Om man om något/några år skulle vilja jobba som elektriker i ett engelsktalande land, vilket land skulle vara bäst då? Är det någon som vet?
Jag skulle vilja göra det för att bättra på engelskan och tala mer flytande.

//Patrik

Listan med engelsktalande länder i Europa är ju begräsande till Storbritannien och Irland. USA, Kanada, Nya Zeeland och Australien är de andra uppenbara om man ser globalt. Frågan är vilka av dessa länder som har ett regelverk som gör att du kan jobba med elinstallationer. Spontant tror jag att det borde vara lättare inom EU.

Australien, USA och Kanada är det nog svårt att få arbetstillstånd i. England borde vara lätt, behövs antagligen inte ens.

Är det någon som vet hur mycket det skiljer sig elmässigt mellan t.ex. England och här då? Eftersom att de gör tvärtom i trafiken så kanske de använder blå som fas och brun som nolla.. :D

//Patrik

I England behöver du inget arbetstillstånd, i Australien får du troligtvis ett arbets och uppehållstillstånd om du har din utbildning och praktik klar. Dom brukar släppa in kvalificerade yrkesmän, men fråga på ambasaden. Jag har bla. arbetat i Australien några år och har en positiv inställning till både land och arbetet där.

hela sverige, polacker finns det överallt.

englands elsystem skiljer sig rätt mycket, så det behövs säkert kompletterande utbildning men det är ju inte fullt så stora skillnader mot t.ex. USA's elsystem.
det är egentligen "ring mains" som är den stora skillnaden jmf. med övriga världens stjärnnät.
spänningen är 240/415v och de använder din-normcentraler som vi.
JFB vet jag inget om men det bör ju va krav även där.
samt att TN-S nät verkar vara vanligare än här enligt wikipedia.

IOM att vi ändrade 220 till 230 så ändrade England 240 till 230 för att harmonisera inom EU, nåt bra iaf.

Protte

Sök dig till ABB eller Vattenfall eller nåt liknande, sök sedan utlandstjänst genom dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.