4 265 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Olika dimensioner i samma rör
jag får det till 6 trådar, eller kör du 3-fas?jacvenza skrev:
Sätter jag dom 2 faser jag ska ha i min grupp på den ledig plats jag har och den befintliga jag ska använda så skulle det passa jättebra på dom skenorna för förbrukningen , då skulle allt vara bra fördelat , kruxet är om dom kan sitta så tills jag byter central iinom en snar framtid??? Jag har ju 3 skenor dom hamnar bredvid varandra men en uppe o en ner på olika¨skenor kan det gå o ha det så tills man byter central o rensar upp allt????
Annars får man ju plocka om allt i den gammla centralen
Annars får man ju plocka om allt i den gammla centralen
Jag tycker du har fått så pass många bra svar redan, så det inte ska vara några frågetecken. Du borde kanske överväga att anlita någon fackkunnig istället?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
det kan man bara veta när man lyft locket och kollat hur skenorna ligger i centralen.texastaz skrev:
vissa centraler har fasskenorna horisontalt och vissa vertikalt, har även sett diazed centraler för elvärme, som enbart har 2 rader med säkringar som ligger horisontalt, så man kan tro att det är en ren 2-fascentral, fast om man öppnar den så ser man att den är så att säga "korskopplad" och har alla 3 faser!
Lägg ett nytt rör med tre 2,5 i.texastaz skrev:Bara en fråga ?
Kan man dra nya 2.5mm fas, nolla, jord till centralen från köket i ett befintligt rör med 3st 1,5mm kablar kvar i röret. och sedan dela upp dom i en ny dosa. den befintliga är till diskmaskinen och dom nya är till en kombiugn.
Eller kan man ta bort det gammla och dra 5 nya 2.5mm kablar i det befintliga röret och sedan använda en 10amp säkring till diskmaskinen och en ny 16amp till kombiugnen eller kan man behålla 1.5mm fasen till diskmaskinen men ha 2.5mm på jord o nolla.
vad finns det för hinder????
MVH texastaz
Altenativ kabel, om det nu inte går att komma i väggar och tak.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
är det en fas och en 7-8 tändtrådar så är värmeutvecklingen mindre än om det vore 2 trådar.
Protte
Protte
Ifö skrev:
Eller så är det för att anslutningskablar har betydligt bättre kylning.Patrik_Hed skrev:
Att de står max 5 ledare i standarden är bara en rekommendation. Det innebär knappast någon som helst förökad brandrisk att dra in 8-9st en kortare bit mellan strömbrytare och kopplingsdosa eller mellan strömbrytare och takdosa. Går aldrig några större strömmar där.Elinstallatören skrev:
man måste även ta hänsyn till att kablarna inte skadas vid indragningen, standarden tar ju även hänsyn till det.
måste du dra i dom med våld så har du för många..
det går betydligt lättare att få i fler trådar om man tvinnar dom lite lätt före idragning.
jag var tvungen att dra 5x2.5 i ett 16-rör med ett par böjar, då tog jag alla 5 FK'na och tvinnade de lite lätt utmed hela sin längd, och drog sen i dom, vilket gick hyfsat lätt, fast jag fick ha hjälp att skjuva från andra hållet.
måste du dra i dom med våld så har du för många..
det går betydligt lättare att få i fler trådar om man tvinnar dom lite lätt före idragning.
jag var tvungen att dra 5x2.5 i ett 16-rör med ett par böjar, då tog jag alla 5 FK'na och tvinnade de lite lätt utmed hela sin längd, och drog sen i dom, vilket gick hyfsat lätt, fast jag fick ha hjälp att skjuva från andra hållet.
Klicka här för att svara