Det jag lite försökte förklara i mitt tidigare inlägg är att det är inte nollan som kopplad igenom i denna trafo utan fasen (om dom inte plötsligt ändrat konstruktionen).
Bifogar en lite skiss på hur jag har kopplat denna trafo för forcering, ändrat lite för att passa den timer du valt. Tänk bara på att med denna lösningen fungerar inte längre brytaren i trafon som 2-polig brytning.
5_m4P-5j4IBdHTV1n6XArp0lyuLtLdMtvRgvyo0ASMM

Fremar: Såg att du tänkte styra din takfläkt med denna trafon, kolla bara att takfläkten inte är på mer än 100W för då är trafon för liten.

FrittDrag_II: Jo jag vet att den inte klarar så stora fläktar, den jag ska ha är en Systemair TFSR 160. Enligt spec ska den vara på 58,3 W så den trafon ska ju räcka till bra.

fremar skrev:
Hur stor är den Trafo Vortec 0,4A har själv beställt en sån som jag tänkte styra min takfläkt med ifrån köket.
Den är ca 12x12x5,5 cm. Bra mycket mindre än de flesta andra "skokartongerna"...

Ny timer med inbyggt relä beställd, kommer senare i veckan :)!

Tack alla hjälpsamma proffs, nu har jag bra mycket mer på fötterna, dagen ros till er!!!

ros.jpg

Så nu har jag fått min trafo, är det ok att man monterar den inne i ett köksskåp brevid köksfläkten? Vill helst ha den lätt åtkomligt men inte synligt och det skulle nog bli den bästa placeringen för mig. Är det ok att gå in i trafon med en EKK med 4 el 5 ledare och ta fas och nolla via två av ledarna och sen ut från trafon i samma EKK via de andra två ledarna till en kopplingsbox där kabel upp till fläkten på taket går.

Fremar din tankar låter helt ok tycker jag.
Bara håll reda på kablarna och se upp i trafon för den är rätt liten och trångt om utrymme att dra runt kablarna.

Jo jag såg det var därför som jag tänkte att jag skulle slippa gå in i trafon med en EKK och sen ut ur den med en annan EKK.

Om schemat som "FrittDrag_II" postat stämmer med hur din trafo är kopplad internt så behöver du bara fyra trådar i ekkn till trafon: Ingående Nolla (blå), Fas (brun), Bruten nolla (annan färg).

Vad skall fläkten försörja? Bara nyfiken

FrittDrag_II skrev:
[bild]
Nu har jag installerat timern jag beställt enligt din skiss och det fungerar S U P E R!

:) :) :) :) :) :) :) :)

Tack, utan den hade jag aldrig fått ihop det, tack igen!!

Varsågod ... bra att det funkade :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.