4 265 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Olika dimensioner i samma rör
Sida 1 av 3
Bara en fråga ?
Kan man dra nya 2.5mm fas, nolla, jord till centralen från köket i ett befintligt rör med 3st 1,5mm kablar kvar i röret. och sedan dela upp dom i en ny dosa. den befintliga är till diskmaskinen och dom nya är till en kombiugn.
Eller kan man ta bort det gammla och dra 5 nya 2.5mm kablar i det befintliga röret och sedan använda en 10amp säkring till diskmaskinen och en ny 16amp till kombiugnen eller kan man behålla 1.5mm fasen till diskmaskinen men ha 2.5mm på jord o nolla.
vad finns det för hinder????
MVH texastaz
Kan man dra nya 2.5mm fas, nolla, jord till centralen från köket i ett befintligt rör med 3st 1,5mm kablar kvar i röret. och sedan dela upp dom i en ny dosa. den befintliga är till diskmaskinen och dom nya är till en kombiugn.
Eller kan man ta bort det gammla och dra 5 nya 2.5mm kablar i det befintliga röret och sedan använda en 10amp säkring till diskmaskinen och en ny 16amp till kombiugnen eller kan man behålla 1.5mm fasen till diskmaskinen men ha 2.5mm på jord o nolla.
vad finns det för hinder????
MVH texastaz
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Grundregeln är en grupp ett rör.
Protte
Protte
dra 5 st 2.5mm till allt, säkra med 16 A
och jordfelsbrytare.
och jordfelsbrytare.
gör en 16A 2-fasgrupp av det där, då går det med 4G2.5
splitta sedan upp det i köket till varsin 3G2.5 till respektive förbrukare.
splitta sedan upp det i köket till varsin 3G2.5 till respektive förbrukare.
Funkar det att sätta en 16 amp säkring på diskmaskinen,
jag har jordfelsbrytare.
Det var så jag hade tänkt mig att splitta upp den i köken men kan jag ha 2.5mm kabel på den ena fasen o ha en 10 amp säkring för diskmaskinen , kan man bränna diskmaskinen på något sätt om han har för hög säkring? typ 16 amp.
Jag har nog bara 16mm rör så 4*2.5 borde gå?????
jag har jordfelsbrytare.
Det var så jag hade tänkt mig att splitta upp den i köken men kan jag ha 2.5mm kabel på den ena fasen o ha en 10 amp säkring för diskmaskinen , kan man bränna diskmaskinen på något sätt om han har för hög säkring? typ 16 amp.
Jag har nog bara 16mm rör så 4*2.5 borde gå?????
Det går inte att bränna något genom att säkra för högt (förutom själva kabeln, men det är ett helt annat kapitel). Det är maskinen i sig som bestämmer hur mycket ström den "tar ut".
Det brukar gå bra att dra rätt många tåtar i ett 16mm rör.
Det brukar gå bra att dra rätt många tåtar i ett 16mm rör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
...det är därför anslutningskablar kan ha lägre area.
//Patrik
//Patrik
Tack för alla snabba bra svar
Om jag fattat det rätt så kan jag dra 4ggr 2.5mm kablar från centralen till köket (i dom gammla rören till diskmaskinen som ligger direkt till centralen) och sedan splitta upp dom i en ny dosa i köket och dra vidare den ena till diskmaskinen som det var förut fast med 2,5mm kabel och den andra till kombiugnen och säkra upp den ena till 16 amp och göra en ny 16 amp till den nya fasen i centralen.
Spelar det någon roll vart dom ligger i centralen jag råkar ha en ledig plats där det har setat lite olika saker förut, kan jag sätta den nya där även fast det är en ny 2fas grupp om jag är noga att skriva vad som är vad???
Den skulle passa rätt bra på den skenan för fördelningen.
