Danne031 skrev:
Vad ligger den på i förbrukning?
Det är en Woods MDE12, mätte för några år sedan, men anteckningarna har givetvis försvunnit. Men det var inga större mängder som gick åt har jag för mig (annars hade jag nog inte fortsatt använda den :)), men jag ska hänga på energimätaren igen, kan vara bra att kolla upp det en gång till.
 
snaggletooth skrev:
Det är en Woods MDE12, mätte för några år sedan, men anteckningarna har givetvis försvunnit. Men det var inga större mängder som gick åt har jag för mig (annars hade jag nog inte fortsatt använda den :)), men jag ska hänga på energimätaren igen, kan vara bra att kolla upp det en gång till.
Tänkte det stog ett W på skalet nånstans annars :)
 
Danne031 skrev:
Tänkte det stog ett W på skalet nånstans annars :)
Märkeffekten är max 220W men det drar den bara när kompressorn och fläkten går samtidigt, men kompressorn stannar då och då för att frosta av förångaren. Sen ställer man ju in hygrostaten också på en lämplig nivå så att avfuktaren inte behöver jobba så hårt när tvätten börjar bli torr.
 
snaggletooth skrev:
Märkeffekten är max 220W men det drar den bara när kompressorn och fläkten går samtidigt, men kompressorn stannar då och då för att frosta av förångaren. Sen ställer man ju in hygrostaten också på en lämplig nivå så att avfuktaren inte behöver jobba så hårt när tvätten börjar bli torr.
Okey coolt, med tanke på att 40-50kvm av källaren inte är planerad ännu så är det absolut en tanke värd att ha i bakhuvudet, tack för tipset :)
 
Har också en avfuktare men kör den aldrig då den inte behövs, tvätten torkar snabbt ändå då vi har pannrummet inomhus och pannan torkar luften väldigt bra. På sommaren då det var ~100% RF så körde vi den någon dag då tvätten inte torkade det minsta lilla efter en hel dag :)
 
Energimässigt är en kondenstumlare (eller för all del ett kondenstorkskåp (finns inte för hemmamarknaden)) at föredra.
Längre torktid än en frånluftstumlare men mycket lägre energianvändning iom att en stor del av värmen återvinns.

torkskåp är det mest energikrävande, och är lika törstiga nu som förr, men torkresultatet bli bra, och smuts som inte går bort i tväten skafar inte torkskåpet.
Var dock försiktig med att torkslåpa bensinindränkta kläder...

/mm
 
pinebar skrev:
Uj, jag måste komma från en annan tidsepok. Vi hänger all vår tvätt på tork utan varken torkskåp eller tumlare och tycker att det går alldeles utmärkt. Visst blir handdukarna lite hårdare så, men jag tycker faktiskt att det är bättre. Vi har så pass många kläder och handdukar att det inte är något problem att det dröjer tills nästa dag innan de är torra.
Vi är nog från samma tidsepok :-)

Fnulade lite med det som skall bli tvättstuga ikväll, och satte upp 40m klädstreck att hänga kläder på. Kostnad 32kr på Coop för linan, samt krokar och öglor för 56kr. Energiförbrukningen som åtgick var uppskattningsvis ett halvt batteri på borrmaskinen. Den gick lite långsamt i de sista hålen.

Jag skall erkänna att vi funderat på torktumlare, eftersom det ibland kan vara skönt att få något torrt lite snabbt. Idag hade t.ex. lill-killen maginfluensa och kläderna gick åt i en väldig takt. Men om man använder något en gång i månaden eller så, blir investeringen horribelt stor i jämförelse med nyttan. Så kanske kan det få bli en begagnad för en femhundring eller så om det dyker upp någon bra annons.
 
Hängde upp tvätt igår kväll och startade avfuktaren, 22 timmar och 2,6 kWh senare var tvätten helt igenom kruttorr. Ska tilläggas att nu när värmen är på (eldar pellets höst, vinter & vår) använder jag bara avfuktaren ibland för snabbare torkprocess.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.