1 288 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Tips på spotplacering?
Jag har ett badrum på 2x3 meter.
I taket kommer jag ha dimbara 12v-spotar, den lågbyggande modellen som kan byggas hyfsat nära isoleringen i taket.
Jag vill ha lite input ang placeringen och effekten på mina spotar.
Samtidigt undrar jag vilka trafos jag ska välja om jag sedan ska kunna dimma allt med samma dimmer. Det blir rätt långt mellan de yttersta spotarna och helst vill jag ha en billig (prisvärd) och liten trafo som jag kan pilla upp i ett spot-hål.
Ca halva rummet har 250cm i tak och där tänkte jag ha 4 st 20w spotar.
Andra halvan (takkupa) har 220cm i takhöjd och frågan är om jag ska välja 4st 20w eller 4st10w där?
Där det är 220cm är handfatet. Och vid handfatet finns väggbelysning att använda vid smink och rakning.
Så..
10w eller 20w?
Är 8st totalt bra om man även har väggbelysning vid handfatet?
Vilken eller vilka trafos?
Kan man blanda 10w och 20w på samma trafo och dimmer?
Tacksam för era tips och svar.
I taket kommer jag ha dimbara 12v-spotar, den lågbyggande modellen som kan byggas hyfsat nära isoleringen i taket.
Jag vill ha lite input ang placeringen och effekten på mina spotar.
Samtidigt undrar jag vilka trafos jag ska välja om jag sedan ska kunna dimma allt med samma dimmer. Det blir rätt långt mellan de yttersta spotarna och helst vill jag ha en billig (prisvärd) och liten trafo som jag kan pilla upp i ett spot-hål.
Ca halva rummet har 250cm i tak och där tänkte jag ha 4 st 20w spotar.
Andra halvan (takkupa) har 220cm i takhöjd och frågan är om jag ska välja 4st 20w eller 4st10w där?
Där det är 220cm är handfatet. Och vid handfatet finns väggbelysning att använda vid smink och rakning.
Så..
10w eller 20w?
Är 8st totalt bra om man även har väggbelysning vid handfatet?
Vilken eller vilka trafos?
Kan man blanda 10w och 20w på samma trafo och dimmer?
Tacksam för era tips och svar.
Själv har jag 3st 20W och en 40W E27 ovanför speglen i mitt badrum med samma area, vilket ger fullgott ljus för mig.
Det är inga problem att blanda olika armaturer med olika belastning.
Och när du köper trafo, se till att den är anpassad för den effekt, kabellängd och dimmer du ska ha.
Det är inga problem att blanda olika armaturer med olika belastning.
Och när du köper trafo, se till att den är anpassad för den effekt, kabellängd och dimmer du ska ha.
Sätt tre rader med 60cc och om möjligt gå upp till 50W, 20W är ganska lite i ett badrum. Om du har takdusch, se till så att den inte belysningen ligger rakt ovanför. Dela upp spotarna på 2 trafos och om du då får längre kabellängder än 2 m till respektive spot så måste du gå upp i dimension på kablarna alt lägga till en trafo. Du kan fortfarande styra med en dimmer
Jag kan inte gå upp till 50w eftersom jag ska använda möbelspotar. Och exakt cc60 blir bökigt eftersom jag har en takkupa som styr placeringen en del.MC-HiTech skrev:Sätt tre rader med 60cc och om möjligt gå upp till 50W, 20W är ganska lite i ett badrum. Om du har takdusch, se till så att den inte belysningen ligger rakt ovanför. Dela upp spotarna på 2 trafos och om du då får längre kabellängder än 2 m till respektive spot så måste du gå upp i dimension på kablarna alt lägga till en trafo. Du kan fortfarande styra med en dimmer
Men tack för din input.
Ingen som tycker att det är lite väl starkt/varmt att ha 20w spotar i takkupan där jag bara har 220 i takhöjd? Jag är själv ganska lång..
Jag tror inte blir så varmt, vi har 10w i en baldakin på väggskåpet i badrummet och de spotarna är väldigt nära mitt kala huvud när jag rakar mig men jag har inte ens tänkt på att de blir det minsta varmt. Vi har 50w i taket och det är 220 i tak, vi märker inte av det alls.
Är det ett alternativ att köra med 10w ovan handfatet och komlpettera med flera just där?
Är det ett alternativ att köra med 10w ovan handfatet och komlpettera med flera just där?
Klicka här för att svara