El
HPutto: Lågenergilampor av billigare kvalité är också känsliga för många till och frånslag. Detta reducerar livslängden. Man bör låta lågenergilampan lysa ca 30min för att den skall hinna bli varm förrän den släcks.
Amazonas: Perfekt, nu funkar det när jag satt dit byglingen. Tack för hjälpen, kanon!
electrocuted: den bimetallgrunkan som sitter bredvid startreläet på kompressorn är bara ett överhettningsskydd som ska slå ifrån om kompressorn återstartar efter strömavbrott men inte orkar snurra igång, för då kan lindningen brännas. rätt vanligt att antingen den eller startreläet brinner upp, och bakeliten luktar inte alls gott när den utsätts för ljusbågar..
stodd: Hej, Skulle vilja se olika lösningar på fasad vid dörrar och så vidare för er som har smålandsvillor även andra villor vore skojj att se. Glöm inte bilder ;) Mvh Henrik
snaggletooth: Ja, det är en ganska ortodox lösning, men fullt möjlig, så det gäller att ha korpgluggarna öppna när man rekar en anläggning!
JONKEN_: Okej tack för svaren. Blir att göra som ni skrev. Koppla ihop både huset och garagets matning med den kopplingsplint sa3afc tipsade om! Och dra 5G6 till rubbet.
Mats: I Cat kabeln ska du ha solida ledare. Som påpekat så är det en klar risklösning att köra flertrådigt med avseende på glappkontakt med tiden
electrocuted: ja det finns nog inte ett enda hus i hela sverige som har fördragen nolla till en strömbrytare, om det inte passerar en nolla genom dosan då..
pawntuws: ok, hade tänkt på de också, har bara inte råd nu, men då ger jag upp min tanke och v'ntar tills pengarna rullar in tack ^^
electrocuted: lika bra att inte ha nån utsmyckning alls då för det hjälper inte vad som sätts upp så kommer det fördärvas igen när det finns såna typer, kostar oss bara skattepengar. skiter man i allt så kan dom få ha sitt slum omkring sig, som i rinkeby och diverse skitställen. hägna in hela stället vetja så kan dom ta död på sig själva när det inte finns nåt mer att slå sönder..
el_richard: Vad är det som är så svårt? Du skall köpa en spisfläkt som kan reglera en separat tak fläkt. (säg detta till den som du skall köpa fläkten av) http://www.franke.se/produkter/list.php?p_id=258&page_category=1# F 240-10 Alliance
Tompa2006: Jo jag tänkte eventuellt sätta upp Funkis spot 2x 50 w Pollare. "2 stycken spotarmaturer på en stolpe". det jag undrar är om armaturen känns ok i kvaliteten och inte är alltför ranglig.
elmont: I sånna väggar brukar man vara tvungen att "smeta" några cm gips på baksida dosorna för att få nog bra ljuddämpning
petersv: Jodå, det är nödvändigt/tillrådligt i TN-S med. I ett TN-C-S system kommer potentialutjämningsledarna att vara strömbelastade av vagabondernade jordströmmar. på så vis minskar de strömmarna i andra byggnadsdelar oms hade uppkommit till följd av kombinationen av PE och N. Eftersom det finns andra och egentligen viktigare skäl till potentialutjämning så möte sådan utföras även i
Loner: Under mina 15 år som automationsingenjör har jag aldrig varit med om/hört talas om detta. Men vad är det för typ av drift på Z-axeln, du säger att den ligger kvar och reglerar, är det en servomotor? Dessa brukar kunna ha en driftspänning på runt 600-800 volt! /L
spocks_beard: Tacksam för lite kommentarer. http://www.byggahus.se/forum/badrum/98860-golvvaerme-termostat-gone-crazy.html
Yamma: Hej, jag har en liten fråga som jag är tacksam på att få lite idéer om. Jag skall sätta upp tre utelampor vid en uppfart och samtidigt ha en motorvärmare vid uppfarten. Jag har också planer på att sätta upp en friggebod i närheten. Kan jag mata detta med en 5G1,5 där dessa tre kan få varsin fas men frågan är om de kan dela på jorden och nollan? Tänkte gå från centralen inomhus
quattro1: Tack så hemskt mycke för dom snabba svaren. Då är de bara å plocka fram spaden
Mikael_L: [citat] Det kanske inte är "måste", men däremot "smart" eller "bör" eller nåt ... :) Men jag har alltså ingen aning, så nu inte någon tar det jag skriver som sanning ... ;)
lexus: [citat] Inte särskilt ofta men eftersom vi håller på och renoverar ett rum så har det blivit att vi måst bryta strömmen ett par gånger.
Bloink: Jag tycker att man ska undvika kopplingsdosor inne i barummet även om det är tillåtet. Säkrare och ser snyggare ut.
Mats: Stötte på några "vackra" uttag de senaste dagarna, just metalldosor och kort skalade ledare plus klämfästen. Räckte med att peta på ledarna så släppte de.
TMC: Tja när det gäller jalusibrytare är det bara att kika in på www.jalusi.se eller ännu bättre ringa in till deras säljkontor för dom har mycket eller om inte så skaffar de fram det mesta du behöver - oavsett om du behöver en enda brytare eller flera. Även till konsument. Sedan tidigare nöjd kund hos dem!
Eyeball: vet att det e så, men tänkte lite fel som jag sa...
Bloink: [citat] Tänkte mest på trådskaparens dimmer och antar att Rrrrr gjorde det också. Man får hoppas man får lite kvalité för 1300 i alla fall :)