Tänkte bara bjuda på lite fina bilder.
Hjälper brorsan att renovera köket i hans lägenhet och hittade lite trevligheter där.
Inte nog med att centralen saknar gruppförteckning så är belysning och uttag i köket på olika säkringar, så jag får sätta halva lägenheten utag ström. Kul kul.
Men, sen hittar man ju dessa trevligheter. Ska inte spisuttaget sitta fast? Har inte vågat kika efter hur det egentligen är kopplat, finns nog felaktigheter där med (ser i vissa av kopplingsdosorna att jord verkar saknas i vissa av rören, så jag blir lite skeptisk)
Hur som helst, vad tycks om den fina kontakt som kylen satt kopplad till? Ja du ser rätt, det är ett gammalt runt utanpåliggande jordat uttag som hålls på plats mot en flex med eltejp. flexen går sedan vidare till ett plåtrör. Från uttaget går även en taskigt uppspikad kuhlo till ett uttag utanför köket där man känt behov av ett uttag till.

Trevlig helg...

• DSC00308.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte vackert.
Bakom kylen ser det su som att uttaget har släppt från väggen och härvan är över från kylskåpet vilket lätt åtgärdas.

Spisuttaget verkar bara ha släppt, så det borde inte vara något större bekymmer. Ska sätta det spänningslöst och kika efter (fullt i fett nu så jag vill inte röra det)
Det stämmer att det är sladden till kylskåpet som är större delen av härvan, men däremot är det inte så enkelt att det uttaget bara släppt... Vem som än gjort det har hackat ut ett hål i betongen för att skarva röret.

Vackert:o

Perilexen verkar sitta i en gammal dosa, en sån som ska ha ett gjutet aluminiumlock med näsa.

Det är i ett ca 50 år gammalt hus

Dvs, det kan vara lättare sagt än gjort att få det på plats i den dosan.

Troligen hade det varit bättre att sätta en kabel ut från dosan till ett utanpåliggande periflexuttag. Kanske är den bästa lösningen nu också.

hempularen skrev:
Dvs, det kan vara lättare sagt än gjort att få det på plats i den dosan.

Troligen hade det varit bättre att sätta en kabel ut från dosan till ett utanpåliggande periflexuttag. Kanske är den bästa lösningen nu också.
Tack för tipset, kommer troligtvis bli tvungen att göra det, då det nu blir spishäll som inte kommer att sitta direkt lämpligt där. Vad rekomenderas, vanlig eklk och utanpåliggande perilex samt ett doslock? Vad ska man ha för doslock till en sådan? Passar de vanliga?

Tja. Kylskåpet har med allsannolikhet varit mindre en gång i tiden.

Förr stog kylskåpet ca 40-50 cm upp på ett mindre underskåp.
På underskåpet satt uttaget till frysen fast skruvat.
Denn förr lägenhetsinnehavaren har säkert bytt kylskåp till ett full stort. Då blir det problem med kabel och uttagt, men det hade den förra löst ganska snyggt.... :-)

Bjurran skrev:
Tack för tipset, kommer troligtvis bli tvungen att göra det, då det nu blir spishäll som inte kommer att sitta direkt lämpligt där. Vad rekomenderas, vanlig eklk och utanpåliggande perilex samt ett doslock? Vad ska man ha för doslock till en sådan? Passar de vanliga?

Doslocket skall skruvas fast. Den sitter för lågt.

Ekk /eklk går bra.

el_richard skrev:
Doslocket skall skruvas fast. Den sitter för lågt.

Ekk /eklk går bra.
Tack för info.
Hur menar du med att den sitter för lågt, måste den flyttas upp även om jag "bara" kopplar EKLK vidare till en utanpåliggande perilex? (betongvägg, vill helst inte bila upp väggen)
Vilken höjd ska en perilex sitta på?
Kan passa på att ta frågan då jag ändå kommer fundera på det annars. Finns det regler på vilken höjd uttaget till kylen ska sitta på? Funderar annars på att montera ett vanligt utanpåliggande uttag där väggen redan hackats ur. (Enklast och ingen risk för mekanisk åverkan på FK)
Om det spelar roll, jfb finns inte.

Montera en sockeldosa med inbyggt perilex-uttag ( E 1939032) över den gamla spisdosan. Sedan är det bara att skarva ihop dom befintliga ledningarna med dom korta stumpar som följer med uttaget.
Gör som du tänkt ang. uttaget för kylen.

dosor som förses med lock skall skruvas fast om dessa är under 2 meter. Kommer inte ihåg måttet exakt.

Annars finns det inga direkta mått på resten av prylarna, så det passar.

Ok, tack för era svar. Ska ändå förbi hans lägenhet inatt och koppla lite vattenrör (stänger av vattnet vid midnatt när pensionärerna ändå sover) så jag ska kika lite närmare då så får vi se hur det går att lösa praktiskt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.