swecul
swecul: jaha,ska se hur allt förändras nu när jag dragit ner på diverse el-artiklar... ivt 490:n står på värmekurva 5 men då håller elementen bara 30 grader... vilket ger en inomhustemperatur på 17,5-18 grader,vilket är lite kallt faktiskt...=(
22 svar · 3,8k läst
electrocuted
electrocuted: ja nu såg jag att det stod 6000/110 så generatorerna lämnade 90kW? inte illa ändå!
11 svar · 1,7k läst
electrocuted
electrocuted: nu tror jag du missuppfattade lite.. jag menar en sån här vanlig elmätare: http://www.blocket.se/vi/20670285.htm?ca=16_s så tar du dina 3 huvar, klipper kabelstumpen på dom, skarvar på meterlånga kablar (2.5 kvadrat för 16a) och ansluter till mätaren. så hänger du mätaren bredvid på väggen och skruvar dit dina propphuvar på valfri grupp, vill du mäta en enfasgrupp så skruvar du
10 svar · 5,4k läst
M
Mats: alternativet är dubbla vp16 fram till dosan
10 svar · 5,6k läst
Lindhult
Lindhult: Det verkar ju inte så avancerat. Jag köpte ett 5,5kW dieselverk så då antar jag att ett kopparrör med en kopplad kabel räcker. Tack för de svaren. Anders
3 svar · 6,7k läst
prototypen
prototypen: Tryckdimmer är det trycknappsdimmer?
2 svar · 1,5k läst
M
morty81: Själv har jag tre uppsättningar acv den från malmbergs, inget problem med att få in kontakter, glapp i plast eller dylikt så det kanske är åtgärdat nu för tiden... Dock blev man tvungen att koppla uttagen själv!
9 svar · 16,4k läst
·
prototypen
prototypen: Sätt i en dosa till, kostnaden för en senil + ditt jobb är mindre än alla specialare som finns. Sedan kostar det på att gå och gräma sig över något som blev nästan bra. Protte, har under åren utökat från 2 till 4 dosor i vardagsrummet
6 svar · 1,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jag tänkte på Eljos dimmer. Där täcker plastbiten som muttern håller på plats alla strömförande delar.
5 svar · 952 läst
·
Kopparkullen
Kopparkullen: Nä, dostrafon får plats bakom lamputtaget....... lite trångt men det går.
3 svar · 953 läst
A
Andreas28: jag har köpt ett lb-hus och när dom gjöt plattan såg jag att det stack upp en "pinne" som satt fast i armeringen, det så ut som aluminium, men det kändes inte som det. Vet faktiskt inte vad det var gjort av. Blev faktiskt lite överraskad att det gjordes, jag trodde inte att man gjorde så mvh Andreas
8 svar · 3,1k läst
mr.Ola
mr.Ola: Vi var nog många trötta igår..
43 svar · 3,7k läst
E
Etyden: Kalas, precis som jag trodde. Tack för hjälpen
4 svar · 11,1k läst
Miles
Miles: Misstänkte det ... tack för svar! ... får tjacka en ny, Biltemas nya golvdimmer ser ju ut att funka och identisk med elbutik.se:s för dubbla priset.
3 svar · 1,4k läst
nsiak
nsiak: Är det inte så att TS menar tex kombipanna med varmvattenberedare, då det tidigare värmdes med pellets. Elpatronen kan förmodligen gå i flera steg beroende på värmebehov (alltså även dra mer än 2kW när det behövs) och om det är så att det är en kombipanna med elpatron i, kolla så inte all värme försvinner upp i skorstenen!
10 svar · 1,1k läst
NetNut
NetNut: [citat] Aj aj aj... Du har alldeles rätt, antingen var hjärnan inte inkopplad eller så var det för lite kaffe när jag skrev inlägget.
12 svar · 3,3k läst
·
M
mrfrenzy: Startbatterier är inte lämpliga för cyklisk drift. Köp en riktig kompressor istället.
47 svar · 5,2k läst
Snailman
Snailman: Med min tidigare erfarenhet av >>vattenfall
16 svar · 5,2k läst
mr.Ola
mr.Ola: Nackdelen med att jorda den lite här och där kan vara att när du mäter jord så kan en bristfällig jordning någonstans döljas av att det istället jordar genom biledaren.. Om kabel sedan byts ut så kan jordningen någon annanstans upphöra, detsamma gäller också vid potentialjordningar av exempelvis kabelrännor o dyl! Fördelen är att vid en mantelskada på kabeln så är skärmen
9 svar · 4,4k läst
M
Mats: Deleted a few messages in swedish. /Mats Moderator
29 svar · 3,2k läst
G
grand theft auto: tack
4 svar · 575 läst
K
Knecke: Tja, tack för svaren. Jag blev lite osäker på om det var tillåtet men då är det alltså när det är olika faser som man inte får göra så. Jag råkade dra av ett felaktigt ordval i mitt inlägg. Det är inget badrum, det är en toalett med enbart wc och handfat
3 svar · 1,1k läst
frufridell
frufridell: Nu ni! Lampan hänger i taket och allt är frid och fröjd. Det var verkligen superenkelt att tråckla ihop en skarvsladd. Nu i efterhand känns det nästan pinsamt att jag öht ställde frågan här på forumet... Detta kommer jag definitivt att göra om, ifall det kommer flera chanser. Återigen, tack för alla instruktioner och all hjälp.
17 svar · 10,2k läst
·
P
Pitea: Vet nån om det finns dimbara klot lampor med E14 sockel Som är lågenergi. Jag hittar med sockel E27 men inte E14 som jag behöver. /Tack på förhand.
0 svar · 672 läst
J
jetjaguar: elmont: yes, så blir det. Tack för all hjälp! Tack alla andra också!
31 svar · 4,2k läst
pellefant
pellefant: :D..
22 svar · 14,7k läst
·
pellefant
22 svar · 14,7k läst
·
D
Danne031: [citat] Pannan har troligtvis en max effekt på 15kw fast den har kopplats in på någon lägre effekt, typ 12kW eller 9Kw (mest troligt).
27 svar · 3,7k läst
P
PST: [citat] Mer än man tror....(vi har blanktråd på landet mellan ladan där mätaskåpet sitter och huset)....Men där sitter de i horisontalplanet, på matande sida sitter PEN-tråden högre men i huset på samma höjd som faserna)
27 svar · 3,0k läst
E
elmont: Vissa fabrikat av flexslang är godkända för ingjutning, men alla flexslangar är godkända för inputsning.
13 svar · 15,8k läst
H
hempularen: Sedan kanske vi bör påpeka att om det är en dragning till ett garage så är troligen inte kulo den mest lämpliga kabeln att använda. Berätta mer om dragningen så kan du troligen få bra hjälp med kabelval. Blir det dragning utomhus? Skall kabeln gå dolt? Kommer den att gå igenom ngt. fuktigt utrymme osv.
7 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.