Är det nån som vet hur passa kalla såna alureflektorer är på baksidan? Jag behöver skaffa några spotar med MR16 sockel och dom ska helst vara rätt svala på baksidan.

I "lokala" affären hittar jag Osram som är märkt >200 grader, men jag vet inte vad det innebär riktigt. Låter ju rätt hett, är det alumodelllen det?

Flytta tråden till el-forumet så får du nog fler som kan svara.

//Patrik

gluecifer skrev:
Är det nån som vet hur passa kalla såna alureflektorer är på baksidan? Jag behöver skaffa några spotar med MR16 sockel och dom ska helst vara rätt svala på baksidan.

I "lokala" affären hittar jag Osram som är märkt >200 grader, men jag vet inte vad det innebär riktigt. Låter ju rätt hett, är det alumodelllen det?
Alla glödlampor är varma på själva glasytan. Det intressanta är hur mycket värme som överförs till utrymmet ovanför lampan, du får aldrig ha något i direkt kontakt med glasytan oavsett vilken lamptyp du använder (glödtrådsbaserade lampor).

Den stora skillnaden mella alutyper och kalljuslampor är hur mycket värmestrålning som går bakåt. Namnet "kalljuslampa" är lite förädiskt, den har egenskapen att den ger ett kallt ljus, dsv lite värmestrålning frammåt på det som skall belysas, istället går värmestrålningen bakåt, uppåt om det är en downlight. Det uppnås genom att reflektorn i lampan inte reflekterar värmestrålning, den går rakt igenom reflektorn.

Men som sagt själva yttemperaturen på glaset är inte speciellt relevant i de flesta fall.

De enda MR16 som är "svala" på ovansidan är de med LED i.

Jag kanske var otydlig i formuleringen :)

Jag hittade en Osram modell som var märkt >200 grader och med pilar mot baksidan på lampan. Jag tycker 200 grader låter som rätt mycket.

Vill alltså ha en MR16 lampa som är så sval som möjligt på baksidan, den del som blir inbyggd. Glas ytan får vara varm.

Den modell märkt >200grader, är det en såkallad ALU modell eller är sådana svalare än så?

Som sagt alla halogenlampor blir varma. Det är i praktiken ingen skillnad mellan Al- och dikroisk reflektor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.