6 837 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
El och nätverk samma dosa?
Sida 1 av 3
Behöver eventuellt hastigt och lustigt plannera om eldragningen jag håller på med.
På ett ställe jag tänkt använda som elutag skulle jag istället vilja sätta nätverk. Jag funderar då på om elen (3 lösa FK iom att det ligger i väggen) kan passera förbi dosan och nätverket komma upp från ett annat håll in i samma dosa.
Jag vet att jag inte får dra nätverk och el i samma rör, men får dom passera samma dosor?
Jag tänker med största sannolikhet välja en annan lösning, men tänkte ändå jag skulle konsultera er som vet vad som gäller så jag kan lägga den här tanken på hyllan.
Tack!
På ett ställe jag tänkt använda som elutag skulle jag istället vilja sätta nätverk. Jag funderar då på om elen (3 lösa FK iom att det ligger i väggen) kan passera förbi dosan och nätverket komma upp från ett annat håll in i samma dosa.
Jag vet att jag inte får dra nätverk och el i samma rör, men får dom passera samma dosor?
Jag tänker med största sannolikhet välja en annan lösning, men tänkte ändå jag skulle konsultera er som vet vad som gäller så jag kan lägga den här tanken på hyllan.
Tack!
Nej.
nej, hos mig också
Nästan rätt. Kravet gäller enkelisolerad kabel. Nätverkskabel kan tex samförläggas med EKK utan att nätverkskabeln behöver vara extra isolerad då EKK är dubbelisolerad. Extra isolerad nätverkskabel kan samförläggas med FK (men vem fasen gör det). Det räcker alltså med att den ena kabeln har en extra isolering som klarar den högsta förekommande spänningen.mr.Ola skrev:
Läs sista stycket i 411.1.3.2.
Den styrka på magnetfält som krävs för att störa ut trafiken finns inte i ett normalt hem. Man kan i princip linda nätverkskabeln 5 varv runt mikron och köra den för fullt utan att det orsakar några problem.Andy78 skrev:
Dessutom vill jag markera skillnaden på parrallelt och samförlagda. de kan vara parrallella i varsit rör tex. Helt ok elsäkerhetsmässigt.
Håller helt med pefo. Kommer man upp i de nivåer på störande fält som kräver att man tänker på förläggningen av tp kabeln så vill inte jag bo där.
andy78: det är också en fråga om kostnad respektive nytta. Jag skulle utan vidare dra rören brevid varandra och utnyttja den besparingen till tex en jfb till istället.
Håller helt med pefo. Kommer man upp i de nivåer på störande fält som kräver att man tänker på förläggningen av tp kabeln så vill inte jag bo där.
andy78: det är också en fråga om kostnad respektive nytta. Jag skulle utan vidare dra rören brevid varandra och utnyttja den besparingen till tex en jfb till istället.