Köpte ett gäng billigare på expressel, men det var ett tag sedan, så de kanske inte finns kvar.

Var inne på expressel, elbutik.se och elonline, hittade bara vanliga proppar där.

Redigerat:
Går säkringen ofta hemma hos dig Bezt?

jag köpte 25A såna utomlands som jag har i huvudsäkringarna, rätt smidigt.. L karaktäristik var det på dom..
i sverige har jag bara sett 10 och 16A

el_richard: Det är hemma hos mina föräldrar, konstigt nog är det olika proppar som går i huvudskåpet och inte samma. Far min är trött på att byta och ibland är det svårt att se vilken som har gått om de har hunnit svalna.

Spänningen hemma hos dem är inte så bra, varierar en del med misstänkta strömspikar ibland. De sitter sist på en ledningsgata om det nu har någon betydelse.

Hemma hos mig går proppen i huvudskåpet ibland också, men det är bara när man kör tvättmaskin & torktumlare tillsammans med diskmaskin eller elpatron så det går att undvika, har iaf satt satt kylskåp och frys på en annan fas så att inte de lägger av när man är borta.

el_richard vet du om det går att sätta vanliga automatsäkringar/med vippbrytare) eller måste det vara porslinssäkringar i huvudskåpet?

• Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Konstigt att jag inte hittade de, måste ligga i någon konstig kategori och sen sökte jag bara på automatsäkring.
Dock så verkar det inte finnas 16A som far måste ha.

Men borde man inte se vilken som har gått sönder även när den svalnat? Pluppen hoppar liksom ut.

Jo man kan montera automatsäkringar som huvudsäkringar, MEN dessa håller inte lika bra för "lite" överbelastning.

Jag tycker nog att du i stället skall hitta felet som gör att säkringen löser ut.

Be din far dra ett streck på propphuven varje gång den löser ut.

• Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
E2064016 exvis 16A proppautomat. Finns bl.a. hos elprodukter.se för 133:-

De flesta webbutiker kan ta hem om man anger E-nummret.

Streck var ju smart, får jag säga till honom. Dock kan det vara svårt att se ibland då pluppen inte hoppar något förrens man pillar lite på den.
Vet dock inte riktigt hur jag ska felsöka, de är rätt duktiga på att ha flera maskiner igång samtidigt på diverse ställen så jag tror de överbelastar vissa grupper ibland, de har jordfelsbrytare som fungerar så det är nog inget jordfel iaf.

Mailade elbutik och expressel så får vi se om vi hittar bättre pris.

Redigerat:
Köp en "phasen"-penna till far, den lyser om man håller den nära en hel säkring. Är det huvudsäkringarna det gäller kan man behöva stänga av huvudströmbrytaren för att den inte ska lysa av bakström från trefaslaster.
Sen kan han rita streck och du kan felsöka/flytta om belastningarna.

• Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
En anledning till att huvudsäkringar går är dåligt dragna trådar till säkringshållaren.

Testpenna verkar ju fräckt, men han får nog hålla sig och rita lite streck så man har något att felsöka på.
Dåligt dragna ledningar vet ag inte då det är lite olika proppar som går, både inkommande/utgående, kanske dåligt dragna till alla då.
De bytte stolpe för några år sen och då borde ju kablarna dragits åt ordentligt kan man tycka, problemen fanns innan stolpbytet också.

troligtvis behöver han väl gå upp ett steg i säkringsstorlek..
kolla över så det inte är väldigt mycket snedbelastning, men eftersom det är olika som går så verkar det ju inte vara problem med bara en fas, så det är väl bara att få dit större. har man då otur om det är en äldre matarkabel från mätarskåp till elcentral så kanske dom dimensionerade för den säkringsstorleken dom stoppade i just då, mina föräldrar hade t.ex. 3x4+4mm2 och 20A, vilket gjorde ett nödvändigt byte till 25A omöjligt. det var samma problem där, en kall vinterdag när elvärmen brassade på och det lagades mat och kördes tvättmaskin samtidigt så smälte snön på mätarskåpet av de 3 glödheta säkringarna.. (ja propphuvarna brände man sig på!)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.