Jo självklart, men frågan gäller ju varför jfb löser ut när man ansluter en antenn till Tvn. Om TVn inte är trasig (på ett ganska konstigt sätt) så är ingen åtkomlig del i kontakt med vare sig fas eller nolla.

Tar strömmen vägen genom antennjorden så ska JFB lösa ut om läckaget är nog stort (30 mA tot). En del "dålig" elektronik har elektronikens "nolla" jordat till systemets jord och det kan ställa till vissa bekymmer.

aktieante

Har du möjlighet att mäta spänningen mellan antennjorden och jorden i vägguttaget, givetvis med tv urkopplad(både antenn och nät) ?

Själv tror jag att man växlat noll och jordledare på vägen till uttaget där tv:n kopplas in.

jora skrev:
Själv tror jag att man växlat noll och jordledare på vägen till uttaget där tv:n kopplas in.
Du tror inte att jordfelsbrytaren hade löst ut så fort man slog igång TV:n då? ;)

Oavsett om TV:n pluggas in i ett jordat eller ojordat 230-uttag, så kan det bero på att man växlat ledare i installationen mellan central och uttag. Att det föreligger en felaktig koppling på vägen mellan central och uttag är för mig ej svårt att se. Någon tidigare installatör har förväxlat noll och jord, på gruppen, tidigare, innan uttaget som TV:n applicerats i.

Mikael_L
Men det är precis som pefo skriver, JFB skulle lösa ut direkt då man slår på TVn, kanske tom direkt man sätter den vägguttaget, iaf moderna TVapparater som tar en del ström i standbyläget.
aktieante skulle inte behöva ansluta antennsladden för att få JFB att lösa, vilket jag har uppfattat problemet som.

jora skrev:
Oavsett om TV:n pluggas in i ett jordat eller ojordat 230-uttag, så kan det bero på att man växlat ledare i installationen mellan central och uttag. Att det föreligger en felaktig koppling på vägen mellan central och uttag är för mig ej svårt att se. Någon tidigare installatör har förväxlat noll och jord, på gruppen, tidigare, innan uttaget som TV:n applicerats i.
Nej du, förväxlar man nolla och skyddsjord i ett uttag kan man inte koppla in någon förbrukare, må det vara en lampa eller en TV, utan att jordfelsbrytaren löser direkt. Har inget med jordat eller ojordat uttag att göra som du skriver så det har du rätt i, utan att återledaren för fasen går genom skyddsjorden och därmed förbi JFBn.

Prova och monterar ett mantelströmfilter på antennkablen så får du bort problemet tror jag. Annars be elektrikern isolationsprova din anläggning, så får du veta var jordfelet finns.

Skulle det inte kunna vara så att jordfelsbrytaren är felkopplad, dvs. att uppdelningen mellan nolla och skyddsjord görs efter JFB? Det skulle betyda att jordfelsbrytaren inte kan lösa ut för ett vanligt jordfel men den skulle lösa ut om skyddsjorden kom i kontakt med en annan skyddsjord med annan potential så att det börjar gå ström i den. Den dåliga bilden beror mest troligt på skillnaden i nollpotential och kommer att avhjälpas med en galvanisk avskiljare på antennkabeln som flera redan har tipsat om.

Innan det blev vanligt med jordade TV-apparater kunde man råka ut för samma problem med dålig bild och dåligt ljud om man kopplade datorn till TV:n och samtidigt hade antennkabeln till kabelnätet inkopplad. För mig funkade det då att installera ett filter för ca 100:- från ELFA.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.