Jag har köpt en timer, trafo och kanalfläkt, här är dom:

Jag vill ha fläkten konstant gående på låg fart för att med timern kunna forcera upp den till full fart under en liten tid.

Jag trodde att det bara var att paralellkoppla trafon och timern så här:

fan1.jpg

Vad händer, jo säkringen i trafon brinner upp så fort jag drar igång timern :eek:, den är nog inte så pigg på att få 220v i baken...

Det här måste ju vara en vanlig setup, hur skall jag göra för att få det att funka på bästa sätt??

Jag fnulade på en lösning där jag använder en trapp-brytare istället för timern, den skulle i så fall växla mellan fast fas och utgången från trafon, dvs så här:

fan2.jpg

...vad tror ni om det :confused:, skulle det kunna fungera?

Lite surt att i så fall tappa timer-funktionalliteten :mad:. Om jag vill använda min inköpta (dyra) timer, går det då att koppla den till ett relä som switchar källa, dvs fast fas eller trafo-utgång till fläkten, är det rätt väg?? Var hittar jag ett sånt relä och vilken modell är i så fall lämplig??

Många frågor som ni ser, finns det någon som har tampats med detta eller har en bra ide på hur detta kan lösas på vackert sätt?

Thomas59
Det finns stegtrafo som du kan ställa i två lägen. Tex hög-/låg fläkthastighet och en ingång som du styr växlingen med som du tex kan styra med timer.

Var glad att säkringen gick och inte trafon gick sönder.
Anledningen är att trafon inte har nollan som referens utan fasen, lite flummig beskrivning men du kan inte koppla förbi fasen utan det är nollan man måste koppla förbi.
Skall se om jag hittar min gamla koppling jag gjorde för något år sedan.
Din trappkoppling kommer nog inte fungera iheller.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna koppla förbi en spartrafo utan ett relä. Fas och nolla spelar egentligen ingen roll, det är bara två poler som omväxlande har potential.

Valfritt enpoligt växlande relä med 230V spole som klarar märkströmmen på din fläkt blir bra. Dom flesta monteras på din-skena, har du någon kapsling för din trafo eller hur har du monterat det hela?
Omrom är min favorit eftersom dom är så smidiga, men om du har gott om plats kan du lika gärna ta tex Schrack som är lite billigare.
Du sätter reläet där du satt trappbrytaren i din ritning, istället för att styra det med en tryckknapp så kopplar du utgången från timern till reläets spole.

Timer med växlande funktion, finns det? Det blir som trappkopplingen men med timer.

Protte

Hmm, så ni sågar min trapp-brytar-lösning, den idén snodde jag härifrån...

Går det att montera relät utan din-skena, dvs bara lägga in den "löst" i min lucka där jag monterat in trafon, eller finns det relä i box som passar bättre? Så här ser det ut just nu:

DSC01734.JPG

Och här skall timern in:

DSC01733.JPG

...som ni ser så finns det inte så mycket utrymme att spela med...

Vad tror ni?

Det går att lösa med en trappkoppling, men din trafo har inte bara 2 anslutningar utan 4.
L, N (matning in) och 1, 2 för koppling till fläkten om jag inte minns fel.
Du skall bara veta hur många sådan transformatorer jag sett elektriker bränna för att dom vill göra en smart koppling.
(Har inte hunnit leta upp min koppling ännu se om jag hinner i eftermiddag) :)

Timer t.ex. E 18 978 60 eller liknande
Relä ELFA 36-188-08
Sockel36-197-15

Kolla bara relä och sockel passar ihop (jag tog mig inte tid)
Blir inte så högt så det kan rymmas

Men helt perfekt med 1897865, behövs inget mera än några meter FK, glöm mitt relä.
Det finns en brasklapp, det kan bli ljusbåge vid brytningen som i princip kortsluter trafon under en halvperiod men risken är liten.

Protte

Aha, så den med inbyggt relä funkar!

Jag försökte förstå hur jag skall koppla den, läser pdf:en här, men blir inte klok...

Så här skall den tydligen kopplas:

timer.jpg

Och så här tolkar jag att jag skall koppla mitt system i så fall:

timerskiss.jpg

(Ser att jag missat trafons N-utgång som skall in till fläkten, hur nu det blir?)

Bränner jag inte trafons säkring nu, dvs trafon borde få 220v i baken när jag slår till timern?, eller avslöjar jag bara hur kass jag är på sånt här :D...

Redigerat:
Anslut L till timerns P och trafons L samt till timerns reläanslutning NO.
Anslut N till timerns N och trafons N och till fläktmotorn.
Trafons styrda utgående fas ansluts till timerns reläanslutning NC.
Fläktmotorns andra pol ansluter du till timerns reläanslutning C.

Ovanstående under förutsättning att du vill att fläkten forcerar när timern är aktiv, annars skiftas anslutningarna på NO och NC.

GK100 skrev:
Anslut L till timerns P och trafons L samt till timerns reläanslutning NO.
Anslut N till timerns N och trafons N och till fläktmotorn.
Trafons styrda utgående fas ansluts till timerns reläanslutning NC.
Fläktmotorns andra pol ansluter du till timerns reläanslutning C.

Ovanstående under förutsättning att du vill att fläkten forcerar när timern är aktiv, annars skiftas anslutningarna på NO och NC.
GK100, super!

Allt kristallklart nästan, en undring kvar, trafon har två utgånar, du nämner bara den "styrda utgående fas", vad gör jag av den andra?

Hur stor är den Trafo Vortec 0,4A har själv beställt en sån som jag tänkte styra min takfläkt med ifrån köket. Tänkte placera den så att man kommer åt att ändra hastigheten enkelt, antingen i eller under ett överskåp brevid köksfläkten.

Skulle iofs vara smidigt att kunna forcera den till max med en timer eller brytare istället så hade jag ju kunnat montera trafon bakom kryddhyllan. Får hålla koll på om du får till det med att forcera den via timern :)

Redigerat:
ofdofd skrev:
Allt kristallklart nästan, en undring kvar, trafon har två utgånar, du nämner bara den "styrda utgående fas", vad gör jag av den andra?
Den andra plinten är bara nollan som är byglad från inkommande N, du kanske ser på beteckningen vilken som är styrd fas och nolla. Annars mäta vilka som hör ihop, prova sig fram går även bra i ditt fall, om du väljer fel plint händer inget värre än att fläkten stannar när du aktiverar timern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.