Bygger om kök och skall dra ny kabel ifrån elcentral till ny inbyggnadsugn.

Har skaffat 5G2,5 kabel den kommer ligga klamrad en bit för att via en kopplingsdosa gå in i ett VP-rör i väggen.

Nu undrar jag vilken dimension på VP rör det skall vara?
Duger det med ett 16mm eller måste det vara 20mm?
Kan jag sedan sätta väggutttaget (som skall vara Perilex) i en vanlig apparatdosa?

Drar du FK i röret räcker 20mm rör. 5G2,5 kabel lär du inte kunna dra speciellt långt i 20mm rör. Måste du ha kabel i röret? Uttaget sätter du i en sk spisdosa (större än apparatdosa).

Om det är en kortare bit som du ska dra i VP-röret så kan du skala upp kabeln den biten. (Det går väl att dra en längre bit också, men då blir det ju så mycket att skala, speciellt om man inte har någon skalkniv).

Går VP-röret ändå bort till centralen? I såfall skulle du ju kunna dra FK också och sedan dra på en kabelmantel över FK:n och dra in i kopplingsdosan (om inte dosan kan monteras direkt över VP-röret).

Nej, perilexuttag passar inte i en vanlig apparatdosa. Du behöver en kopplingsdosa/spisdosa.
//Patrik

Redigerat:
Det blir typ 6 meter klamrad kabel och sedan ca 2 m ner i VP till dosan, så jag skalar nog den sista biten. Det verkar enklast.

Nu vet jag inte vilken ugn jag tänker ha ännu, men med en 5G2,5 så täcker jag väl in de flesta möjligheterna, eller?

jacvenza skrev:
Det blir typ 6 meter klamrad kabel och sedan ca 2 m ner i VP till dosan, så jag skalar nog den sista biten. Det verkar enklast.

Nu vet jag inte vilken ugn jag tänker ha ännu, men med en 5G2,5 så täcker jag väl in de flesta möjligheterna, eller?
5G2,5 blir bra, förutsatt att du har 3-fas.

• Gilla
Cc45
  • Laddar…
De flesta ugnar kräver bara 10 A enfas, så du kommer att stå väl rustad.

Denna speciella spisdosa som skall monteras, hur ser den ut? Någon som kan posta länk till bild eller dylikt?

Hur hittar jag rätt på bygghandeln mao? :-)

Vilka ugnar går på en 10 amp säkring??

texastaz skrev:
Vilka ugnar går på en 10 amp säkring??
De flesta har nog angivet 16 A som minimikrav men det kan ju hända att 10 A räcker länge också pga att de vill ha lite marginaler. Men kan du dra fram 16 A är det ju absolut att föredra,
spis+ugn= 5G2,5 mm2, detta är ju normalt vid nyinstallation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.