6 443 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Normcentral?
Sida 1 av 4
Håller på att planera för elen i mitt garage. har kommit så långt att jag funderar på hur stor norcentral jag kommer att behöva?
Jag har inga märkvärdiga elprylar i mitt garage däremot skall det sitta en varmvattenberedare samt en hydropress i garaget, har en 5m bred garageport med motor som oxå skall drivas. För övrigt är det inget märkvärdigt 6-8 lysrörsarmaturer ca 10 eluttag, lite utomhusbelysning samt en 3-fas handske.
Min fråga är hur stor normcentral tror ni att jag behöver? Har hela tiden varit inne på 3 * 16 A + 12 * 10 A, men det kanske inte räcker????
Vore väldigt tacksam om nån kunde ge mig lite tips på detta.
Tackar
Jag har inga märkvärdiga elprylar i mitt garage däremot skall det sitta en varmvattenberedare samt en hydropress i garaget, har en 5m bred garageport med motor som oxå skall drivas. För övrigt är det inget märkvärdigt 6-8 lysrörsarmaturer ca 10 eluttag, lite utomhusbelysning samt en 3-fas handske.
Min fråga är hur stor normcentral tror ni att jag behöver? Har hela tiden varit inne på 3 * 16 A + 12 * 10 A, men det kanske inte räcker????
Vore väldigt tacksam om nån kunde ge mig lite tips på detta.
Tackar
Bjurran skrev:
Ja jo visst, det stämmer jag skall ha ett kapslat uttag för kupé/motorvärmare på utsidan. Vad det gäller utebelysningen så kommer den vara kopplad till ett skymmningsrelä, men även ha vanliga brytare.
menar du att 3 * 16 A + 12 * 10 A inte kommer att räcka?
Jag tror 12 10A är för mycket, du behöver ju inte ha varje uttag på en egen säkring!
Jag har nyss byggt ett garage och köpte en central med 2ggr 16A och 10ggr 10A samt jfb och en 3fas 16A. När det väl va dax att koppla in blev det ändå endast 6 10A som används. All inne belysning på en, alla uttag i föråd på en, alla uttag i garage på en, värme(luft/luft) på en, all utebelysning på en, samt en för timer belysningen ute.
Jag har nyss byggt ett garage och köpte en central med 2ggr 16A och 10ggr 10A samt jfb och en 3fas 16A. När det väl va dax att koppla in blev det ändå endast 6 10A som används. All inne belysning på en, alla uttag i föråd på en, alla uttag i garage på en, värme(luft/luft) på en, all utebelysning på en, samt en för timer belysningen ute.
TrollMann skrev:Jag tror 12 10A är för mycket, du behöver ju inte ha varje uttag på en egen säkring!
Men tar in jordfelsbrytaren och huvudbrytaren X antal platser också???
Visst tar det plats. Jag köpte en färdig central med allt på plats för utom timern. En 2 raders räckte med råge till mig.Berka81 skrev:
Men som andra säger, tänk på vad du för installera själv... Jag har turen att ha en granne som är elektriker, så jag fick hjälpa till samt köpa allt matrial själv. Kostnad för elektrikern va en middag
Elinstallatören... ja min svåger är behörig och har egen firma....
Men frågan kvarstår....
täcker följande central mina behov?
2 rader + jordfelsbrytare. 4-polig 40A, 1-poliga säkringar 3st 16Amp, 9st 10Amp
Men frågan kvarstår....
täcker följande central mina behov?
2 rader + jordfelsbrytare. 4-polig 40A, 1-poliga säkringar 3st 16Amp, 9st 10Amp
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
hur många moduler har raderna på centralen?
sen är det bara räkna: antal moduler som du har på din central samt hur många grupper du tänkt använda -sen är det att rek. minst tre över för ev. kompl.
sen är det bara räkna: antal moduler som du har på din central samt hur många grupper du tänkt använda -sen är det att rek. minst tre över för ev. kompl.
Redigerat av moderator:
Om vissa ska "jiddra" om behörighet i tid o otid så fort man ställer en fråga kan man ju lika gärna lägga ner el-forumet.
Forumet är väl till för att ge svar på dom frågor som en trådskapare ställer.
"Alla" vet ju att det är hempulare som ställer frågor här och förhoppningsvis får svar på den samma utan en massa moraliserande.
Och visst, vet man inte till 100% vad man sysslar med ska man heller inte ge sig i det, vilket jag förutsätter att vi vuxna människor är införstådda med.
//Janne
Forumet är väl till för att ge svar på dom frågor som en trådskapare ställer.
"Alla" vet ju att det är hempulare som ställer frågor här och förhoppningsvis får svar på den samma utan en massa moraliserande.
Och visst, vet man inte till 100% vad man sysslar med ska man heller inte ge sig i det, vilket jag förutsätter att vi vuxna människor är införstådda med.
//Janne
Tillbaka till ämnet: Med tanke på den lilla prisskillnaden mellan 2 & 3-raders x13 så skulle jag inte tveka på en 3-raders. Det går väldigt fort att fylla ut en 2-raders, huvudbrytare + jfb + 12 st säkringar + kanske ett kopplingsur så är du redan uppe i c:a 20 moduler d.v.s. nästan fullt.