El
Miles: Näe väntar med beställningen ... har inte ritningen helt klar ännu.
dang: [citat] Har kontrollerat och spottarna (12V) som är infällda i en hylla ovanför spegeln har IP44. Sen sitter transformatorn bak på spegeln. Antar att det är OK då.
305: [citat] Om frågan avser om en icke behörig person KAN göra detta, så är svaret: JA. Om frågan avser om en icke behörig person FÅR göra detta, så är svaret: NEJ. TS kanske har allmän behörighet. Och då är svaret på frågan om han FÅR göra detta: JA. Sedan vet förvisso inte jag svaret på varför någon med allmän behörighet skulle fråga detta:-)
sjönära: ok, men du kan läsa andra som satt upp ns-lampor här på forum http://www.byggahus.se/forum/el/99745-bra-led-armatur-5.html
Slugge: [citat] Det är rätt så som du skriver att man kan behöva gå upp i dimensioneller ner i säkring ifall kabeln är förlagd på sådant sätt som påverkar värmeavgivningen, det finns tabeller för detta dessutom olika sorters säkringskarakteristik. Men som ditt fall är beskrivet kan du lugnt köra på med 1,5 mm2, det är så man normalt sett gör. Sen att man egentligen inte får göra
prototypen: Var glad för det, troligen en bättre frekvensstyrning. Problemet är välbekant så till ventilation så kostar man troligen på en bättre för att få det att vara tystare. En del omriktare hoppar i frekvens för att undvika en konstant ton. Protte
pefo: Påminner om en gammal Facit hålremsläsare vi hade på jobbet för länge länge sedan. Aset läste upp till 1000 tecken per sekund! Den var inte skyddsjordad av någon anledning och var man oförsiktig och höll i nånting jordat samtidigt som man la i en hålremsa så kunde man få sig en jäkel. Till slut tröttnade någon och skruvade i en lös jordledning... :D
anaitis: Värmekabeln ( som motsvarade det värmeledningsrör som fanns i samma position i hus med vattenburen värme) kom till för att för hindra att det blev tjällyftning av plattan. Speciellt hörn är känsliga för detta. Numera använder man ofta isolering i marken utanför plattan i stället. Ger samma funktion.
Egon84: Ja, kanske en toppklämma får plats, men det blir tajt... Presshylsa var ett bra tips, det måste få plats, tackar! :)
Henrik1234: [citat] tack för det! har beställt givare nu blev två stycken så man kan få en varning och en panik varning:D. ska bli kul att prova.
Fnularn: Håller med elmont om klorna, tycker ofta man sett klämda kablar och apparater som sitter snett/löst! Dosclips är klart den bästa lösning, men på dom flesta strömställare finns det hål i hörnorna som man kan dra skruv i väggen. Om det är skivmaterial eller trävägg. Man kan då skruva 2 st diagonalt när man passat in det rakt. Detta kan va ett bra sätt om dosan sitter lite löst.
Byggherre: Grattis till en fin belysning! Tack för att du återkom med resultatet.
Immobil: ...eller donera det till Elhistoriska: http://home.swipnet.se/elsamling/ :)
Elinfo: Hej Båda funkar till dina spottar, ta den biligaste. MVH
mr.Ola: Det finns ramar för utanpåliggande montage precis som it-snubben visar, det finns även större sådana som du kan sätta vad du vill i, sök på "förhöjningsramar" för andra exempel. En dimmer för detta måste klara av den totala in kopplade effekten, mätt i VA(Volt*Ampere) Det bör dock vara en elektronisk sådan. För att få separat funktion så måste det in en tråd till!
mr.Ola: fackhandeln brukar ha koll på detta med dimmers, det du ska ha är en elektronisk dimmer men kolla med din närmsta lampbutik, kolla även fabrikatet på den transformator som du redan har.
pefo: [citat] Har man hållit på med kretskortslayout för höga frekvenser så vet man att man ska göra 2 st 45 böjar isf en 90 böj. Eller var det avlopp? :D Numera använder man också 'mjuka' radier för att helt undvika 'kantbollar'. Plus en hel del andra tekniker som nog är lite överkurs här, :p
TLovskog: BB1, BB2, ABL o.s.v är nog ett Svenskt påfund. möjligen inspirerat av andras eller att våra regler inspirerat andra (Sverige har ju en tradition av ordning, reda och detaljregler). Det skilljer sig också åt i Europe. Vill minnas att det vare uppe tidigare att Spanien har ett system med återkommande besiktningar och i Finland är hemmpuleri mer accepterat. En harmoniersing lär komma,
Ifö: Tack för svaren! Jag måste öva min matematik, uppenbarligen tar 4 moduler plats motsvarande 4 moduler (j-vla verklighet)...:o RK 6 mm2 i alla möjliga färger (vit, svart, brun, gul-grön och blå) har jag hemma och megger är inga problem. Hoppas att det inte blir en massa felsökning. Nä, tänkte inte köra live själv... får hjälp.
electrocuted: [citat] då får jag hälsa dig varmt välkommen, riktigt kul att få ta del av dina samlingar och citat ur gamla elböcker! jag har länge vart fascinerad av elektriska installationer från början av förra seklet, egentligen är hela industrialismen spännande, men framförallt elbiten. äldre elmateriel ser så gediget och genomtänkt ut, även om elsäkerheten med dagens mått mätt inte är
Fnularn: [citat] El ja ,vatten nej. Då man resonerar så att vattenskador ej kan medföra personskador.
Fotografen: Är den märkt 220V klarar den 230. En switchad nätdel får jobba hårdare ju lägre spänning man matar den med så jag vill nog påstå att generellt så lever prylarna längre med högre spänning, givetvis inom vissa gränser...
Mikael_L: Jag är ganska övertygad att innehållet i JFB'n har smält såpass att skruven numera sitter snett. Även en mycket möjlig anledning till att den inte går att vrida runt. Ang brandfara, så visst är det riktigt dåligt när det blir så här. Men om vi ser nyktert på saken så är det mesta (all) modernt elmaterial av självslocknande typ, som undergår glödtrådstester och sånt innan det
hempularen: Det låter väl som det borde gå (jag är dock inte behörig). Jag uppfattar ursprungsfrågna som att det var tänkt att koppla in med vanlig stickontakt.