Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad betyder "certifierad" elektriker?

Status:
Stängd
  1. H
    Moderator · Stockholm · 45 718 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    En kollega behövde hjälp att dra om elen i ett rum han renoverar. Gammal tyg/tjärisolerad kabel i rören.

Han fick kontakt med en elektriker via brabyggare.se, fick en offert från firman.

Han bad mig titta på offerten, tyckte den så OK ut, men blev lite konfunderad över materialpriserna, de låg under Jula på brytare och vägguttag, dock ospecat fabrikat. Dvs. om man håller sig till Elko eller Eljo så låg de under Jula i pris.

Rådde min kollega att kontrollera att firman hade behörighet. Firman visade sig inte existera om man sökte på Allabolag, bolagsverket osv.

Kollegan frågade efter behörighet. Och får då svaret: (obs en enmansfirma) Jag är inte behörig, men jag är certifierad.

Vad tusan betyder det?

Med det svaret så misstänker jag att priset på brytare osv. inte var så bra, det var troligen Biltema eller liknande som avsågs.

(skall tilläggas att kollegan letar fortfarande efter en behörig elektriker).

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 301 inlägg
    Jag betvivlar starkt att den "certifieringen" är något värd. Troligen hans eget påfund.

3. I
    Medlem · Norrbotten · 193 inlägg

Iskra

Medlem
    Att materialpriserna är låga kan väl hända om firman har väldigt bra rabatt. Om man har en elfirma så måste man dock ha åtminstone en behörig elektriker, som är behörighetsbärare för hela firman - det kravet finns det ingen väg runt så om han inte kan visa upp en behörighet så handlar de om en oseriös skojare.

Certifikat är något man får för att man är med i Elektrikerförbundet och genomgår en lärlingstid (till slavlön, givetvis) i ca. 1 år. Det har ingen speciell giltighet utan är något som elektrikerförbundet och elarbetsgivarna hittat på. I lagens mening lika mycket värt som om du skriver ut ett egenkomponerat "certifikat" på din skrivare.

4. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 918 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Och det strävar man efter att få. :D Fick elsäkerhetscertifikat i går också.

//Patrik

5. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    malmbergsprylar säkert.

Men han kan ju göra bra jobb ändå...

6. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Det är inte så att han tagit över en firma och den gamla pensionerade elektrikern finns kvar och står för behörigheten tills han plockat ut egen? Förklarar dock inte vad han menar med "certifierad"

7. E
    Bannad · jämtlands · 899 inlägg

Elinstallatören

Bannad
    tror man kan ringa å fråga elsäkerhetsverket om man har firmans namn -org.nr. vore perfekt
    om det finns ett företag med behörighet vill säga

8. H

Moderator
    Jo jag hjälpte kollegan att kolla med elsäkerhetsverket, han fanns inte i deras register.

Det är för mig en gåta hur man kan ge sig på att starta en elfirma (nu verkar det iofs tveksamt om han överhuvudtaget har en firma) om man inte har behörighet, eller fixar in behörigheten genom att ex. anställa en behörig.

Startade tråden för att dubbelkolla att det inte fanns någon variant jag inte kände till. Men jag antog att certifieringen var just det där yrkesbeviset. Som ju inte har något formellt värde.

9. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 025 inlägg

pellefant

Medlem
    citat från byggahus sida:
    "Byggahus.se erbjuder i samarbete med www.brabyggare.se en gratistjänst som gör det enklare och
    tryggare att hitta hantverkare. Vi kvalitetssäkrar alla våra hantverkare"