MVH o trevlig helg
texastaz
Om jag fattat det rätt så kan jag dra 4ggr 2.5mm kablar från centralen till köket (i dom gammla rören till diskmaskinen som ligger direkt till centralen) och sedan splitta upp dom i en ny dosa i köket och dra vidare den ena till diskmaskinen som det var förut fast med 2,5mm kabel och den andra till kombiugnen och säkra upp den ena till 16 amp och göra en ny 16 amp till den nya fasen i centralen.
Spelar det någon roll vart dom ligger i centralen jag råkar ha en ledig plats där det har setat lite olika saker förut, kan jag sätta den nya där även fast det är en ny 2fas grupp om jag är noga att skriva vad som är vad???
Den skulle passa rätt bra på den skenan för fördelningen.
MVH o trevlig helg
texastaz
Se bara till att du verkligen använder två skilda faser till din nya grupp så att du inte riskerar överlasta nollan. Om du läst andra trådar i ämnet vet du det säkert redan men det skadar inte att vara övertydlig.
Man skall inte säkra maskinen högre än vad som anges i manualen. Vanligen 10 A för diskmaskiner.Ifö skrev:
???
har aldrig läst det i en bruks.
Vad jag vet i denna stund...
har aldrig läst det i en bruks.
Vad jag vet i denna stund...
Det påverkar väl garantin, antar jag. Men, jag har aldrig lusläst en manual så noggrant så att jag har märkt hur mina maskiner ska avsäkras. Så, om man har en befintlig 16A grupp med 2,5mm2 (ok enl. beräkning), måste jag då byta dvärgbrytare ned till 10A?mycke_nu skrev:
så om du köper en ny diskmaskin och har ett bef. uttag säkrat 16A så måste du alltså be säljaren att kolla i manualen om den får pluggas in i ett 16-uttag....mycke_nu skrev:
nej, eftersom schuko-don för det mesta är godkända för 16A, så får även diskmaskinstillverkarna ta med i beräkningarna att maskinen kan komma att pluggas in där uttaget är säkrat 16.
jag skulle helt lungt göra en 16A tvåfasgrupp av detta, men om du har en diazed-central så ska de 2 säkringarna ligga diagonalt eller horizontalt bredvid varandra, inte att du tar en i nedre vänstra hörnet och den andras i mitten längst upp...
överskådligt mao.
Kan man inte säkra ner den ena fasen till 10 amp??? även fast man har 2.5mm trådar, vad kan bli knas då ?? säkringen går ju lite tidigare bara eller ??? Om man vill göra som det var innan med säkringen och ha 10 amp på diskmaskinen.
Eller måste man följa säkring efter mm på trådarna man drar, man kan väll säkra ner en 1.5mm till 6amp om man vill?? Varför skulle man inte kunna göra det på en 2.5mm till 10 amp??
Det kan stå säkring 10amp på en del maskiner om man kollar på 30.se, man har en anslutningseffekten som ligger på runt 2200watt på dom flesta diskmaskiner och kan inte det tolkas som att det är på gränsen??
Som jag tänkt sätta dom i centralen är den ena upp och den andra bredvid nere det borde väl vara diagonalt bredvidvarandra?? fast vad en diazed-central eller vad det var det vet jag inte vad det är, gammla fina proppar är vad jag har.
Eller måste man följa säkring efter mm på trådarna man drar, man kan väll säkra ner en 1.5mm till 6amp om man vill?? Varför skulle man inte kunna göra det på en 2.5mm till 10 amp??
Det kan stå säkring 10amp på en del maskiner om man kollar på 30.se, man har en anslutningseffekten som ligger på runt 2200watt på dom flesta diskmaskiner och kan inte det tolkas som att det är på gränsen??
Som jag tänkt sätta dom i centralen är den ena upp och den andra bredvid nere det borde väl vara diagonalt bredvidvarandra?? fast vad en diazed-central eller vad det var det vet jag inte vad det är, gammla fina proppar är vad jag har.
Redigerat: