14 381 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Spis 230 v 3-fas ---> Vägguttag 400 v 3-fas
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
spinout skrev:Ja jag vet allt det där. Jag menar att som elinstallatör, man drar fram ett spisuttag till en kund så vet man aldrig vad dom stoppar i nu eller om 10år.
För att slippa att köra dit och ändra, eller ta diskussionen så avsäkrar man om möjligt ett 16A spisuttag med 16A och inte 10A.
Att göra till sig själv är ju en annan sak, där vet man vad som stoppas i uttaget.
Jag vill inte lägga mig i för mycket, men jag håller med dig. Bäst att göra det mer framtidssäkert! För det kostar väl inget extra att kunna ta ut mer effekt på gruppen om man vill.. (förutom skillnaden på 1.5 mm2 och 2.5 mm2) Sedan att det i dagsläget funkar på 10 A är en annan sak.
Jag tycker att det låter i inläggen ovanför som att den som har lägst säkring på spisen är häftigast. Bäst att ha så att det räcker genom att säkra 16 A.
//Patrik
Naturligtvis säkrar man ett spisuttag med 5g2.5 med 16 A MEN även jag har kört 10 A på spisen ( tre olika) i nästan 30 år utan att jag har bytt säkring en enda gång. Orsaken var att när jag var grön och okunnig ville se om det funkade och det har det gjort.
Klicka här för att svara