"Vår kvalitetssäkring – ökar din trygghet
    « Tillbaka
    Vi jobbar hårt för att de byggföretag som är anslutna till oss skall hålla så god kvalitet som möjligt och för att öka din trygghet vid köp av byggtjänster. Vi vill även främja de företag som jobbar med kvalitet.
    Vår kvalitetskontroll – det här kontrollerar vi åt dig
    Vi genomför följande kontroller av företag som vill ansluta sig till BraByggare:
    att de är registrerade för moms, F-skatt och har ett giltigt organisationsnummer
    att de har sund ekonomi, vi kreditbevakar alla anslutna företag via CreditSafe och stänger de med ekonomiska problem
    att bolaget ej finns på vår egen eller Råd & Röns svarta lista, läs mer om Råd & Röns lista »
    om företaget har en gällande ansvarsförsäkring
    Hantverkarprofilerna – här kan du själv kontrollera
    Alla våra hantverkare får en profilsida i vårt system där du kan kontrollera:
    vilka omdömen de fått från tidigare kunder, skala 1-5 stjärnor, läs mer om omdömessystemet »
    den kvalitetskontroll vi gjort på BraByggare (se ovan)
    hantverkarens egen presentation av sitt företag, referensjobb m.m. i bild och text
    uppgivna certifieringar och medlemskap i branschorganisationer m.m. Vi länkar även till medlemsregistren hos EIO, Byggkeramikrådet m.fl. för att du själv ska kunna kontrollera dessa uppgifter vid känsliga arbeten såsom elinstallation, våtrumsarbeten m.m."

stämmer inte ovanstående då?

10. H

Moderator
    Jag förstår att du vill lägga skulden för den här killen på brabyggare, och därmed indirekt byggahus. Pga. samarbetet.

Om du tittar på ovanstående så kan jag inte se att brabyggare någonstans lovat att de kontrollerar att anslutna elfirmor har behörighet, vilket de kanske iofs borde göra.

Att vi inte kunde hitta firman hos allabolag.se osv, kan bero på att det är en enskild firma som inte nödvändigtvis behöver registrera sitt namn (ganska vanligt). Vi kontrollerade aldrig om firman hade F-skatt, men han påstod det. Och efterssom han inte ljög om sin behörighet så finns det ingen anledning att tro att han ljög om F-skatten.

Om det hade varit jag personligen som varit nära att anlita den här killen så skulle jag anmält honom til brabyggare och ev. till elsäkerhetsverket. Nu har jag uppmanat min kollega att göra så, men jag uppfattar att han tycker synd om killen vilket jag respekterar.

Redigerat 30 apr 2009 09:33
  11. pellefant

pellefant

Medlem
    Är det så konstigt när det står "Vi samarbetar med..." i detta fall? Bygga hus vänder sej ju till privatpersoner med den här tjänsten, och dom har ju normalt inte rutiner eller kunskaper för att kontrollera upp företag och litar ju på en sådan här tjänst att allt är ok med anslutna företag. Tjänsten som sådan är jättebra men kontrollen av anslutna (el?)företag borde nog utökas. Jag har själv använt mej av den här söktjänsten, dock inga svar ännu, och även an annan liknande söktjänst, där kunde man direkt se företagen och vissa av dom där gav sken av att vara "suspekta".Det vore synd om en sådan här tjänst skulle få dåligt "rykte" eftersom det är så enkelt jämfört med att själv ringa/skriva runt och leta företag.

Jag kan inte heller se det, möjligen har EIO krav på elbehörighet för anslutna installationsföretag, men det vore ju bättre med en länk till elsäkerhetsverket.

I nedanstående citat står det då "jag är inte behörig".
    Jag tycker mer synd om dom som kanske blir lurade av honom.

12. H

Moderator
    Skall tillägga att jag har själv anlitat tjänsten brabyggare, dock inte för Eljobb. Jag fick massor av svar, de flesta verkade seriösa. Nu blev det ingen av firmorna via brabyggaere mest för att jag hittade en bra hantverkare via mer personlig referens.

13. pellefant

pellefant

Medlem
    du kanske bor i en del av landet som är mer tätbefolkad, här uppe är det ju liksom lite glest mellan folk och hantverkare, men förhoppningsvis får jag några träffar så småningom.

14. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 876 inlägg
    Jag tycker själv att det är anmärkningsvärt om Brabyggare har företag anslutna som inte kan redovisa ett registreringsnummer sökbart hos allabolag.se. Jag har nu skickat vidare den här diskussionen till Brabyggares ledning, så får vi se vad som kan ha hänt.

Har själv sökt hantverkare via brabyggare och det har varit både vin och vatten. Man måste ta egna referenser på hantverkarna, det är det viktigaste. Deras hantverkare är inte bättre än de som står listade i Eniro. Poängen med tjänsten tycker jag är att de som är lediga och intresserade av uppdraget kommer hem till dig bara genom att du fyller i det där formuläret. Alternativet är att ringa en massa och hitta de som är lediga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.