1 272 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
El-wiki
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ser att det finns ett wiki här på sidan. Används det något?
Vet inte om det är jag som inte hittar in rätt, men jag hittar inga artiklar om el där.
Jag menar, ta en sån sak som zonindelning i badrum, vilka kablar som ska/får användas till vad osv. (syftar på förläggning i mark med/utan rör, i vägg etc.)
Eller vad kapslingsklasserna egentligen betyder.
Det är ju uppenbart att det finns oerhört mycket kompetens bland folk på detta forum, så varför hittar jag inget av det på vår Wiki?
Vet inte om det är jag som inte hittar in rätt, men jag hittar inga artiklar om el där.
Jag menar, ta en sån sak som zonindelning i badrum, vilka kablar som ska/får användas till vad osv. (syftar på förläggning i mark med/utan rör, i vägg etc.)
Eller vad kapslingsklasserna egentligen betyder.
Det är ju uppenbart att det finns oerhört mycket kompetens bland folk på detta forum, så varför hittar jag inget av det på vår Wiki?
Administrator
· Skåne
· 8 695 inlägg
Det kan vara lättare sagt än gjort att lägga in wikiartiklar. Vi har en trist bugg som gör att man blir utloggad när man försöker gå in i wikin, dvs om man är inloggad. Jag kan säga till här när buggen är fixad, för då är det bara att börja lägga in vilka elartiklar ni vill.
Hittills har jag bara lagt över ordlistan i wikin och Jon Hedelin har börjat lägga in gör-det-själv information.
Hittills har jag bara lagt över ordlistan i wikin och Jon Hedelin har börjat lägga in gör-det-själv information.
Ser fram emot det. Drev själv några MediaWikis ett tag, så jag borde komma ihåg "språket".Marlene Eskilsson skrev:Det kan vara lättare sagt än gjort att lägga in wikiartiklar. Vi har en trist bugg som gör att man blir utloggad när man försöker gå in i wikin, dvs om man är inloggad. Jag kan säga till här när buggen är fixad, för då är det bara att börja lägga in vilka elartiklar ni vill.
Ser dock en sak i ordlistan som du behöver fatta ett beslut om Marlene. Det finns förkortningar med där, mitt råd är att du redan från början uppmanar alla att skriva ut orden istället. Anledningen till att fatta ett sådant beslut kan vara ganska enkel: http://en.wikipedia.org/wiki/IP
Det är inte så roligt att spendera dagarna med att rensa och flytta artiklar, så diktera strukturen från början.
Hur som helst, antar att den dagen då wikin snurrar på som den ska så finns en separat del av forumet för den, kan ge fler tips där då om så önskas...
Administrator
· Skåne
· 8 695 inlägg
Vad bra med någon som har erfarenhet från wiki, för det har inte jag. Jag ska följa dina råd och hoppas att jag kan rådfråga dig om fler saker i fortsättningen?
Administrator
· Skåne
· 8 695 inlägg
Tack! Då hörs vi. 
Kom på att jag oartigt nog inte svarat på din fråga, men med tanke på vad du skriver så verkar du ha ganska bra koll ändå. En Wiki är, för att göra en lång historia kort, en sida som alla dess besökare kan gå in och redigera. Wikipedia är troligtvis en av de mest kända av dessa.Slugge skrev:
Dock bör man beakta att en wiki aldrig bör ses som en fullt korrekt informationskälla, utan snarare som en guide eller sammanställning av olika uppgifter.
Om man jämför med hur en liten skitsak ofta har en tendens att bli riktigt stor i detta forum (Göra en kort historia lång), så kan man här gå in och bara komplettera med information i löptexten och peka på en referens. Likaså kan man enkelt markera ett ord som man anser kan vara värt att definiera. Finns ordet definierat så kommer man direkt dit om man klickar på den, annars får man en tom sida som man kan fylla i själv om man har kunskap i området.