glödtrådslampa som har mycket låg verkningsgrad, det är nog läge att pensionera den inom kort.
En bekant som bor i Holland fick av ett energibolag en uppsättning för att byta ut sina vanliga lampor. Förstår att det är vanligt ute i världen med LED lampor, vissa länder överväger att förbjuda edisons gamla glödtrådslampa som har mycket låg verkningsgrad, det är nog läge att pensionera den inom kort.
Det finns en tråd i närheten på forumet som länkar till aftonbladet (tror jag det var), EU's ministrar beslutade nyligen att glödlampor ska väck år 2010 om jag inte minns fel.Deralte skrev:Vi har energibesparing på så sätt att vi använder LED lampor i flera armaturer. Men vad hittar man LED lampor i Sverige till bra pris? ?? Fattning (sockel) E27 o GU 10 som är vanliga hos oss.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ra-index anger hur bra färgåtergivning en ljuskälla har i förhållande till en referensljuskälla. Det är alltså inte färgtemperaturen (varmvit, kallvit osv). Färgtemperaturen anges i grader kelvin där ca. 2700k är varmvit och ca. 4000k kallvit.jakim skrev:
En, iofs väldigt oexakt, metod att visualisera färgåtergivningen är att hålla baksidan av en CD-skiva underljuskällan. Med t.e.x glödsljus så synes alla färger spegla sig i skivan.
Testar du med ett lysrör eller en LED eller vad som helst med sämre färgåtergivning finns det oftast glapp, det saknas färger, och det är skarpa linjer mellan dem.
Tack för det Styrman 
Jag googlade och hittade detta på Osrams hemsida som säger samma sak:
Färgåtergivning Ra
Beroende på användning kan man ställa olika krav på färgåtergivningen.
En naturlig färgåtergivning är alltid en fördel. En sämre färgåtergivning kan aldrig ge ett mervärde. Måtten på färgåtergivningen är färgåtergivningsegenskaperna från ljuskällan. Det vanligaste sättet att ange detta är med färgåtergivningsindex Ra. Färgåtergivningsindexet Ra är måttet på hur väl det jämförda ljuset överensstämmer med ett referensljus. För att kunna bestämma Ra-värdet jämförs det aktuella ljusets förmåga att återge färger med förmågan hos refe-rensljuset. Man använder här 8 normerade färgprover. Ju mindre färgavvikelser som uppstår, desto högre Ra-tal får ljuset. En ljuskälla med Ra = 100 återger färgerna optimalt jämfört med referensljuset.
Ju lägre tal, desto sämre återges färgerna. Färgåtergivningen Ra skall alltid anges tillsammans med färgtemperaturen Tf.
Några exempel på Ra index:
Glödlampa 100
Halogenglödlampa 100
Dagsljus 100
Fullfärgslysrör 85
Fullfärgslysrör special 95
Metallhalogenlampor 85-92
Enkelfärgslysrör 52
Kvicksilverlampor 50
Högtrycksnatriumlampor 20
Dagsljusspektrum från lysröret BIOLUX.
Strålningen är mycket jämnt fördelat över den synliga delen av spektrumet.
Jag googlade och hittade detta på Osrams hemsida som säger samma sak:
Färgåtergivning Ra
Beroende på användning kan man ställa olika krav på färgåtergivningen.
En naturlig färgåtergivning är alltid en fördel. En sämre färgåtergivning kan aldrig ge ett mervärde. Måtten på färgåtergivningen är färgåtergivningsegenskaperna från ljuskällan. Det vanligaste sättet att ange detta är med färgåtergivningsindex Ra. Färgåtergivningsindexet Ra är måttet på hur väl det jämförda ljuset överensstämmer med ett referensljus. För att kunna bestämma Ra-värdet jämförs det aktuella ljusets förmåga att återge färger med förmågan hos refe-rensljuset. Man använder här 8 normerade färgprover. Ju mindre färgavvikelser som uppstår, desto högre Ra-tal får ljuset. En ljuskälla med Ra = 100 återger färgerna optimalt jämfört med referensljuset.
Ju lägre tal, desto sämre återges färgerna. Färgåtergivningen Ra skall alltid anges tillsammans med färgtemperaturen Tf.
Några exempel på Ra index:
Glödlampa 100
Halogenglödlampa 100
Dagsljus 100
Fullfärgslysrör 85
Fullfärgslysrör special 95
Metallhalogenlampor 85-92
Enkelfärgslysrör 52
Kvicksilverlampor 50
Högtrycksnatriumlampor 20
Dagsljusspektrum från lysröret BIOLUX.
Strålningen är mycket jämnt fördelat över den synliga delen av spektrumet.
Moderator
· Stockholm
· 57 880 inlägg
Magda78 arbetar för ett företag som hon länkat till här i tråden. Har tagit bort det inlägget. Skall senare idag granska resten av hennes inlägg.
Men som sagt tillsvidare, läs Magdas inlägg med en nypa salt.
Men som sagt tillsvidare, läs Magdas inlägg med en nypa salt.
Klicka här för att svara