Har du kvar samtliga kvitton på varje elinstallation i ditt hus?

• Ja

1 Röster 8,3%
  • Nej

11 Röster 91,7%
  • Antal röster
    12
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har du kvar samtliga kvitton på varje elinstallation i ditt hus?
Ställer frågan för att få reda på här på forumet hur många som har det, för enligt vissa insatta så kan vi som inte har det säga upp vår villaförsäkring(branddelen) då den ändå inte gäller om man inte kan visa kvitton på detta.

??? låter konstigt.

Då skulle elen i mitt hus inte gå att försäkra.

inte heller i den förra kåken.

Fram med lite konkret fakta...

E
vet inte om jag ska skratta eller gråta

är ni alla medvetna om att elföretaget som anlitats måste spara papper i tio år?
fakturor, bokföring, garantier m.m.m.m.

minns man bara firmans namn så behövs inga kvitton.........................

svarade nej då jag antar att du menar kvitton på elarbete av firma
dock har jag kvar alla kvitton på elmaterial för hela huset, hur sen materialet kommit upp på väggarna står inte på några kvitton..... :/

Elinstallatören skrev:
vet inte om jag ska skratta eller gråta
Valet är ditt, jag bryr mig inte. :cool:

Elinstallatören skrev:
är ni alla medvetna om att elföretaget som anlitats måste spara papper i tio år?
fakturor, bokföring, garantier m.m.m.m.
Hur gör man då, om installationen gjorts tidigare?
Eller om firman har kursat?
Om tidigare ägaren inte minns namnet på firman? :confused:

Inte ett papper, å brinner kåken ner så har ju pappren brunnit upp ändå...:D:D:p:p:rolleyes::cool:

kvitto på elmaterial? Man kan ha fått/stulit kabel mm.

Det där håller inte.

Oftast syns det om jobbet verkar korrekt utfört, när det har brunnit. (brandutredarna är duktiga ibland)

Underbart forum det här........

Det logiska e väl att dom frågar vem som gjort jobbet och om det ser ut att vara gjort under tiden som man ägt huset och då bör man nog kunna svara på det. Sen så kan dom ju bara
kolla med det företaget om det stämmer.

Om dom nu vill ha reda på vem som gjort jobbet. Själv har jag ingen koll på hur dom jobbar med sånt här.
Är det ingen här som jobbar på ett försäkringsbolag och kan berätta hur dom jobbar i sådana här ärenden.

Redigerat:
E
immobil:

eller om man fått stroke eller om man ..........
jag VET det finns gamla instalationer som de inte begär behöver papper på utan gör nedsättningar därefter
det finns alltifd ytterligheter/extrem fall men de behandlar varje fall för sig

men det som monterats efter fast.äg. ansvara för elinstallationen...........
ifjol eller i år, det här forumet vänder sig väl de som vill installera idag å inte för 15 år sen...

Sorry, detta är en lite döfödd fråga som redan har debaterats lite för länge i tråden "vågar du hempula etc." jag vill att vi håller sådana här behörighetsfrågor (för det är ju det den utmynnar i) till den tråden.

Jag stänger nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.