2 695 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Skyddslådor till Downlights
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Är det någon som har ett bra tips hur man monterar dessa plastlådor i glespanelen.
Hade tänkt skära ur för lådorna i isoleringen och plasten. Hade sedan tänkt montera
i hop två st glespanelbrädor med cc 300 mm så att avståndet mellan dem blir ca 200 mm,
skruva fast lådorna och sedan fästa brädorna i taket och tejpa plasten mot lådorna.
Lite mekkigt men det kan gå. Är det någon som har ett bättre tips?
Är det någon som har ett bra tips hur man monterar dessa plastlådor i glespanelen.
Hade tänkt skära ur för lådorna i isoleringen och plasten. Hade sedan tänkt montera
i hop två st glespanelbrädor med cc 300 mm så att avståndet mellan dem blir ca 200 mm,
skruva fast lådorna och sedan fästa brädorna i taket och tejpa plasten mot lådorna.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Du kan ju alltid kottla på tvären med en bit glespanelspill intill baljan, vill du ha cc 200mm så kan du få detta utan att behöva krångla.
lånar denna tråd lite...
Är det ok att sätta zinkhinkar från Biltema som skyddslådor som endel elektriker i Snålland använder sig av? Eller finns det begrännsning i sidled inne i skyddslådan?
-plåt borde ju leda iväg värmen mer än plast som bara smälter?
Är det ok att sätta zinkhinkar från Biltema som skyddslådor som endel elektriker i Snålland använder sig av? Eller finns det begrännsning i sidled inne i skyddslådan?
-plåt borde ju leda iväg värmen mer än plast som bara smälter?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Sidled är viktigt avståndsmässigt, om du hittar på egena lösningar så bör de ha mått som är ungefär som på köpta lådor.
En skyddslåda som är inbäddad i isolering får i stort sett bara kylning via ytan ner mot gipstaket, så storleken i sidled är viktig. Bara för att lådan är mer värmetålig än plastlådor (finns tillverkare som gör lådor av kartong) så kan den inte vara mindre, det handlar om volym och kylande yta. Annars blir det dels för varmt för armaturen, dels kan värmen ledas genom plåt ut till brännbart material som då kan börja brina nästan lika bra som om detinte fanns ngn. låda alls.
Jag tycker man skall hålla sig till material som är tillverkat och testat för ändamålet, om man gör egna uppfinningar så finns alltid risken att man inte förstått problemet som skall lösas fullt ut.
En skyddslåda som är inbäddad i isolering får i stort sett bara kylning via ytan ner mot gipstaket, så storleken i sidled är viktig. Bara för att lådan är mer värmetålig än plastlådor (finns tillverkare som gör lådor av kartong) så kan den inte vara mindre, det handlar om volym och kylande yta. Annars blir det dels för varmt för armaturen, dels kan värmen ledas genom plåt ut till brännbart material som då kan börja brina nästan lika bra som om detinte fanns ngn. låda alls.
Jag tycker man skall hålla sig till material som är tillverkat och testat för ändamålet, om man gör egna uppfinningar så finns alltid risken att man inte förstått problemet som skall lösas fullt ut.
Varför montera dessa energislukande och brandfarliga halogen ?
När det finns ljuskällor i LED som motsvarar halogen, och endast tar 1/10 i energi och blir knappt ljumna.
Och att dom håller 6-7 ggr längre gör ju inte saken sämre.
När det finns ljuskällor i LED som motsvarar halogen, och endast tar 1/10 i energi och blir knappt ljumna.
Och att dom håller 6-7 ggr längre gör ju inte saken sämre.
Hubertus skrev:Hej!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
1. Kass färgåtergivning. 90% av alla LED ljuskällor har ett Ra-index som ett sämre lysrör.Magda78 skrev:
2. Livslängden på LED-ljuskällor är starkt överdriven. LED slocknar i princip aldrig men
ljusflödet minskar markant med tiden. M.a.o kan tillverkaren skriva 50.000 brinntimmar men efter 30.000 återstår kanske bara 80% av ljuset.
3. Dimmring av LED går ej med konventionell utrustning.
Som allmänljus är jag tveksam till LED. Funkar kanon som effektljus, men jag skulle ge det mer tid... LED kommer. Men är inte moget än.
Ja skall man välja en LED för o spara energi så kanske man skall titta på andra mer energi slukande pryla först. ex stänga av spisen 5 min tidigare i pepparkaksbakandet så har jag väl sparat in all el som jag hade sparat in på LED belysning?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag har flyttat et antal inlägg från den här tråden till en ny tråd om LED lampor.
Och stänger den här tråden.
Och stänger den här tråden.