Hej,

Jag bara undrar om det finns någon kabeltyp som är identisk med EKK, fast att den innehåller flerkardeliga ledare istället för solida ledare som EKK har?

Tack!

FKK finns.

Tack!

Jag har hittar info om FKK-kabeltypen när jag söker på Internet, men däremot har jag inte hittat något ställe där den säljs (har letat hos tex ClasO, Jula, elbutik.se, elonline.se). Det verkar mao vara en ovanlig kabeltyp? Någon som vet var man får tag i den?

FKK finns bara som "grov" kabel, Typ 6mm2 och grövre.
RKK finns från 0,75mm2

Protte

Draka tillverkar också FKK i 3G1.5 och 5G1.5. En elfirma borde kunna ta hem åt dig.

Det finns även FQQ och FQLQ.

Tack!

En fråga till: Jag har sett att det finns EKK-light som ska vara "smidigare" än vanlig EKK. Frågan är bara hur "böjbar" den är? Jag ska dra kabeln i ett 16 mm VP-rör (ej flexslag) med två 90 graders rör-böjar. Total längd ca 4-5 meter. Tror ni det kan gå att dra EKK-light den sträckan, eller är den för styv så jag måste ha FKK eller tom RKK?

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Om du skalar bort yttermanteln på EKK så går den bra att dra i rör. Lämna bara en bit av manteln in i röret. Alternativet är att sätta en dosa där röret slutar och byta ledningstyp där.

Protte

ekk light från ericsson går det med.

Låt den ligga i solen en liten stund innan... så den blit mjuk och god..

3G1.5 i 16-rör är no problems, har dragit 5G1.5 i 16-slang utan större problem.

Mikael_L
RKK är nog inte godkänd för fast förläggning i rör ... :confused:

Ingen fast förläggning med RKK

Finns ju annars ACEFLEX som är med RK-ledare. Den får användas till de mesta

3-led EKK-light går fint

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.