Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
vore tråkit -men som ofta tyvärr händer- att nån ser det finns seriösa ? knutpunkter´ å lyckas ansluta sig å kör på
jag gillar annars tanken med att det finns de som hjälper folk att söka firmor m.m.

men `certifierad´ innebär attt han mesttrolt saknar behörighet å försöker få folk att tro han är ok på det sättet.............uttrycket har iaf jag aldrig hört nämnas i branschen

Men elektriker har väl A- och B- behörighet. För att få A-behörighet gör man något extra prov. Det är bara de med A-behörighet som får byta elmätare och sådant.

mirakelasta skrev:
Men elektriker har väl A- och B- behörighet. För att få A-behörighet gör man något extra prov. Det är bara de med A-behörighet som får byta elmätare och sådant.
Man får själv göra enklare arbeten hemma om man vet vad man gör.
Annars får man ringa till ett företag där det finns en pesron som har AllmänBehörighet.
Han som gör själva jobbet behöver inte ha någon behörighet, men han måste ju veta vad han gör.
Han som har behörighet på firman annsvarar vad han som utförjobbet gör.

Nu har jag raderat ett grovt felaktigt påstående om vad man får göra som icke behörig. Tar detaljerna via PM med den berörda.

Redigerat:
Men annars räcker det att ni kollar om någon på firman har behörighet genom att kolla upp organisationsnummret via elsäkerhetsverket. Han behöver personligen inte ha det.
Och angående certifikaten, är det dessa som ECY utfärdar så TROR jag det betyder att han har rätt utbildning samt viss erfarenhet inom elinstallationsbranschen, detta ändrar dock inte, som tidigare skrivits, det faktum att en behörig installatör måste stå bakom och denna behörigheten utfärdar alltså elsäkerhetsverket. som är en statlig myndighet.,

Det kan inte nog påpekas att en behörig ALDRIG i efterhand kan godkänna en elinstallation och den därmed skulle bli "laglig".
Tyvärr är det många som tror det och dessutom av okunskap sprider felaktigheterna.
Och att den som bytte din elmätare var med största sannorlikhet inte behörig, troligen inte ens elektriker. Dom flesta (inte alla) mätarbytare är inte elektriker utan helt vanliga människor ;)

M
elmont skrev:
Det kan inte nog påpekas att en behörig ALDRIG i efterhand kan godkänna en elinstallation och den därmed skulle bli "laglig".
Tyvärr är det många som tror det och dessutom av okunskap sprider felaktigheterna.
Och att den som bytte din elmätare var med största sannorlikhet inte behörig, troligen inte ens elektriker. Dom flesta (inte alla) mätarbytare är inte elektriker utan helt vanliga människor ;)
Precisera dig..., vad menar du i efterhand t.ex. Ta bort ordet "fasta" å "ansluta", så ser du snart att det är problemfritt att bygga atrapper. Vilket varje obrukbar anläggning är, å inget annat..

magentis

Redigerat:
Varför skulle någon göra sig jobbet att spika kabel och sätta uttag om de sen inte kan ha någon nytta av det MAGENTIS??
Erkänn nu bara att du hade fel.. ;)

Den här tråden har drivit iväg och blivit ytterligare en behörighetstråd. Jag stänger den nu.

Öppnar tillfälligt ämnet, då Brabyggare har svarat angående vilken kontroll man gör av elektriker som är anslutna till Brabyggare:

Vi kontrollerar att blivande medlemsföretag i Brabyggare är registrerade för f-skatt samt moms via CreditSafe samt lägger dem sedan på löpande bevakning, i de fall där endast FA-skatt finns registrerad görs även kontrollen direkt mot Skatteverket.
Vi kontrollerar även mot EIO samt Elsäkerhetsverket om de uppgivit att certifikat finns, men det händer beklagligtvis att anbudsförfrågningar säljs/skickas vidare till bolag som inte är anslutna varför det är bra om man kontrollerar att de svarande verkligen är medlemmar.
Jag kan tyvärr inte se namnet på företaget i fråga i tråden vilket gör att jag har svårt att följa upp detta fall.

Mathias Lepik
Brabyggare AB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.