Har just grävt av en gammal telekabel och har nu två frågor.
1. Det finns inge spänning på den, beror det på att någon slags säkring gått vid avgrävningsögonblicket eller kan det vara en gammal kabel? Vår telefon funkar för vi har en annan telekabel ingrävd i huset.

2. När började Telias underhuggare med att gräva ner skyddsrör? I detta fallet så var det bara ett oranget kabelband där det stod "telekabel" över kabeln.

//Patrik

Redigerat:
Det brukar aldrig gå nån säkring när man gräver av telekablar, kortsluter man brukar spänningen "slås av" för att sedan "slås på" när kortisen är borta.
Kabelrör används normalt bara vid hårdgjorda (tex. asfalt) ytor och under vägar.
Begär alltid kabelvisning INNAN ni gräver, det är gratis. En avgrävd kabel kan bli mycket dyrt för den som grävt.

elmont skrev:
Det brukar aldrig gå nån säkring när man gräver av telekablar, kortsluter man brukar spänningen "slås av" för att sedan "slås på" när kortisen är borta.
Kabelrör används normalt bara vid hårdgjorda (tex. asfalt) ytor och under vägar.
Begär alltid kabelvisning INNAN ni gräver, det är gratis. En avgrävd kabel kan bli mycket dyrt för den som grävt.
Okej, men då är det förmodligen en gammal telekabel. Både vi och grannen har en varsin telekabel som är nergrävd på annat håll och visste inte att det gick ytliggare en telekabel där. Vi skulle flytta en buske och därmed gräva ett litet hål innan det blev kväller.

Men ska man anmäla det till Telia och de får avgöra om det är något som ska skarvas eller ska man bara smälla på med jord och gå visslandes därifrån?

//Patrik

Anmäl den så får telia avgöra vad det är för nått.

eller så har du ett annat alternativ:
1. gräv igen gropen så det inte synts att du har grävt.
2. ring och beställ kabelmärkning
3. efter utmärkning skett så gräver du upp gropen igen, och suddar ut telias kabelmärkningar och sprayar dit egna bredvid förbi gropen.
4. ring och skäll på telia för att de märkte bredvid där kabeln var och att du nu grävt av kabeln.
5. telia kommer och lagar skadan gratis...

OBS skämt...

Tyvärr funkar inte skämtet, dom brukar skicka en karta med kablarna utmärkta.

Hur många par var det i kabeln?

Nyckelmossen skrev:
Hur många par var det i kabeln?
Vit, blå, lila, grön.

//Patrik

skarva skiten med el-tejp.

sedan börja vissla..

Patrik_Hed skrev:
Vit, blå, lila, grön.

//Patrik
Då är det en serviskabel (matningen till ett hus). Eftersom varken du eller dina närmaste grannar är drabbad, är det troligtvis en gammal kabel.
Jag skulle ligga lågt och inte felanmäla.

jag råkade ut för samma sak, fast till mitt eget hus. jag skarvade kabeln och lödde ihop skarvarna och använde krympslang för att förbindningarna skulle bli så stadiga som möjligt. allt är nu bra igen, inget problem med internet heller som ju borde vara känsligare än vanlig taltelefoni för störningar från dåligs förbindningar. jag var motiverad att utföra reparationen, så det hela tog bara två timmar att göra.

Köp grodögon som man skarvar telekabel med. Bara stoppa in kabeln och trycka ihop. Dra lite eltejp runt och gräv ner den igen.

raveper skrev:
Köp grodögon som man skarvar telekabel med. Bara stoppa in kabeln och trycka ihop. Dra lite eltejp runt och gräv ner den igen.
Grodögon har jag redan, men trådarna är för korta för att kunna skarva på det sättet.

//Patrik

Skarva med fiskögon i en dosa (IP44) , fyll med vaselin och gräv ned.

Då får du göra två skarvar, dubbelt så mycket jobb, men håll ut det går ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.