B
b2b2: Pris på vadå ????? Gör en enklare egen ritning och be firmor lämna pris efter den. Det kan skilja 50 000 kr mellan olika offerter och det kan bero på olika lösningar. Vissa firmor räknar komlett med larm data/tele/tv i varje rum andra räknar utan larm, endast 1 tv uttag (eller bara rördragning)1 tele uttag i hela huset. Det är enda lösningen om du skall få ett vettigt underlag för
6 svar · 3,6k läst
B
b2b2: Spinout... Tycker jag oxå
18 svar · 3,2k läst
B
18 svar · 3,2k läst
spinout
spinout: Elektriker, har ett el- och teleinstallationsföretag, AB
36 svar · 3,8k läst
Johannes_b
Johannes_b: Gelias Elskola finns även att abonnera på via sin e-postadress. Supersmidigt och gratis. Gratis är gott! :D
8 svar · 5,9k läst
spinout
spinout: Inget speciellt. I Y-läget har du en lindningspänning på 230V och i D-läge 400V. Det finns ju motorstarter i dag som är bra mycket bättre än Y/D. Det beror lite vad motorn ska vara till och vad det får kosta såklart.
2 svar · 3,7k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] OT Hembrännaren kopplar man väl före mätaren enligt svensk standard? :D:D
24 svar · 5,0k läst
spinout
spinout: Beror på vilken zon dom sitter i
17 svar · 3,9k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Kolla monteringsanvisningen. Det skiljer från armatur till armatur.
2 svar · 887 läst
M
mrfrenzy: Om det ska vara portabelt kanske det är bättre att skaffa en tvätt som drivs av förbränningsmotorn direkt. Det blir både billigare, effektivare och lättare.
10 svar · 1,4k läst
E
el_richard: [citat] precis den jag söker, får ringa grossisten på måndag
3 svar · 854 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Bra, då är man inte helt ute och cyklar. Skruvade nyss bort den, ska köpa en ny vid tillfälle. //Patrik
2 svar · 686 läst
H
Herlog: Ja det blir ju mest kanske en mysgrej, men det finns takfönster, och så, men det är just för att få lite belysning på kvällen som vi är ute efter. Men tack för svaren. (Ringde dessutom en elektriker precis, och han har aldrig hört att det skall vara några problem med att bygga in trots isolering. )
8 svar · 4,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: Tack för alla svar!
20 svar · 5,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: buenas noches compañero
19 svar · 3,2k läst
·
Y
yps: Har du några flera bilder hur du monterat dem?
7 svar · 3,3k läst
·
Ifö
Ifö: Jag hade blivit anmäld för hets mot folkgrupp om jag hade installerat en duschvägg på min c:a 2 kvm stora toalett...;)
11 svar · 3,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det är nog svårt att komma mycket lägre än 3500 kWh.I alla fall om man är en barnfamilj och tvättar/diskar mycket.
33 svar · 3,1k läst
·
nsiak
nsiak: jepp Om du kollar på Gadu's bild så skall då få fram när du mäter: L1-L2 = 400V L2-L3 = 400V samtliga L mot N = 230V samtliga L mot PE = 230V N - PE = 0V Får du inte detta så skall du inte koppla in spisen (om den inte har 400V elementspänning) Jag ber på förhand om ursäkt om jag upprepar något, har inte läst igenom hela tråden.
22 svar · 4,5k läst
·
L
Lasse B: Suveränt svar HEMPULAREN nu har jag en massa punkter att ta upp med elektrikern Tusen tack
3 svar · 892 läst
Mangan
Mangan: Äh, nu har jag köpt de dyrare så det får vara med den saken nu. Eventuellt kan jag köpa några billgare och spara några dyrare till framtida projekt.. Men jag har hela källaren och garaget fullt av såna "bra att ha" saker, så .. neh.. skit samma om jag kunde sparat någon hundring på det där :)
8 svar · 1,6k läst
E
elmont: Vid nyproduktion brukar man kräva att protokollet överlämnas tillsammans med övriga handlingar som rör huset.
7 svar · 4,2k läst
A
Acerman: Tack för tipsen. ska se vad jag kan göra. El är inte det lättaste att förstå sig på dock.
5 svar · 1,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Detta är nog det nättaste utanpåliggande du kan hitta [bild] Finns jordat och ojordat http://www.elbutik.se/product.html?product_id=75537&search_page=
3 svar · 1,1k läst
E
ELnisse: Håller på att se över det. Fanns en artikel angående detta i förra veckans Ny Teknik
15 svar · 1,6k läst
E
elmont: 1. Det kostar mer om man vill ha alla standarder 2 För att få uppdateringar måste man ha avtal.
16 svar · 3,0k läst
S
Slugge: För framtiden, ingen större skillnad i pris, sitter ju en trepolig säkring där idag. Men visst en 1-fasgrupp funkar ju också men då är du fast med gasen vilket kan vara en nackdel vid försäljning! Men ett annat alternativ kan kanske vara om du lyckas dra fram en grupp till i befintliga rör men då kan du bara säkra spisen med 10 A. Dvs du har en 1-fasgrupp idag och lägger till en fas
6 svar · 2,5k läst
S
Slugge: Jag fatt det som att du bor i lägenhet. I så fall är det hur kablarna ser ut i föreningen som avgör om du kan ha 1- eller 3-fas. Sitter det en 3-fasmätare i din lägenhet betyder det inte automatiskt att du har 3-fas, den kan mäta bara 1 fas också. Har du blå passdel kan du stoppa in 20 A säkring, gul betyder 25 A.
39 svar · 3,8k läst
pefo
pefo: [citat] Läs på behörighetsförordningen igen, avsnittet om BB1. Isolerad miljö får i nyinstallation endast användas i speciella fall men det är inte kategoriskt förbjudet.
20 svar · 2,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Jag har råkat ut för att kontaktblecket mot sidan av lampsockeln viker/vrider sig och nyper fast mot sockeln när man försöker skruva ur lampan. Drabbar nog främst nyare och billiga lamphållare. Sedan kanske värmen också gör sitt så att glaskupan lossnar. Att det inte går att gänga ur en lampa (att allting "snurrar") har jag dock aldrig sett.
5 svar · 3,7k läst
·
pefo
pefo: [citat] Haha! :D:D:D
16 svar · 13,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.