Har en Siemens tvättmaskin från 04. Problemen började i höstas med att den inte centrifugerade alls och konstaterade då att kolen var slut i motorn. Bytte dessa mot nya och trodde allt var frid och fröjd eftersom den centrifugerade igen, men istället har vi fått problemet är att när den centrifugerar på höga varv (maxvarv är 1400) så löser jordfelsbrytaren ut. Centrifugering på lägre varvtal gick bättre, men upplevde att den klarade höga varv sämre och sämre med tiden. På slutet löste JFB ut tom på 1000 varv.

Plockade därför ur motorn i helgen för att kolla status och ser då det är en del svart damm som jag försökte blåsa rent och att kolen är nästan slut igen, efter bara ett drygt halvår!

Satte i nya kol igår igen och nu går den nästan felfritt, men inte helt. JFB löste ut under max centrifugering (1400 varv) en gång av tre tvättar idag.

Någon med förklaring på kolätandet samt JFB/centrifugeringsproblemet?

Kan du ha skadat kollektorn när du bytte kol? Detta kan leda till att kolen slits ut snabbt. Känn efter så det är jämnt och fint.

JFB vet jag inte varför den löser tyvärr.

Lagerfel?

Jag gissar att din egen teori är rätt. Alltså kolpulver mellan lindningar och järnkärna.

Jag hade liknande problem med min Siemens torktumlare, men då var det vattenånga som uppenbarligen kondenserat mellan lindningar och järnkärna.

Jag fick bort fukten genom att helt enkelt lägga rotorn i ugnen. Kolpulver är inte lika enkelt förstås. Jag skulle försöka blåsa rent med tryckluft. Hjälper inte det så skulle jag först mäta för att verifiera att det finns överledning (OBS: Mät inte bara motstånd utan även spänning eftersom det kan uppstå galvanisk effekt mellan koppar och järn). Sedan skulle jag överväga att tvätta rotorn med efterföljande omsorgsfull torkning. Proceduren medför förstås en viss risk att misslyckas, så jag kan inte ansvara för följderna.

Kolätningen kan kanske bero på att kollektorn (kopparremsorna) tagit skada när motorn gått med kol som är slut. Vill det sig illa så börjar anslutningen till kolen svarva på kollektorn. Gör som v-g säger, känn med fingrarna.

Pen

Grannen hade också en Siemens tvättmaskin från 03..04 nångång som käkade kol, förra året och några kolbyten senare packade motorn och elektroniken ihop fullständigt.
Är det ett allmänt problem med hushållsel idag att motorerna är av sämre kvalité än förr? På jobbet hade vi nyligen en dammsugare Electrolux Oxygen Classic c:a 1½ år gammal där kollektorn hade gått ner sig fullständigt (kolen var dock inte speciellt nedslitna), trots att den inte användes mer än c:a 1 timme i veckan.

ja vad hade du väntat dig, en electrolux från 1950 kan fungera än idag, men den som är tillverkad efter dagens "principer" lär inte fungera 2050..

Ja idag är allt optimerat och uträknat av datorer, motorlindningar, kol, lager är så dimensionerat att det skall hålla några år och sen är det inte bara kolen som är slut utan hela motorn.

Köpa billigt köpa dyrt brukar det heta, men nu är det tydligen inte ens kvalité på Electrolux.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.